Een beurs of een eigen event?
- Algemeen
- 8 mei 2017 @ 11:41
- Link
-
Sales
BBP Media - Branded content
- 8 mei 2017 @ 11:41
- Sales
Bereik je op de beurs de doelgroep die je wilt bereiken of is het organiseren van een eigen event effectiever? Floris Hollander, directeur van Expospaces, licht toe waarom je voor het een of juist het ander kiest.
Wanneer kies je voor deelname aan een beurs?
“Bij een goede beurs komen uiteraard veel meer bezoekers dan bij een eigen event. De exposure die een beursdeelname oplevert binnen een specifiek segment, vergroot de naambekendheid van je organisatie. Bovendien verbetert je aanwezigheid de positie op de ‘long’ of short list van jouw potentiële klanten. Er is een gerede kans dat een voor jou onbekende prospect interesse heeft in de propositie, het product en/of de diensten die jouw bedrijf biedt. Zo bouwen wij voor Akoesta stands op beurzen waar facilitair managers komen vanuit allerlei branches. Akoesta, dat gespecialiseerd is in akoestische verbeteringen van werkplekken en leef- en werkruimtes, komt op deze manier in contact met voor de onderneming onbekende prospects. Een beurs is dan het aangewezen medium mits op deze beurs de doelgroep aanwezig is. Deelnemen aan beurzen is echt een ‘vak apart’. Hoe kun je meer rendement halen uit een beurs? Hoe zorg je voor aandacht? Hoe zorg je voor de juiste standbemanning? En hoe zorg je voor een goed haakje dat het voor jouw standbemanning makkelijk maakt om in contact te komen met bezoekers en effectieve gesprekken te voeren? Op een beurs is het belangrijk snel een filtering te maken omdat er ook bezoekers zijn die niet in jouw doelgroep vallen. Al dit dit soort zaken vullen wij in en lossen we op voor onze klanten.”
Wanneer is het beter om een eigen event te organiseren?
"Als je veel trouwe klanten hebt met terugkerende omzet en/of je hebt jouw doelgroep zeer helder in beeld, dan is een event een betere keuze om relaties te onderhouden. Ook als jouw product een grote investering vergt, kan een eigen event rendabel zijn. Bij een eigen event kun je alles zelf bepalen, de locatie, de branding, het programma, de sprekers – bovendien heb je de aandacht van de genodigden. Zorg wel voor een aantrekkelijk programma en een goed uitnodigingstraject om jouw klanten en prospects te overtuigen om tijd vrij te maken voor jouw event. Een goed programma en aankleding kost tijd, geld en energie, en dat zijn voor bedrijven redenen om geen eigen event te organiseren. Als budget een issue is, kun je overwegen om een event te organiseren met een business partner of dealers. Onlangs hebben wij het Evoluon omgebouwd voor een groot klantenevenement van een internationaal softwarebedrijf waar ook een twintigtal partnerbedrijven, toeleveranciers en dealers zich individueel presenteerden – en daarvoor een bijdrage leverden aan het beschikbare budget.
Er is geen eenduidig antwoord
Meedoen aan een beurs is gemakkelijker omdat het concept, de locatie, de entourage, de bezoekersstroom et cetera bij de beursorganisator ligt. Vooral in nieuwe en/of internationale markten zijn beurzen een zeer geschikt medium. Zorg wel voor de juiste propositie en creëer een ‘haakje’ naar het gangpad voor jouw team. Het organiseren van een eigen event heeft het voordeel van de ‘thuiswedstijd’ en optrekken met partnerbedrijven maakt de slagkracht groter en het draagvlak breder!”
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Van tactiek naar strategische waardecreatie
- Cannes Lions start forum voor sportcreativiteit
- Hoe creatief vakmanschap 60% nieuw publiek opleverde
- Van turbulentie naar trots: de tweede kans van VanMoof
- Podcastserie ‘The Next Tony’ #9 met Bakers & Bananas-founder...
- [column] De marketing van spijt: als ‘sorry’ ook een strategie...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

