Epica-team start tegendraadse Gerety Awards

Epica-team start tegendraadse Gerety Awards
  • Sponsoring
  • 19 mrt 2019 @ 11:49
  • 12952 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • StrategieCreatieAwardReclame

De inschrijving is geopend voor een gloednieuwe reclameprijs: de Gerety Awards. Het thema van deze awardshow is purpose en de jury bestaat volledig uit vrouwen. De Gerety's zijn een initiatief van Joe Brooks en Lucia Ongay, voorheen werkzaam voor de Epica Awards.

De Gerety Awards is een nieuwe competitie, die naar eigen zeggen 'met een bijzondere jury de strijd aangaat met de gevestigde orde binnen de internationale creatieve industrie'. De lancering het het openstellen van de 'call for entries' wordt gevierd met een eerbetoon aan Frances Gerety, de vrouwelijke copywriter die de slogan 'A diamond is forever' bedacht en tevens naamgever is van deze awards.

De Gerety Awards biedt talenten een wereldwijd platform en ondersteunt initiatieven die diversiteit in de creatieve industrie bevorderen. Dit alles in een tijd waarin de reclamewereld bezig is zichzelf opnieuw uit te vinden.

Bijzonder: louter vrouwen in jury

De Nederlandse jury voor de Gerety Awards bestaat uit louter uit vrouwen. Het zijn zestien professionals, variërend van belangrijke reclamemakers tot nieuwe sterren aan het firmament – afkomstig uit zowel Nederland als andere landen. Deze juryleden zijn samengesteld uit een brede pool van talenten met verschillende expertises, van creatief en branding tot productie, strategie, directie en meer. De jury staat onder auspiciën van zelfstandig PR-consultant Jessica Hartley, die door de organisatie tot ambassadeur is benoemd.

Jessica Hartley, Gerety Awards-ambassadeur voor Nederland: 'Hoe kunnen we ervoor zorgen dat awards vandaag de dag nog relevant zijn? En hoe kunnen we ze meerwaarde geven? Dit zijn vragen die bij veel mensen leven. De Gerety Awards zijn wat dat betreft uniek: door initiatieven te steunen die zich hard maken voor diversiteit, vormen ze een belangrijke toevoeging.'

Waarom een louter uit vrouwen bestaande jury? 'Iedereen mag meedoen, maar de ingezonden campagnes worden beoordeeld door alleen maar vrouwen', zegt Hartley. 'Dat is opmerkelijk en voor sommigen misschien ook wel controversieel. Je zou het zelfs als een vorm van discriminatie kunnen zien. Maar laten we wel wezen: in deze branche spelen vriendjespolitiek en seksisme nog steeds een grote rol – en dan spreek ik niet alleen uit eigen ervaring. Hoog tijd dus om hier actie op te ondernemen. Door bijvoorbeeld nieuwe en andere gezichten een voortrekkersrol te geven. Ik steun dan ook van harte deze fantastische groep vrouwelijke juryleden, die zich met een kritische en scherpe blik over de beste campagnes gaat buigen.'

De Nederlandse jury bestaat uit:

  • Patritia Pahladsingh, managing director, TBWA\Neboko
  • Amanda Fève, Chief Strategy Officer, Anomaly
  • Suzanne Tromp, editor, WeTransfer
  • Hannah Smit, Creative Director, W+K Amsterdam
  • Femke Schavemaker, Creative Director, Clockwork & Zeal
  • Gesina Roters, Creative Partner, Day
  • Saskia Meijer, Senior Creative, J. Walter Thompson Amsterdam
  • Danielle Guirguis, Exec Producer, Smarthouse Films
  • Nicolette Lazarus, Client Services Director, KRFL
  • Tiina Salzberg, Executive Strategy Director, 180 Kingsday
  • Claire Parker, Executive Creative Director, Design Bridge
  • Anita van de Velde, Founder & MD, DeVelde International
  • Jessica Perri, Freelance Creative
  • Mandy Smith, director, Stink Studios
  • Dorien Kuiken, manager of operations, Typhoon
  • Jessica Hartley, PR-consultant

Campagnefilm met Frances Gerety

De Gerety Awards worden gelanceerd met een korte film. In deze video zien we Frances Gerety van bovenaf, die aan tafel zit te schrijven. De kijker wordt meegenomen in haar gedachten, terwijl ze probeert een nieuwe tagline voor een DeBeers-campagne te verzinnen. Peinzend over het verlangen om een noemenswaardigs bijdrage te leveren, bedenkt ze uiteindelijk de slogan met haar befaamde zin: ‘A diamond is forever’.

Regisseur en schrijver John Campbell: 'Niet iedereen is bekend met DeBeers of Frances Gerety, dus dat was het vertrekpunt om mensen kennis te laten maken met de Gerety Awards en hun Diamond Cuts. Frances heeft ooit gezegd dat ze op een avond die beroemde zin "A Diamond is Forever" gewoon op een kladje noteerde. Met wat verbeeldingskracht heb ik geprobeerd vorm te geven aan hoe dat er wellicht in 1948 heeft uitgezien, de tijdsgeest te vatten. Ik houd enorm van het creatieve proces, dus ik wilde focussen op dat van Gerety.  En ik ben er van overtuigd dat iedereen het in zich heeft om creatief te kunnen zijn – de oneindige wegen die we kunnen bewandelen tussen hoofd, hart en handen boeien me werkelijk mateloos.'

Hoe werkt deze nieuwe prijs?

Alle soorten media kunnen meedingen in alle negen categorieën van de Gerety Awards, die Cuts heten (naar de slijpvormen van diamanten): Media, Innovation, Entertainment, Communication, Craft, Experience, Works for Good, Health en Portfolios. De reclamewerken moeten zijn uitgezonden of gepubliceerd tussen 1 januari 2018 en 1 april 2019. Inzendingen worden beoordeeld op originaliteit en creatieve uitvoering. De deadline voor inzenden is 1 april 2019.



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken