Overstapmonitor zorgverzekering: maandagavond populair

  • Algemeen
  • 11 dec 2014 @ 13:30
  • Link
  • Redactie Zorgmarketing
    Redactie Zorgmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • TechnologieZorgverzekeringMarktwerking

Traditiegetrouw maken zorgverzekeraars hun premies voor het komende jaar in de herfst bekend. Het startsein voor de consument om te heroriënteren. Uit de Overstapbarometer van advertentienetwerk Zanox blijkt dat consumenten dit jaar later switchen dan voorgaande jaren. Het aantal overstappers is pas na Sinterklaas toegenomen. De doordeweekse avonden zijn favoriet, met een piek op de maandag.

Consumenten lijken zich volgens Zanox aan de timing van de zorgverzekeraars aan te passen en nemen hun beslissing pas ruim nadat alle premies bekend zijn gemaakt. Ook de publiciteit rond vergelijkingssites en de aandacht vanuit de politiek kunnen redenen zijn voor de latere overstapbeslissing. De verwachting is dat de overstappiek, zoals ieder jaar, na kerst plaatsvindt met de knaller in de laatste twee dagen van het jaar.

Prijs en vrije zorgkeuze bepalend
De consument beslist dit jaar misschien laat, maar tot nu toe is het aantal mensen dat zich oriënteert wel groter (volgens Zanox ligt het aantal 3 procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar). Een verklaring hiervoor is de premieverhoging van de meeste verzekeraars. Voor veel consumenten vormt dit een prikkel om op zoek te gaan naar een nieuwe zorgverzekering. Budgetpolissen zijn dan ook populair. Maar het gaat consumenten niet alleen om de prijs. Ook een ruime zorgkeuze is belangrijk. Veel mensen willen een verzekering met veel keus in zorgaanbieders, zo blijkt uit het onderzoek.

Cybermondays
Verreweg de meeste mensen regelen hun overstap online, blijkt uit onderzoek van Zanox vorig jaar (83 procent). De knoop wordt meestal in de avonduren doorgehakt. Ook kennen zorgverzekeringen ‘cybermondays’: een overstappiek op de maandag, waarbij de aanloop al op de zondagavond plaatsvindt. Dit in tegenstelling tot de vrijdag en zaterdag, waarop weinig overstappen plaatsvinden.

Speuren naar beste deal
Mirte Huinink, de expert voor zorgverzekeringen bij Zanox: ‘Aan de Overstapbarometer kunnen we aflezen dat de consument meer dan ooit zorgvuldig zijn zorgverzekering kiest. Hij speurt naar de beste deal en schroomt niet om online over te stappen op een nieuwe zorgverzekeraar. Dit jaar hebben de meeste verzekeraars de zorgpremies verhoogd, waardoor consumenten nog bewuster hun zorgverzekering kiezen. Dat blijkt uit het toegenomen aantal bezoekers op oriëntatiewebsites en de populariteit van zorgverzekeringen met een lage premie in combinatie met ruime zorgkeuzevrijheid.’

Geen verhoging eigen risico
Een andere opvallende ontwikkeling is volgens Huinink dat overstappers nauwelijks kiezen voor het verhogen van het eigen risico om uit te komen op een lagere maandpremie: ‘Dit zijn duidelijke signalen dat de zorgverzekeraars dit jaar om de gunst dingen van de bewuste en geïnformeerde consument. Informatieve zorgwebsites en vergelijkers helpen de consument bij het nemen van de juiste keuze en deze worden dan ook intensief geraadpleegd.’

Onderstaande grafiek laat het overstapgedrag in 2014 zien:


Overstapbarometer
Zanox publiceert ieder jaar een Overstapbarometer. Deze toont het overstapgedrag van consumenten op het gebied van zorgverzekeringen in de laatste maanden voor de jaarwisseling. Zanox heeft als online advertentienetwerk vrijwel alle grote zorgverzekeraars als klant (Achmea Groep, Delta Lloyd, OHRA, Univé, VGZ, Ditzo en Menzis). Ook vergelijkingssites als Independer, Zorgkiezer en HoyHoy zijn partner. Hierdoor heeft Zanox inzicht in de zorgverzekeringen die zijn afgesloten bij de maatschappijen zelf én via online vergelijkers. De cijfers in de Overstapbarometer zijn daarom representatief voor de markt.



Redactie Zorgmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken