Horecaonderneming Lommerrijk wint IB Jaarprijs 2013
- Algemeen
- 12 mrt 2014 @ 10:12
- Link
-
Redactie Online
Redactie
MarketingTribune - Awards
- 12 mrt 2014 @ 10:12
- Redactie Online
De Internal Branding Jaarprijs 2013 is gewonnen door horecaonderneming Lommerrijk uit Rotterdam. In de MINI Brand Store in Amsterdam nam gisteravond directeur Monique Delfgaauw met haar keukenbrigade de award in ontvangst. Eneco en ONVZ waren de andere finalisten. Delfgaauw hield een vlammend betoog voor bijna 100 communicatiespecialisten, die samen met de jury uiteindelijk door stemming bepaalden wie met de eer ging strijken. Delfgaauw: ‘Geweldig om deze prijs te winnen van twee grote spelers. Ik zie het als een bewijs dat ook wij als kleine club grootse veranderingen kunnen bewerkstelligen op het gebied van internal branding.’ De IB Jaarprijs is een vakprijs voor het bedrijf waar Internal Branding in dat jaar aantoonbaar effect heeft gehad.
De drie finalisten kregen tijdens het event, dat werd geleid door Marc van Eck van Business Openers, ruimschoots de gelegenheid hun case toe te lichten en vragen vanuit het publiek en jury te beantwoorden. Van Eck herinnerde het publiek nog even aan het feit dat de IB Jaarprijs in feite een prijs is die gaat over medewerkers. ‘En iedereen weet dat betrokken medewerkers essentieel zijn voor organisaties. En dat het waarmaken van beloftes door de medewerkers belangrijker is dan het roepen ervan. Het waarmaken zorgt voor merk-gemotiveerde medewerkers en loyale klanten.’
Geen woorden, maar daden
Lommerrijk was door de jury genomineerd omdat aan de hand van een duidelijke positionering de eigen mensen ‘in charge’ zijn gezet. Een typisch Rotterdamse aanpak van ‘geen woorden, maar daden’ met eenvoudige, maar effectieve hulpmiddelen. Delfgaauw maakte dat in haar presentatie aan de hand van veel praktijkvoorbeelden, reacties van gasten en aansprekende resultaten nog eens extra duidelijk. Iedereen is dankzij het internal branding programma gaan inzien dat de zaken anders moesten. In elk onderdeel van de bedrijfsvoering heeft Delfgaauw nauwgezet en soms op ludieke wijze de merkwaarden verankerd. Een businessvrouw die overigens slim gebruik maakte van de extra kwaliteiten van haar case, want zij had stiekem de catering van de avond voor haar rekening genomen. En het moet gezegd: dankzij de culinaire liflafjes wist ze het publiek blijkbaar nog gunstiger te stemmen…
Vrije keuze
ONVZ en Eneco deden overigens in de presentatie niet onder voor Lommerrijk. Zorgverzekeraar ONVZ had zelfs een tevreden klant – lijkt ons logisch - meegenomen om hun marketingaanpak van vrije keuze en persoonlijke aanpak kracht bij te zetten. Het geadopteerde zoontje uit China van de persoon in kwestie bleek extra medische zorg nodig te hebben. Een zorgconsulent van ONVZ benadrukte dat dit een typisch voorbeeld was voor de ‘unieke’ dienstverlening van ONVZ. In de presentatie van ONVZ werd nogmaals benadrukt hoe in het proces van internal branding veel aandacht en geduld is getoond om de boodschap stapsgewijs en vanuit een olievlekwerking bij de medewerker over te brengen. En dat een hoeveelheid en verscheidenheid aan middelen is ingezet.
Eneco
Het Enoco team deed kloek verslag van hun aanpak met de zogenoemde Eneco Express: een unieke vorm van Social Media voor intern gebruik waarmee medewerkers met verhalen en ideeën hun collega's inspireren en activeren op de strategie van Eneco. De resultaten van de aanpak logen er niet om, maar waren blijkbaar niet voldoende om het publiek te overtuigen. De jury waardeert dat de medewerkers zelf bepalen of en hoe ze hun ‘social rol’ oppakken waardoor er door alle lagen van de organisatie heen interne ambassadeurs ontstaan. De case sluit bovendien duidelijk op de identiteit van de organisatie (samen en duurzaam). De vragen uit de zaal waren vooral gericht op de externe uitwerking van dit traject, dus hoe de klant van Eneco dit zou ervaren. Daarbij bleek dat in de serviceverlening nog wel het een en ander te verbeteren is, maar daarin staat Eneco als energieleverancier niet alleen, denken wij dan maar.
De vakjury
De vakjury die de drie finalisten heeft bepaald bestond dit jaar uit voorzitter Rik Riezebos (namens
EURIB), Sabine van Roon Orgelist (partner @Pyth, namens NIMA), Youssef Eddini (NOS,
namens Logeion), Tom Haak (HR directeur Arcadis, namens HRcommunity), Sjaak Hoogkamer
(hoofdredacteur Marketing Tribune), Inge Beckers (namens HR-Communicatie.nl), Jan Willem
Koch (voormalig directeur Etos) en Raymond Smits (formule directeur VVV).
De Internal Branding Jaarprijs
De Internal Branding Jaarprijs is een vakprijs voor dat bedrijf of die organisatie waar Internal
Branding in dat jaar aantoonbaar effect heeft gehad. Het onderwerp is niet een onderwerp van de marketeer alleen, het is ook het onderwerp van de communicatieprofessional en de hrm-er en bovenal van de directie en de lijn. Om dit belangrijke onderwerp ook bij deze doelgroepen onder de aandacht te brengen heeft NIMA relevante partners gevonden om de prijs mee in de markt te zetten. Dit zijn Logeion, EURIB, HRcommunity en HR-Communicatie.nl. De prijs zal daarom vanaf nu verder gaan onder de naam Internal Branding Jaarprijs.
De prijs blijkt gezien de ingezonden cases en de aanwezigen bij de jaarlijkse uitreiking een succes. Dit heeft tot nu toe geleid tot drie winnaars: in 2010 het St Franciscus Gasthuis, in 2011 Etos en in 2012 VVV.
-
Redactie Online
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/online/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Van tactiek naar strategische waardecreatie
- Cannes Lions start forum voor sportcreativiteit
- Hoe creatief vakmanschap 60% nieuw publiek opleverde
- Van turbulentie naar trots: de tweede kans van VanMoof
- Podcastserie ‘The Next Tony’ #9 met Bakers & Bananas-founder...
- Goodoo: plantaardig ijs met smaak én missie
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

