EVBox: de vraag naar de infrastructuur van elektrisch rijden bijbenen

EVBox: de vraag naar de infrastructuur van elektrisch rijden bijbenen
  • Algemeen
  • 3 mei 2021 @ 15:27
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune


  • Zakelijk

[branded content] EVBox, inmiddels Europees marktleider in het produceren en plaatsen van laadpalen en laadsoftware voor elektrische auto’s, heeft in korte tijd een aanzienlijke groei doorgemaakt.

In 2015 werkten er 15 medewerkers bij EVBox en hadden ze een paar honderd installatiepartners. Inmiddels werken er meer dan 750 medewerkers verspreid over negen landen in Europa en Noord-Amerika en hebben ze een veelvoud aan installatiepartners. Door de snel toenemende groei onderkende het bedrijf dat ze meer grip wilden hebben op het beheer van hun (digitale) assets met als uiteindelijke doel het opbouwen van een herkenbare, sterke en consistente merkidentiteit in alle markten en bij relevante doelgroepen.

De populariteit van elektrisch rijden lijkt alleen maar toe te nemen, en dat komt mede door het uitstekende netwerk van de EVBox laadpalen. Daardoor wordt er op jaarbasis nu al zo’n 12.000 ton aan CO2-uitstoot bespaard. ‘Door de komst van de elektrische auto kijken we nu anders aan tegen stedelijke mobiliteit. En dat is een belangrijke stap op weg naar een wereld met alleen nog emissievrij vervoer en veel minder luchtvervuiling’, aldus Hugo Pereira, Chief Growth Officer van EVBox.

Groeispurt

De groei van het bedrijf ging niet zonder slag of stoot. Gedurende het begin van de groeifase leek EVBox even uit de koers te raken. De reden? Gefragmenteerde samenwerking, een foutgevoelig bestelproces, een verkeerde prioritering van leads en een veel te lange offerteprocedure. Pereira: ‘Voor onze volgende groeispurt moesten we onze bedrijfsvoering grondig aanpassen.’

Om dat te bewerkstelligen zet EVBox maximaal in op automatisering, integratie en samenwerking. ‘Als we ons bedrijf goed willen blijven runnen, moeten we onze bedrijfsvoering, teams en diensten optimaal voorbereiden op groei. Als je je mensen empowert en je bedrijfsprocessen optimaliseert, wordt dat opschalen een heel stuk eenvoudiger’, aldus Pereira. Om betere processen en nieuwe inzichten te realiseren, gebruikt EVBox Sales Cloud en Service Cloud van Salesforce om de verkoopactiviteiten, klantenservice en samenwerking met partners bij elkaar te brengen. Daardoor verlopen die processen nu een stuk efficiënter en transparanter. 

360-graden beeld van de klant

Doordat alle gegevens centraal worden verzameld (offertesystemen, resourceplanning, marketingautomatisering en facturering) in het Salesforce CRM, beschikt EVBox over steeds betere, adequate en eenduidige data. Door ook de klantenservice-informatie te koppelen, heeft het bedrijf veel meer inzicht hoe klanten hun producten en diensten ervaren. 

Optimalisatie customer journey

Deze stap heeft ze niet allen intern vleugels gegeven: ook de customer journey van EVBox is er enorm op vooruit gegaan. Door hun processen te integreren met de overige klantdata, kreeg zij veel meer inzichten in de beleving van hun klanten. Alle stadia van het verkoopproces zijn nu eenvoudig te volgen; van leads, bestellingen tot en met aftersales en support. Het maken van offertes kost de helft van de tijd en ze zijn daarbij veel nauwkeuriger door het inzetten van Salesforce CPQ (Configure Price Quoting). En doordat klantenservice ook gebruikt maakt van dezelfde gecentraliseerde gegevens (one single source of truth) krijgen klanten veel sneller antwoord op al hun vragen. ‘Hiermee weten we zeker dat we een constante kwaliteit leveren. Potentiële problemen met onze dienstverlening sporen we in real-time op en daarbij kunnen we ook de langetermijntrends analyseren’, licht Pereira toe.

Betere partnerrelaties met partnercommunities

Veel klanten (beheerders van parkeerterreinen, gemeentes, autofabrikanten.) bereiken EVBox via distributeurs en resellers. Ook deze partners willen (en moeten) inzicht hebben in de customer journeys van hun klanten. Niet alleen om te weten hoe ze hun leads het best kunnen nurteren en prioriteren, maar ook om aan de klantverwachting te kunnen voldoen en de juiste offertes uit te brengen. EVBox heeft een enorme hoeveelheid samenwerkingspartners die ze up-to-date moeten zien te houden. 

Om dit goed te kunnen doen hebben ze Salesforce Community Cloud ingericht als centraal informatieplatform voor alle partners. ‘Met onze partnercommunity gaan we ons echt onderscheiden: concurrenten kunnen wel je producten nabootsen, maar niet je relaties’, aldus Pereira. ‘Als we onze partners beter ondersteunen, zijn die meer tevreden over onze samenwerking en krijgen we meer business.’

Emissievrij vervoer

EVBox heeft ruim 250.000 laadpunten geïnstalleerd in meer dan zeventig landen en is daarmee een belangrijke speler in de markt. Het Amsterdamse bedrijf ziet door de toegenomen acceptatie en vanuit milieuoogpunt de noodzaak van het elektrisch rijden, de vraag voor de benodigde infrastructuur significant toenemen. Om hieraan te voldoen, hebben ze zichzelf als doel gesteld om in 2023 minimaal één miljoen laadpunten gerealiseerd te hebben.

Door het implementeren van schaalbare en efficiëntere bedrijfsprocessen, het verkrijgen van nieuwe inzichten in partnerrelaties, de specifieke en op de doelgroepen toegespitste customer journeys en de geïntegreerde klantenservice kan EVBox beter geïnformeerde beslissingen nemen en doorgroeien naar hun gestelde doel voor 2023. ‘Dankzij Salesforce weten we precies hoe we het op dit moment doen en ook wat onze toekomstige strategie oplevert. Zo kunnen we elektrisch rijden voor meer bedrijven, steden en particulieren mogelijk maken en daarmee een steentje bijdragen aan emissievrij vervoer’, aldus Pereira. ‘Bij EVBox zien we een toekomst voor ons waarin een groene laadinfrastructuur ons dagelijkse vervoer van stroom voorziet.’

Ben je geïnteresseerd in andere klantverhalen van Salesforce? Die vind je hier!

Dit artikel kwam in samenwerking met Salesforce tot stand.


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken