Perfect koppel: Port of Amsterdam en Scheepvaartmuseum

Perfect koppel: Port of Amsterdam en Scheepvaartmuseum
  • Sponsoring
  • 13 mrt 2019 @ 10:58
  • 22772 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • EvenementSponsorshipKunst & CultuurInterview

Het Scheepvaartmuseum heeft de perfecte partner gevonden voor een innovatieve tentoonstelling over de hoofdstedelijke haven: de komende vijf jaar komt er steun van Port of Amsterdam. Museum-marketeer Daan van de Weijer licht de plannen toe.

De havententoonstelling moet een tour de force worden van het Scheepvaartmuseum: een innovatief vernuftige visitekaartje dat niet alleen veel bezoekers moet gaan trekken, maar ook digitaal zal worden ontsloten voor een mondiaal publiek van maritieme liefhebbers. Ideaal dus voor een sponsor om zich aan te verbinden. Die heeft het museum nu gevonden in vertrouwde kring: wie is er immers een logischer partner dan de Amsterdamse haven zelf?

Geen subsidies

‘Port of Amsterdam als hoofdsponsor van onze nieuwe havententoonstelling, daar zijn we heel blij mee’, zegt Daan van de Weijer, marketeer van het Scheepvaartmuseum. ‘Het bijzondere is dat we deze tentoonstelling volledig door het bedrijfsleven laten financieren. Er komt geen overheidssubsidie aan te pas.’

Op zich ligt hier ook wel een praktische reden aan ten grondslag, legt Van de Weijer uit. ‘Los van het feit dat wij het belangrijk vinden dat bedrijven een bijdrage leveren, is het natuurlijk ook zo dat eerdere exposities fors hebben gedrukt op onze culturele sponsoring en financiering.’

SAIL-jaar 2020

Bedoeling is dat de expositie van start gaat halverwege het SAIL-jaar 2020. ‘Uiteraard zal dat natuurlijk al vóór de botenparade in augustus zijn’, lacht Van de Weijer. ‘Met de nieuwe presentatie zal de eeuwenoude relatie en wederzijdse afhankelijkheid tussen Amsterdam en de haven worden getoond.’

Wordt dat niet soms ook lastig, zo’n partner die wel héél erg nauw is verbonden met het onderwerp van de tentoonstelling? ‘Port of Amsterdam kan zeker een inhoudelijke bijdrage leveren, maar krijgt geen bepalende rol bij het samenstellen van de expositie. Wij vinden het als museum essentieel om onafhankelijk ons werk te kunnen doen. Natuurlijk komt het belang van de haven voor de stad aan de orde, maar wij sluiten niet onze ogen voor wat er minder goed is gegaan. Het mag soms ook best even schuren.’

Reizende tentoonstelling

Het is de bedoeling om het verhaal van de Amsterdamse haven aan een zo breed mogelijk publiek te laten zien. ‘We willen de tentoonstelling ook buiten de muren van het museum laten zien, maar de manier waarop is nu nog niet duidelijk’, zegt Van de Weijer. ‘We hebben al wel ideeën, maar dit is allemaal nog in schetsfase. Hoe we een en ander gaan en kunnen uitwerken is nu nog niet bekend. In ieder geval zullen we gebruikmaken van digitale mogelijkheden.’

Hoe dan ook is het van belang dat het een presentatie wordt die toekomstbestendig is. ‘Ook over zeven jaar moet de tentoonstelling nog steeds relevant zijn’, zegt Van de Weijer. Dat heeft met de inhoud te maken, maar zeker ook met de vorm. ‘We willen veel gaan doen met digitale en interactieve elementen. Zo willen we schermen ophangen die direct zicht bieden op het huidige havengebied. Qua vorm zullen het trouwens ook echt verhalen zijn van mensen uit de stad, hun ervaringen met de haven.’

De nieuwe presentatie zal niet alleen de eeuwenoude relatie maar ook de huidige en toekomstige wederzijdse band tussen Amsterdam en haar haven laten zien. De haven van nu is volgens het museum én zijn nieuwe partner ‘des te meer verbonden met de stad, omdat veel actuele vraagstukken in de haven neerslaan’. Zo vindt de aanvoer en opslag van schone energie en de circulaire verwerking van het stadse afval in het havengebied plaats. Medio volgend jaar is te zien hoe dit alles op een innovatieve manier vorm krijgt in het museum in hartje Amsterdam.

Interview: Jeroen Mirck, redacteur MarketingTribune

Scheepvaartmuseum trekt 350.000 bezoekers

Het Scheepvaartmuseum laat zien hoe water werelden verbindt. Het museum presenteert topstukken uit een van de meest vooraanstaande maritieme collecties ter wereld. Naast tentoonstellingen op historisch vlak toont het museum werk van hedendaagse internationale kunstenaars en vormgevers. Met 350.000 bezoekers per jaar bevindt het museum zich in de top-5 van de meest populaire, leerzame dag-attracties van Nederland en is het daarmee een trekpleister voor binnen- en buitenlandse bezoekers.

Port of Amsterdam mikt op duurzaamheid

De Amsterdamse haven is de vierde haven van West-Europa en groot in de overslag en verwerking van energieproducten. Het Noordzeekanaalgebied sloeg in 2018 ruim 100 miljoen ton goederen over waarvan circa 82 miljoen ton in de haven van Amsterdam. In de havenregio werken in totaal ruim 68.000 mensen bij bedrijven in de haven en bij haven-gerelateerde bedrijven. Daarvan werken zo’n 31.000 mensen in Amsterdam. Port of Amsterdam heeft de ambitie om op duurzame en innovatieve wijze waarde toe te voegen voor klanten en omgeving. De onderneming stimuleert groei bij bedrijven, waarbij zorgvuldig wordt omgegaan met beschikbare ruimte en kwaliteit van water, bodem en lucht. De haven werkt intensief samen met partners in het bedrijfsleven, stad en regio.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken