[Mijn marketing] Maud Pinckers: ‘Marketing staat niet gelijk aan reclame’

[Mijn marketing] Maud Pinckers: ‘Marketing staat niet gelijk aan reclame’
  • Algemeen
  • 18 mei 2020 @ 11:19
  • 17899 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • ZakelijkMarketingPersonalia

Maud Pinckers (38) is head of marketing bij Triodos Bank. Haar uitdaging is om mensen te laten inzien dat geld positieve veranderkracht heeft. 'Wat je koopt en waar je bankiert, heeft directe invloed op de wereld om je heen.'

Handelingsperspectief

Hoe helpen we onze klanten zo goed mogelijk door deze crisis heen? Die vraag staat nu bij Triodos Bank centraal. Zo ontwikkelden we in samenwerking met andere banken in korte tijd verschillende oplossingen, zoals uitstel van aflossing van leningen en hypotheken, extra toegang voor ondernemers tot 'Corona kredieten' en de verhoging van het limiet om contactloos te kunnen pinnen. Maar ook: hoe zorgen we voor inspiratie en handelingsperspectief, nu en ook na deze crisis? In dat kader zijn we het platform #volgjehart gestart. Hier geven we solidaire, creatieve initiatieven uit de Triodos-community een podium; via de website, in onze e-zines en op social media.

Reset de economie

Op het moment dat corona uitbrak zaten we midden in de ontwikkeling van een nieuwe campagne. We hebben toen redelijk snel besloten om deze volledig om te gooien en een nieuwe campagne te ontwikkelen die aansluit bij de huidige tijdsgeest. Hier is 'Reset de economie' uit voortgekomen: een film en platform waarin we onze visie op de nieuwe economie presenteren aan de hand van vijf bouwstenen en gevoed door artikelen, opinies, interviews en podcasts.

Not for pussies

Yoni is mijn favoriete merk. Onder het mom van 'chemicals are not for pussies' klopt het hele concept: van het initiële klantinzicht tot het daadwerkelijke product. Scherp én relevant in de communicatie en geleid door twee inspirerende vrouwelijke ondernemers met een heldere missie. Geen niche, gewoon bij Albert Heijn in het schap.

Intelligent

De recente campagnes van Nike rondom International Women Day en meer recent 'Play for the world' getuigen van lef en zijn sterk in hun intelligentie en eenvoud.

Mondmasker

Het corona-initiatief van de Refugee Company vind ik mooi. Deze organisatie opent in Arnhem een fabriek waar dagelijks 100.000 gecertificeerde chirurgische mondmaskers ‘type IIR’ worden geproduceerd die bestemd zijn voor de zorg. Mensen met een vluchtelingenachtergrond gaan de maskers ontwikkelen.

Aanvoelen

Bij Triodos werken we al tien jaar met reclamebureau Dawn. Ik vind ze sterk in het aanvoelen en vangen van de tijdsgeest in mooie, kwalitatieve campagnes. Op die manier hebben we onze coronacampagne ook in sneltreinvaart kunnen ontwikkelen.

Sympathiek

Michelle Obama is mijn favoriete marketeer. Knap hoe zij haar podium heeft ingezet tijdens haar periode als First lady, en ook nu bij de lancering van haar boek en documentaire op Netflix. Ze weet een ijzersterk en tegelijkertijd sympathiek beeld neer te zetten, waarmee ze veel bewustzijn en veranderingen, zoals in gezonde voeding, voor elkaar krijgt.

Marketing

Het is een misvatting dat marketing gelijk staat aan reclamecampagnes. Ja, reclame is een zichtbaar en wezenlijk onderdeel van ons vakgebied. Maar marketing is zoveel meer dan dat. Het mooie en interessante van marketing vind ik dat het de hele waardeketen beslaat: van data science tot content en van propositieontwikkeling tot customer experience. En altijd met de klant als uitgangspunt.

Diepgang

Mijn favoriete magazines zijn Monocle en Jan. Beiden bieden een fijne combinatie van inspiratie, lifestyle en diepgang.

Veranderkracht

Mijn persoonlijke marketinguitdaging is om mensen bewust te maken van het feit dat hun geld positieve veranderkracht heeft. Wat je koopt en waar je bankiert, heeft directe invloed op de wereld om je heen. 

In Mijn Marketing vragen we vakgenoten naar hun marketingfavorieten, ergernissen en uitdagingen. De rubriek verschijnt iedere maandag en donderdag online. 

Lees ook: 

Fleur Osté: 'Rihanna is mijn favoriete marketeer'

Hella de Weger: 'WhatsApp is nu mijn favoriete merk'

Martijn Keesmaat: 'Overdaad maakt plaats voor balans'

Jorn Agterberg: 'Radio gaat altijd door'

Nadine Ridder: 'Niet alles is een wedstrijdje'

Ard Bossema: 'Oranje Blik brengt ander positief geluid'

Patrick Stal: 'Ik nam corona in januari al serieus'

Gijsbregt Vijn: 'Werk aan de winkel, juist nu'

Anne Stokvis: 'Mooi werk maak je samen'

Daantje Dammers: 'Philips is nu van grote waarde'

Maurice Seleky: 'Op gepaste wijze zichtbaar blijven'

Annemieke Deering: 'Het werk loopt volop door'

Marnix Tiggeloven: 'We kunnen wel tegen een stootje'

Mirjam van den Broeke: 'Vooralsnog heb ik het druk'

Christian van Santen: 'Complexiteit marketing neemt toe'

Kyra Roest: 'Met merkbouwers per trein naar Cannes'

Christiaan Ruesink: 'Marketeer, stap uit je bubbel'

Patritia Pahladsingh: 'We maken meer dan alleen spotjes'

Herbert van Hoogdalem: 'Diversity-discussie is beetje onzin'

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken