[branded content] Merkpositionering met archetypes. Welk karakter laat jouw merk zien
- Algemeen
- 16 apr 2020 @ 14:11
- Link
-
Sales
BBP Media - Branded content
- 16 apr 2020 @ 14:11
- Sales
Het karakter van je merk. Als jouw merk een persoon was, zou dat dan een held zijn? Een rebel? Een wijs man? Dit lijkt een gekke vraag. Maar om een sterk merk te bouwen, is het antwoord heel belangrijk!
Het nut van archetypen
De beste manier om het karakter van je bedrijf of merk te bepalen en onder woorden te brengen is via archetypen. Dit zijn twaalf oerkarakters die iedereen intuïtief herkent. Ieder archetype heeft zijn eigen waarden, kwaliteiten, doelen en ambities. Denk je bijvoorbeeld aan een Hero dan zie je waarschijnlijk een onverschrokken persoon voor je, op het punt iets heldhaftigs te doen. Denk je aan een Explorer dan stel je je wellicht een bereisd, nieuwsgierig persoon voor je op een ongewis avontuur. Het voordeel van archetypen is dat iedereen zich er een beeld van kan vormen, zelfs zonder enige uitleg.
Je merk als archetype
Voor je merkpositionering kun je archetypen kiezen die de waarden, het gevoel en de kwaliteiten van dat merk vertegenwoordigen. Dat betekent niet dat je moet gaan roepen dat je bedrijf bijvoorbeeld vol wijze mannen zit (Sage). Nee, je moet communiceren als een Sage. Als een verstandige, logische specialist die alle kennis in huis heeft. In alle communicatie moet het gevoel van deze Sage terug te vinden zijn. Een archetype kun je niet zonder meer kiezen. Het moet aansluiten bij de identiteit van je merk, maar hoe bepaal je nu wat de identiteit is van je merk? G2O heeft daar een unieke aanpak voor ontwikkeld. Lees hier meer over de aanpak van deze brand builders uit Utrecht.
Voordelen van archetypen
Werken met archetypen heeft vele voordelen. Bijvoorbeeld consistente communicatie. Je krijgt een helder criterium om alle communicatie aan te toetsen. Ook zijn archetypen intuïtief te herkennen, waardoor je doelgroep een duidelijker beeld van je merk krijgt, mét de juiste associaties. Archetypische communicatie zorgt zo voor een sterkere merkrelatie. Je doelgroep identificeert zich immers makkelijker met een karakter dan met een bedrijf of logo.
Een advertentie die door het juiste gebruik van archetypen emoties oproept, raakt. Als je een snaar raakt waar de concurrentie niet bij kan, heb je een ongekende concurrentiekracht. Archetypen helpen je die onderscheidende snaar te vinden en bieden tegelijk een manier om deze op een persoonlijke manier te raken. Ze maken je merk onderscheidend, duidelijk, consistent en aantrekkelijk en ze geven richting aan al je branding.
Lees er alles over in het e-book van G2O Reclamebureau Utrecht en download het e-book hier
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- ASN Bank kiest voor één krachtig merkbeeld
- Gut en The Valley reageren op Hertog Jan Leeuw
- Retailhospitality als strategisch wapen
- Europese Toegankelijkheidswet gaat op 28 juni in
- Nieuwe Pride-campagne van KPN: eerbetoon aan generaties LGBTQIA+
- De Complete Marketingmethode NIMA A-B-C: Hét fundament voor...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers