[column] Het Kiki Bertens-effect

[column] Het Kiki Bertens-effect
  • Sponsoring
  • 14 feb 2019 @ 10:17
  • 15396 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • SportEvenementSportmarketingSponsoring

Eén week per jaar is tennis echt een sponsor-succes in Nederland, al ruim vier decennia lang. Ook deze week trekt het World Tennis Tournament in Rotterdam weer veel aandacht. Tegelijk borrelt in tennisland luider dan ooit de vraag op: what’s next?

En daarmee bedoel ik dus niet het WTT alleen. Ook de tennisbond is ambitieus. Maar eerst even Rotterdam. Ik zal niet nogmaals een ‘Arme Richard Krajicek’-column schrijven, ondanks het feit dat het grootste tennistoernooi van Nederland voor aanvang maar liefst acht prominente afmeldingen kreeg te verwerken. Publiekstrekkers als Zverev, Cilic en Kyrgios lieten verstek gaan wegens pijntjes. Daar kwamen nog bij dat local hero Robin Haase en rijzende ster Stéfanos Tsitsipás al in de eerste ronde werden uitgeschakeld.

Maar goed, dat is collateral damage. Toernooidirecteur (en oud-winnaar) Richard Krajicek overkwam het als tennisser ook wel eens. Als organisator zette hij ditmaal in op bezetting aan (sub)toppers, dus is er nog altijd veel te zien in Ahoy. Bovendien zorgde talent Tallon Griekspoor opnieuw voor een stunt door wereldtopper Karen Khachanov uit te schakelen.

Het Rotterdamse toernooi blinkt uit in sfeer en hospitality. Bovendien is de eigen marketing prima op orde, getuige ook de sympathieke actie van (verlengde) hoofdsponsor ABN Amro om 50.000 gebruikte tennisballen te recyclen.

Rotterdam, Bertens én KNLTB

Tennis gedijt met boegbeelden. Daarvan heeft Nederland er eindelijk weer eens eentje, in de persoon van Kiki Bertens. Voor het eerst sinds lange tijd weer een speelster in de top-10 van de wereldranglijst, het is een ongekende luxe. Het roept ook direct de vraag op om ook een vrouwentoernooi te organiseren in Rotterdam – iets dat organisatorisch op korte termijn helaas ondoenlijk is. Maar dat de vraag wordt gesteld, is op zichzelf al een positief signaal. Tennis leeft!

Het gaat dus goed met tennis in Nederland, maar het kan nog veel beter. Daarom heeft tennisbond KNLTB een ambitieuze marketingstrategie uitgerold, onder het motto ‘Beleef het beste’. Met deze campagne zet de bond in op meer fanbeleving, meer publiek en meer aandacht voor de tennissport. Door het verbinden van alle betrokken partijen rond evenementen zou ook de commerciële waarde van toptennis events moeten gaan groeien.

Hoe de KNLTB-plannen gaan uitpakken, zal de toekomst uitwijzen. Feit is in ieder geval dat het zogenaamde Kiki Bertens-effect kansen biedt om het bedrijfsleven sneller en massaler te verbinden aan de tennissport. Rotterdam slaagt daar al in en de tennisbond geeft ook extra gas. Het staat 40-0. Nu is het tijd voor game, set, match.

Jeroen Mirck, coördinator SponsorTribune

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken