Waarom Feyenoord voetbalde met robots in Ahoy

Waarom Feyenoord voetbalde met robots in Ahoy
  • Sponsoring
  • 11 okt 2019 @ 16:52
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • EvenementMaatschappijInterviewMVOVoetbalInnovatie

Voetbalclub Feyenoord was deze maand een nieuwe partner van het Generation Discover Festival, waarvan Shell de initiatiefnemer is. MarketingTribune sprak met Ton Strooband, manager Maatschappelijke Zaken van Feyenoord. ‘Kinderen op een speelse en sportieve manier met technologie om leren gaan.’

Feyenoord organiseerde als festivalpartner verschillende workshops waarin kinderen spelenderwijs in aanraking kwamen met technologische innovaties. Zo konden kinderen robotvoetbalwedstrijdjes spelen met zelf geprogrammeerde robotballen of goals van hun favoriete Feyenoord-spelers naspelen.

‘Feyenoord is in Rotterdam al jaren maatschappelijk actief op scholen, sportverenigingen, pleinen en in de wijk’, zegt Ton Strooband, manager Maatschappelijke Zaken Feyenoord. ‘Sinds enkele maanden bieden wij een onderwijsondersteunend programma aan om kinderen voor te bereiden op beroepen waarbij programmeren en techniek belangrijke bestandsdelen zijn. Het Generation Discover Festival sluit hier zowel qua missie als qua locatie perfect op aan en geeft ons de gelegenheid om kinderen op een verrassende manier te inspireren met de mogelijkheden van techniek door hen te laten zien hoe sport en techniek met elkaar verbonden zijn.’

Hoe is het partnership tussen Feyenoord en Shell tot stand gekomen?

Strooband: ‘De samenwerking tussen Shell en Feyenoord is ontstaan nadat de partijen elkaar gevonden hebben in een gezamenlijk doel: het mogelijk maken voor onze jeugd om, via onderwijsondersteunende programma’s, hun potentieel optimaal te benutten. Om die reden is Shell de afgelopen jaren al nauw betrokken geweest bij het programma SVGIO, een gezamenlijk initiatief van Feyenoord en de Giovanni van Bronckhorst Foundation, en is daar ook partner van. De kinderen van SVGIO hebben afgelopen jaren ook altijd het Generation Discover Festival bezocht.

Shell organiseert dit festival al vier jaar samen met diverse partijen uit de private en publieke sector. Het Generation Discover Festival heeft als doel het promoten van wetenschap en technologie om zo de instroom naar technisch onderwijs te vergroten en een goede aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt te bevorderen. Ook jongeren die normaliter minder snel met wetenschap en technologie in aanraking komen worden op deze manier gestimuleerd om de vele mogelijkheden die wetenschap en technologie hen bieden te verkennen.’

Welke merkwaarden verbinden Shell en Feyenoord?

‘De missie van het door Shell georganiseerde festival en de locatie Rotterdam Ahoy sluiten perfect aan bij het nieuwe STEM-lessen die Feyenoord sinds een aantal maanden op lagere scholen in Rotterdam Zuid aanbiedt. Bij deze lessen leren kinderen uit de wijk op speelse en sportieve manier om te gaan met techniek. STEM staat voor Science, Technology, Engineering en Maths en kent haar oorsprong in de Verenigde Staten. Het is bedoeld om kinderen voor te bereiden op toekomstige beroepen, waarbij programmeren en techniek belangrijke bestandsdelen zullen zijn. Nu het festival in Rotterdam wordt gehouden is er gekozen voor een nauwere samenwerking. Als onderdeel daarvan is Feyenoord aangesloten als nieuwe partner van het Generation Discover Festival, waar het verschillende workshops organiseert om de kinderen op een speelse en sportieve manier met technologie om leren gaan.’

Wat behelst de samenwerking precies?

‘Shell is reeds een aantal jaren als maatschappelijk partner aan Feyenoord verbonden. Een belangrijk deel van het partnership behelst financiële ondersteuning van het programma SV GIO, waarmee Feyenoord en de Giovanni van Bronckhorst Foundation kinderen op de basisschool die dit het hardste nodig hebben een steuntje in de rug geven op het gebied van taal, rekenen en begrijpend lezen. Daarnaast is Feyenoord continu op zoek naar nieuwe en innovatieve onderwijsmethoden om kinderen via de kracht van voetbal en sport voor te bereiden op de toekomst. Een van die methoden is STEM-onderwijs, een op Amerikaanse leest geschoeide methode om kinderen kennis te laten maken met techniek. Feyenoord heeft de kunst afgekeken van de San Francisco 49’ers en werkt samen met het Engelse Chelsea aan de verdere ontwikkeling van het programma.’

Hoe werd dit toegepast op het festival?

‘Specifieke activiteiten van Feyenoord op het festival: tijdens het festival is Feyenoord aanwezig met zes velden waar kinderen aan de slag kunnen met zogenoemde ‘Spheroballetjes’. Dit zijn kleine robotballetjes die programmeerbaar zijn via een programma op de iPad. Zo kunnen kinderen spelenderwijs robots leren besturen. Feyenoord organiseert ook diverse workshops voor de kinderen om aan deel te nemen. Dit zijn onder meer ‘Programmeer je favoriete goal’, een wedstrijdje robotvoetbal of ‘Ervaar de mooiste goals van Feyenoord’. Daarnaast nemen bekende esporters als Jimmy Donkers en Ryan Tilborg (voormalig jeugdspeler van Feyenoord) het op tegen een vertegenwoordiging van de Feyenoord-jeugdelftallen in het Generation Discover-theater, op woensdag tot en met vrijdag. Als laatste organiseert de club diverse sportclinics op het gigantische Feyenoord indoor-voetbalveld waaronder bijvoorbeeld bewegend leren.  

Feyenoord was al maatschappelijk actief in op de scholen en in de buurten van Rotterdam, maar sinds kort ook met programma's over techniek en programmeren. Waarom kiezen jullie als voetbalclub juist voor die technische insteek?

‘Feyenoord organiseert al jaren bewegingsvolle activiteiten voor de jeugd in de omgeving van Rotterdam, met verschillende doelen. Onder deze doelen vallen bijvoorbeeld het vergroten van sociale vaardigheden (denk aan samenwerken en omgaan met anderen), maar ook het vergroten van cognitieve vaardigheden; al spelend en bewegend leren. Onderwijs is hierin essentieel. Het aanvullen van deze activiteiten met wetenschaps- en technieklessen sluit nauw aan op deze doelstellingen. Door sport en techniek te combineren leren kinderen al spelenderwijs samen te werken, en komen ze ook nog eens in aanraking met een nieuw onderwerp: wetenschap en techniek. Een perfecte combinatie. Feyenoord heeft STEM-lessen daarom ook als belangrijk element in haar onderwijsondersteunend programma Club1908 opgenomen.’

Waarom past het Generation Discover Festival goed bij Feyenoord? En wat wil de club bereiken met het aanbieden van robotvoetbal op het festival?

‘Het Generation Discover Festival is een mooi voorbeeld van hoe beide partijen hun onderwijsondersteunende doelen in praktijk brengen. Het evenement biedt kinderen de kans om op een interactieve manier te ervaren welke rol wetenschap en technologie spelen in onze toekomst, en hoe leuk het is om hier zelf iets mee te doen. Het robotvoetbal specifiek laat mooi zien hoe de krachten van beide partijen, dat van sport en wetenschap, bij elkaar komen. De kinderen krijgen op een voor hun leuke, speelse wijze iets mee over het programmeren en besturen van robots.’

Er wordt een duidelijke link gelegd met esports. Hoe belangrijk is esports inmiddels bij Feyenoord?

‘Gaming en esports zijn populairder dan ooit. Ook Feyenoord ervaart dit en vindt dat hier op een gezonde en verantwoorde manier mee omgegaan moet worden. Om die reden zet Feyenoord haar maatschappelijke kracht in door enerzijds haar esporters te begeleiden in hun persoonlijke ontwikkeling en anderzijds de achterban bewust te maken van verantwoord gamen. Feyenoords eigen esporters vervullen een belangrijke rol in deze aanpak. Feyenoords esporters weten uit eigen ervaring hoe belangrijk het is om een verantwoorde leefstijl te hanteren. Fit zijn is superbelangrijk. Om te kunnen presteren als esporter moet je je echt als een topsporter gedragen. Dat betekent onder andere: gezond eten, veel sporten en goed slapen. De club en zijn esporters zullen zich niet alleen gaan richten op jonge gamers zelf, maar zullen ook ouders nauw betrekken bij de maatschappelijke aanpak binnen het domein esports.’

Wat kunnen we nog meer van de samenwerking verwachten?

‘Wij denken dat STEM-onderwijs steeds belangrijker wordt en dat we als voetbalclub een instrument in handen hebben om kinderen via voetbal en sport te interesseren voor techniek. Zo leren kinderen bijvoorbeeld sportender- en spelenderwijs programmeren. Samen met belanghebbenden uit zowel de onderwijshoek als het bedrijfsleven hopen we de methode verder te kunnen ontwikkelen en met de kracht van Feyenoord kinderen en jongeren te stimuleren om te kiezen voor technische beroepen. Partijen als Shell zijn hierin natuurlijk onmisbaar en we hopen dat we de samenwerking kunnen verbreden.’

Interview: Jeroen Mirck, redacteur MarketingTribune

Bekende eSporters als Ryan Tilborg en een vertegenwoordiging van het Feyenoord-jeugdelftal nemen het tegen elkaar op in een spannende FIFA- showmatch.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken