Wat gaat Eredivisie doen met eigen FIFA17-competitie?

Wat gaat Eredivisie doen met eigen FIFA17-competitie?
  • Sponsoring
  • 26 jan 2017 @ 00:21
  • Link
  • Kevin Loos
    Kevin Loos

    Creatief
    2Basics
  • SportmarketingSponsoringOnline gamingVoetbal

De markt van eSports groeit razendsnel en daarmee ook de interesse van sponsors. Waarom is deze wereld interessant voor bedrijven en hoe activeren zij hun partnership? Kevin Loos van marketingbureau 2Basics zet de laatste ontwikkelingen in eSports periodiek op een rij voor MarketingTribune. Ditmaal met speciale aandacht voor de E-Divisie, waarmee de Eredivisie komende maand in de game FIFA17 stapt.

1. Eredivisie start eigen FIFA17 competitie

De aankondiging van de E-Divisie zal weinigen ontgaan zijn. Vorige week verspreidde de Eredivisie een persbericht waarin de eerste officiële informatie over de virtuele competitie werd verstrekt.

De E-Divisie start op 6 februari en wordt uitgezonden op zowel Twitch, Youtube en FOX Sports. Ik ben erg benieuwd welke content op welk platform uitgezonden gaat worden. Voor mij is de grootste vraag nu: weet de Eredivisie een partner aan de E-Divisie te binden. In Frankrijk is telecomaanbieder Orange naamgevend sponsor van de Orange E-Ligue 1.    

Nog interessanter dan het niveau van de verschillende gamers is de vraag welke BVO’s een succesvolle business case kunnen bouwen rondom hun FIFA17-gamer, en welke strategie er wordt ontwikkeld om hun jonge fans middels gaming daadwerkelijk nog sterker aan zich te binden.

Wellicht komt hier 1 februari duidelijkheid over. Dan staat de officiële kick-off van de E-Divisie gepland, waar alle concrete plannen duidelijk zullen worden.

2. Movistar gaat Vodafone en Orange achterna

Begin deze maand kwam er een video naar buiten waarin telecomaanbieder Movistar als partner van de ESL Spain werd gepresenteerd. Daarnaast is Movistar van plan om een Esports tv-zender te lanceren, waar niet alleen Spaanse, maar ook wereldwijde competitie en toernooien worden uitgezonden. In dezelfde branche in Europa stapten Vodafone en Orange al eerder in eSports.

3. Ook Axe in eSports

Axe heeft zich als official partner verbonden aan eSports-organisaties Cloud9 en Team SoloMid (TSM). Opnieuw wil een groot branchevreemd merk geassocieerd worden met populaire eSports teams.

Op social media evenaren en overstijgen de populairste eSports-teams het aantal fans en volgers van enkele Premier League-voetbalclubs. TSM-speler Søren Bjerg (940K Twitter-volgers, 475K YouTube-abonnees) is door Axe al in hun ‘Find Your Magic’-commercial gemonteerd.

Kevin Loos is marketeer bij 2Basics, dat zorgt voor duurzame relaties tussen merken en 13,1 miljoen sporters, waaronder eSporters. Zo verbindt, adviseert en activeert het bureau verschillende merken in het eSports-domein.

Kevin Loos

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken