Record: eSports-finale trekt 43 miljoen kijkers

  • Sponsoring
  • 14 dec 2016 @ 09:07
  • Link
  • Kevin Loos
    Kevin Loos

    Creatief
    2Basics
  • EntertainmentDigitaalSportKijkcijfersOnline gaming

De markt van eSports groeit razendsnel en daarmee ook de interesse van sponsors. Wat we al een tijdje zien is dat branchevreemde merken geïnteresseerd raken in eSports. Waarom is deze wereld interessant voor bedrijven en hoe activeren zij hun partnership? Kevin Loos van sportmarketingbureau 2Basics zet de laatste ontwikkelingen in eSports periodiek op een rij voor MarketingTribune. Ditmaal over de eigen eSporter van PSV, maar toch vooral het kijkcijferrecord van de League of Legends World Finals.

1. Theater Amsterdam ontploft tijdens Rocket League finale

Theater Amsterdam was begin december het decor van de Rocket League Championship Series (RLCS) finale. De beste teams uit Noord-Amerika en Europa vochten met elkaar uit wie zich tot winnaar van het tweede seizoen mocht kronen. Voorafgaand aan het tweede seizoen hadden 6.112(!) teams zich ingeschreven, oftewel ruim 20.000 spelers.

De zaal, met een capaciteit van 1.100 plaatsen, was uitverkocht. De RLCS-finale nam twee dagen in beslag. Op beide dagen werden uitzendingen gemaakt van ruim zeven uur. Het Twitch-kanaal van Rocket League haalde tijdens de uitzending van zondag ruim een miljoen views. Op YouTube scoorde het finaleweekend ongeveer 80.000 weergaven. Motorolie-gigant Mobil1 is als sponsor betrokken bij de RLCS.

2. Opnieuw kijkcijferrecords voor League of Legends World Finals

In het laatste weekend van oktober werd de finale van het belangrijkste League of Legends-toernooi gespeeld. Al jarenlang scoort deze wedstrijd de hoogte kijkcijfers in eSports. Wat in 2011 begon met een finale met 1,6 miljoen kijkers was in 2015 al uitgegroeid tot een spektakel waar 36 miljoen mensen live van mee genoten.

Dit jaar werd de finale afgewerkt in een stampvol Staples Center (Los Angeles). Deze week bracht Riot Games de kijkcijfers naar buiten. Opnieuw zijn er records verbroken: 43 miljoen mensen hebben naar de wedstrijd gekeken. Het piekmoment van de finale trok 14,7 miljoen kijkers. Naast de kijkcijfers steeg ook de prijzenpot naar een nieuw hoogtepunt. Waar de teams vorig jaar nog ‘maar’ 2,1 miljoen dollar mochten verdelen, zat er dit jaar maar liefst 6,7 miljoen dollar in de prijzenpot.

3. PSV heeft zijn FIFA17-speler binnen

Op 29 oktober organiseerde PSV een groots FIFA17-toernooi in het Philips Stadion. Belangrijkste doel: een geschikte speler vinden die als eSporter toegevoegd kan worden aan de selectie. De beste FIFA17-spelers werden onlangs opnieuw uitgenodigd in Eindhoven. Een PSV-quiz, het maken van een vlog en een gesprek met de clubleiding waren onderdelen van de sollicitatie-procedure. De keuze van PSV viel uiteindelijk op de 27-jarige Romal Abdi. Hij zal PSV gaan vertegenwoordigen op toernooien en zal ongetwijfeld game-gerelateerde content gaan creëren voor de club.

4. Aantal Amerikaanse eSports-volgers stijgt explosief

In het laatste onderzoek dat Nielsen publiceerde over eSports werd de Amerikaanse markt onder de loep genomen. 14% van de Amerikanen ouder dan dertien jaar volgt eSports. Ter vergelijking: een jaar eerder was dit nog 8%. Opnieuw een bewijs dat de groei van deze wereld nog niet is gestagneerd.

Zes op de tien eSports-volgers is 18-34 jaar. Gemiddeld besteedt een fan vier uur per week aan eSports (kijken én spelen). Ook heeft bijna een kwart van de volgers wel eens een offline eSports-event bezocht.

Kevin Loos is marketeer bij 2Basics, dat zorgt voor duurzame relaties tussen merken en 13,1 miljoen sporters, waaronder eSporters. Zo verbindt en activeert het bureau YoungCapital als hoofdsponsor van de Dutch College League, de eerste eSports-competitie die wekelijks live op FOX Sports wordt uitgezonden.

Kevin Loos

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken