[column] Het Kiki Bertens-effect
- Sponsoring
- 14 feb 2019 @ 10:17
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - SportEvenementSportmarketingSponsoring
- 14 feb 2019 @ 10:17
- Jeroen Mirck
Eén week per jaar is tennis echt een sponsor-succes in Nederland, al ruim vier decennia lang. Ook deze week trekt het World Tennis Tournament in Rotterdam weer veel aandacht. Tegelijk borrelt in tennisland luider dan ooit de vraag op: what’s next?
En daarmee bedoel ik dus niet het WTT alleen. Ook de tennisbond is ambitieus. Maar eerst even Rotterdam. Ik zal niet nogmaals een ‘Arme Richard Krajicek’-column schrijven, ondanks het feit dat het grootste tennistoernooi van Nederland voor aanvang maar liefst acht prominente afmeldingen kreeg te verwerken. Publiekstrekkers als Zverev, Cilic en Kyrgios lieten verstek gaan wegens pijntjes. Daar kwamen nog bij dat local hero Robin Haase en rijzende ster Stéfanos Tsitsipás al in de eerste ronde werden uitgeschakeld.
Maar goed, dat is collateral damage. Toernooidirecteur (en oud-winnaar) Richard Krajicek overkwam het als tennisser ook wel eens. Als organisator zette hij ditmaal in op bezetting aan (sub)toppers, dus is er nog altijd veel te zien in Ahoy. Bovendien zorgde talent Tallon Griekspoor opnieuw voor een stunt door wereldtopper Karen Khachanov uit te schakelen.
Het Rotterdamse toernooi blinkt uit in sfeer en hospitality. Bovendien is de eigen marketing prima op orde, getuige ook de sympathieke actie van (verlengde) hoofdsponsor ABN Amro om 50.000 gebruikte tennisballen te recyclen.
Rotterdam, Bertens én KNLTB
Tennis gedijt met boegbeelden. Daarvan heeft Nederland er eindelijk weer eens eentje, in de persoon van Kiki Bertens. Voor het eerst sinds lange tijd weer een speelster in de top-10 van de wereldranglijst, het is een ongekende luxe. Het roept ook direct de vraag op om ook een vrouwentoernooi te organiseren in Rotterdam – iets dat organisatorisch op korte termijn helaas ondoenlijk is. Maar dat de vraag wordt gesteld, is op zichzelf al een positief signaal. Tennis leeft!
Het gaat dus goed met tennis in Nederland, maar het kan nog veel beter. Daarom heeft tennisbond KNLTB een ambitieuze marketingstrategie uitgerold, onder het motto ‘Beleef het beste’. Met deze campagne zet de bond in op meer fanbeleving, meer publiek en meer aandacht voor de tennissport. Door het verbinden van alle betrokken partijen rond evenementen zou ook de commerciële waarde van toptennis events moeten gaan groeien.
Hoe de KNLTB-plannen gaan uitpakken, zal de toekomst uitwijzen. Feit is in ieder geval dat het zogenaamde Kiki Bertens-effect kansen biedt om het bedrijfsleven sneller en massaler te verbinden aan de tennissport. Rotterdam slaagt daar al in en de tennisbond geeft ook extra gas. Het staat 40-0. Nu is het tijd voor game, set, match.
Jeroen Mirck, coördinator SponsorTribune
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
- Richard Krajicek
- marketing
- tennis
- WTT
- Ahoy
- succes
- Robin Haase
- Kiki Bertens
- Rotterdam
- groei
- KNLTB
- sponsoring
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Nike's Oranje Fatalis-campagne voor... 09-07-2025
- Rabobank Utrecht nieuwe partner... 04-07-2025
- Evian kiest Carlos Alcaraz als nieuw... 27-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers