Ajax passeert Feyenoord als populairst clubmerk

Ajax passeert Feyenoord als populairst clubmerk
  • Sponsoring
  • 1 aug 2018 @ 12:41
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • MerkenTrendsOnderzoekVoetbal

Komende zaterdag start het nieuwe voetbalseizoen. Ajax is aartsrivaal Feyenoord gepasseerd als populairste clubmerk. ADO Den Haag beleeft een opmars. Dit blijkt uit de vijfde editie van het Sportsector Merkenonderzoek onder 2.200 Nederlanders.

De top-3 van populairste voetbalclubs wordt al jaren gevormd door Ajax en Feyenoord, die wisselend op nummer één en twee staan. PSV staat sinds 2012 stabiel op plaats drie.

Opvallend is de enorme imagogroei van ADO Den Haag. Sinds 2010 klom de Haagse club van de 17e naar de 5e positie op de ranglijst van populairste voetbalclubs. Merkadviseur Hendrik Beerda benadrukt dat de groeiende waardering voor ADO extra bijzonder is omdat de reputatie van de meeste voetbalclubs daalt.

Over de verbeterde reputatie van de Haagse voetbalclub zegt Beerda: ‘ADO heeft de reputatie van probleemclub met supportersrellen eindelijk van zich af geschud. Het stoere imago is er nog steeds, maar nu met een sympathieker en opgewekter randje. Het jarenlange charmeoffensief, waaronder een actie in 2016 waarbij ADO-supporters zieke kinderen in de Rotterdamse Kuip onder de knuffeldieren bedolven, heeft duidelijk gewerkt.’

Top-10 populairste Nederlandse voetbalclubs in 2018

  1. (2,1,2,1) Ajax
  2. (1,2,1,3) Feyenoord
  3. (3,3,3,2) PSV
  4. (4,4,5,6) AZ
  5. (11,9,11,17) ADO Den Haag
  6. (5,7,3,4) FC Twente
  7. (9,8,7,8) FC Utrecht
  8. (6,5,8,7) FC Groningen
  9. (7,6,9,9) Vitesse
  10. (8,13,-,-) PEC Zwolle

Tussen haakjes de posities in 2016, 2014, 2012 en 2010. Ranglijst op basis van merkkracht (= gemiddelde van geholpen naamsbekendheid, merkwaardering en merkbinding). Bron: Sportsector Merkenonderzoek 2010 t/m 2018

Andere opvallende conclusies uit de 5e editie van het Sportsector Merkenonderzoek:

  • Arjen Robben is populairste voetballer, maar moet vijf andere sporters voor zich dulden
  • Vierdaagse Nijmegen is geliefder bij Nederlanders dan de Tour de France
  • Wandelen wordt voor het eerst als sport gezien
  • De Kuip wederom het nummer één stadion van Nederland; Ahoy op plaats twee
  • Sportsponsoring vooral interessant voor dynamischer en sympathieker merkimago

Max Verstappen verslaat Sven Kramer en Tom Dumoulin

Na zes jaar neemt Max Verstappen de koppositie van Sven Kramer over als favoriete topsporter. ‘Nederlanders zien Verstappen als dé internationale sportheld. De bewondering voor zijn lef en vernieuwende stijl is ongekend. Ook de reclame waarin Verstappen voor bedrijven optreedt, versterkt zijn imago’, zo verklaart adviseur Beerda de onderzoekscijfers.

Een grote meerderheid verwacht dat Max Verstappen in de komende jaren de grootste groei gaat doormaken. Tom Dumoulin, de nummer twee van de Tour de France van 2018, staat ook op nummer twee als het gaat om toekomstverwachting. De topsporter met het sympathiekste imago is zwemster Ranomi Kromowidjojo. Van alle Nederlandse voetballers is Arjen Robben het populairst. Vijf topsporters die niet voetballen, moet hij echter voorlaten op de populariteitsranglijst.

Top-10 populairste Nederlandse sportmensen in 2018

  1. (5,-,-,-) Max Verstappen
  2. (1,1,1,2) Sven Kramer
  3. (2,2,13,18) Epke Zonderland
  4. (7,-,-,-) Dafne Schippers
  5. (4,3,3,7) Ireen Wüst
  6. (3,7,4,9) Arjen Robben
  7. (-, -,-,-) Tom Dumoulin
  8. (10,6,-,-) Ranomi Kromowidjojo
  9. (8,5,6,5) Anky van Grunsven
  10. (11,9,8,12) Wesley Sneijder

Wandelen voor het eerst als sport gezien

Niet eerder stond de wandelsport in de top-100 van sterkste sportmerken. ‘Terwijl wandelen eerder werd gezien als gemoedelijk wat kuieren, wordt het nu als een serieuze sport gezien. De opkomst van nordic walking en het toenemend aantal fitte vijftigplussers spelen hierin een belangrijke rol. Onder de vijftigplusser is het imago vooral sterk’, aldus Beerda.

Uit het niets neemt de Vierdaagse Nijmegen nu de nummer drie positie in onder de sportevenementen. Hiermee is de Vierdaagse zelfs populairder dan de Tour de France en de belangrijkste voetbaltoernooien. En in de top-10 van meest gewaardeerde sportbonden staat de in 2015 opgerichte Koninklijke Wandel Bond Nederland opeens op plaats acht.

Top-10 populairste sportevenementen in 2018

  1. (2,2,2,1) Elfstedentocht
  2. (1,1,1,2) Olympische Spelen
  3. (-,-,-,-,-) Vierdaagse Nijmegen
  4. (3,4,4,7) Tour de France
  5. (4,3,3,3) WK Voetbal
  6. (5,5,5,5) EK Voetbal
  7. (6,6,8,9) Eredivisie
  8. (7,7,6,4) WK Allround Schaatsen
  9. (9,8,7,6) EK Allround Schaatsen
  10. (8,9,10,10) UEFA Champions League

Weinig fluctuaties zijn er in de ranglijst van sportbonden en sportkoepels. Op zich is dat logisch, want de aandacht van het publiek gaat vooral naar individuele sporters, teams en evenementen. De enige opvallende nieuwkomer in de lijst is... wandelbond KWBN.

Top-10 populairste sportbonden en -koepels in 2018

  1. (1,1,1,1) KNVB 
  2. (2,2,2,2) NOC*NSF
  3. (3,3,3,3) KNSB
  4. (5,5,5,6) Atletiekunie
  5. (4,4,4,4) Judo Bond Nederland
  6. (6,6,6,5) KNZB
  7. (7,8,8,7) KNLTB
  8. (-,-,-,-) KWBN
  9. (8,7,7,8) KNWU
  10. (10,9,10,10) Nevobo

Rotterdam heeft met De Kuip en Ahoy de beste sportaccommodaties in huis
Over de Rotterdamse sportaccommodaties is de Nederlander het meest te spreken. De Kuip staat sinds 2016 op de eerste plaats van favoriete stadions. Ahoy staat op plaats twee.

Beerda: ‘Naast een sterk sportief imago heeft Ahoy ook een zeer creatieve uitstraling door de concerten en festivals die er plaatsvinden. Terwijl De Kuip druk bezig is met grootse nieuwbouwplannen, is het publiek over het huidige stadion ook al zeer tevreden. Men vindt het een erg aantrekkelijk stadion met een goede sfeer. Maar als het om sfeer gaat, staat schaatsstadion Thialf in Heerenveen ver bovenaan. Het feest rond de baan blijft de meest kenmerkende eigenschap van de schaatssport.’  

Top-10 populairste sportstadions in 2018

  1. (1,2,2,1) De Kuip
  2. (3,1,1,-) Rotterdam Ahoy
  3. (2,3,3,2) Amsterdam Arena (inmiddels Johan Cruijff Arena)
  4. (4,4,4,3) Thialf
  5. (5,5,5,4) GelreDome
  6. (7,6,7,6) Olympisch Stadion Amsterdam
  7. (6,7,6,5) Philips Stadion
  8. (12,10,13,11) Papendal
  9. (9,9,9,8) Stadion Galgenwaard
  10. (8,8,8,7) Abe Lenstra Stadion

Ranglijst op basis van merkkracht (= gemiddelde van geholpen naamsbekendheid, merkwaardering en merkbinding). Bron: Sportsector Merkenonderzoek 2010 t/m 2018

Sportsponsoring helpt vooral bij dynamischer en sympathieker merkimago

‘Vergelijking met onderzoeksresultaten uit de sponsorsector laat zien dat sportsponsoring voor bedrijven vooral interessant is om een dynamischer en sympathieker imago te krijgen’, constateert merkadviseur Beerda. ’Door de focus op topprestaties in de sport én de internationale competities kunnen bedrijven ook profiteren van het kwaliteitsimago en de internationale uitstraling van een sportpartner. Samenwerking met een topmerk als Max Verstappen is bijvoorbeeld voor zijn Nederlandse sponsors Exact en Jumbo een enorme kans om hun bekendheid en imago verder uit te bouwen en meer klanten te trekken. Logisch dat voor deze imago-overdracht ook flink in de buidel moet worden getast.’

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken