[branded content] Geen dag zonder koffie door flexibele marketing fulfilment

[branded content] Geen dag zonder koffie door flexibele marketing fulfilment
  • Algemeen
  • 25 nov 2021 @ 06:47
  • 9795 x gelezen
  • Link
  • Sales
    Sales


    BBP Media
  • Geen tag
  • 25 nov 2021 @ 06:47
  • 9795 x gelezen
  • Sales

Het eerlijke en duurzame koffiemerk YesPlease is de internationale koffiemarkt de afgelopen jaren in een rap tempo aan het veroveren. Het Nederlandse merk zette recent de stap naar de consumentenmarkt met allerlei verschillende koffie abonnementen. Hierbij hoort ook een andere aanpak van het logistieke proces, door partner Sidekix.

“Sinds ik YesPlease ben begonnen in 2018 hebben we ons vooral gericht op grote hotelketens en vakantieparken. Inmiddels liggen onze cups en bonen onder andere bij het Kurhaus in Scheveningen en op nog 5000 hotelkamers in België, Nederland en het Verenigd Koninkrijk”, vertelt Sjoerd Stouten, eigenaar van YesPlease. “We willen de koffiewereld eerlijker en duurzamer maken met onze producten. Dat de consument onze koffie nu ook kan bestellen, is de logische volgende stap.”

Eerlijke prijs
Doordat grote multinationals koffiebonen voor een spotprijs opkopen bij boeren, wordt het voor hen steeds moeilijker om het hoofd boven water te houden. Stouten: “Wij vinden dat dit totaal anders moet en ook kan. Er zitten vaak allerlei partijen tussen de boer en de koffie die in de winkel ligt. Die vragen allemaal geld voor hun diensten en zijn lang niet allemaal nodig. Wij kopen onze bonen daarom rechtstreeks in bij boeren uit onder andere Colombia, Brazilië, Ethiopië, Rwanda en Indonesië. We kennen hen dus echt persoonlijk en betalen een eerlijke prijs. Dit is soms zelfs twee of drie keer meer dan de grote koffiebedrijven betalen.”

Ook duurzaamheid staat hoog op de agenda bij YesPlease. “We geven ‘onze’ boeren vaak suggesties om de teelt duurzamer te maken. Meer schaduwplanten en verschillende soorten koffieplanten gebruiken bijvoorbeeld, zodat de bodem rijker wordt. Verder zijn onze cups biologisch afbreekbaar en we werken aan cups die zelfs thuis composteerbaar zijn”, legt Stouten uit.

Sidekix
De samenwerking met Marketing Fulfilmentbureau Sidekix begon een jaar geleden. “Een hotel kan niet zomaar een dag zonder koffie zitten. Dat onze producten op tijd worden geleverd is dus ontzettend belangrijk. Daar heb je gewoon een professioneel fulfilmentbedrijf voor nodig zoals Sidekix”, begint Stouten. “Bovendien biedt Sidekix de mogelijkheid om flyers of ander soort materiaal te personaliseren. Dat ben ik verder nog nergens tegengekomen! Voor de toekomst kijken we samen naar mogelijkheden om bij abonnees een persoonlijk leaflet toe te voegen waarin we vertellen van welke plantage jouw koffie komt en stellen we de betreffende boer aan je voor.”

Sidekix doet alle e-fulfilment voor YesPlease, zowel voor het B2B als het B2C kanaal. “Ons systeem is gekoppeld aan de webshop van YesPlease. Op deze manier worden de orders naar ons doorgezet. Vervolgens zorgen wij ervoor dat alle bestelde producten bij elkaar worden gevoegd en ingepakt conform de inpakinstructies van YesPlease. Vervolgens wordt de order dan veelal dezelfde dag nog verstuurd”, vertelt accountmanager Michèle Jetten van Sidekix. “En kan YesPlease zelf in het klantportaal ‘live’ de orders volgen, voorraden bijhouden, vooraanmeldingen doen et cetera.”

Snel schakelen
Stouten: “Sidekix heeft eigenlijk alles zelf in huis; van allerlei soorten verpakkingsmachines en drukpersen tot een compleet contact center waar je je klantenservice aan kan uitbesteden. Hierdoor kunnen ze ontzettend snel schakelen en dat werkt erg fijn. We hadden laatst bijvoorbeeld een actie bij de winkels van Marskramer en bedachten dat we hier toch een leuke cadeauverpakking voor wilden gebruiken. Sidekix heeft daar toen supersnel voor gezorgd en alles afgeleverd bij de winkel.” Jetten: “Omdat we al de nodige ervaring hebben met het ontwikkelen van verpakkingen in het retailkanaal konden we snel schakelen. We hebben voor de presentatie in de schappen van de Marskramer snel een opvallende wrapverpakking kunnen maken die naadloos aansluit bij de branding van het merk YesPlease.”

“Het is ook erg fijn dat Sidekix altijd heel pro-actief met je meedenkt wanneer je iets nieuws bedenkt of wanneer ze zelf ergens tegenaan lopen in het fulfilmentproces”, zegt Stouten. “De koffie die mensen bestellen, verpakken we expres in doosjes die door de brievenbus passen zodat ze niet altijd thuis hoeven te zijn om hun bestelling in ontvangst te nemen. Maar Sidekix merkte op dat er alsnog veel pakketjes niet bezorgd konden worden omdat ze niet door de brievenbus pasten. Niet alle brievenbussen hebben immers een standaard formaat. Daarom zijn we nu samen met Sidekix aan het kijken hoe we de verpakking aan kunnen passen.”

B2B versus B2C
De uitbreiding van YesPlease naar B2C brengt andere focuspunten met zich mee dan B2B. “De manier van verzenden biedt veel kansen bij B2C. YesPlease heeft bijvoorbeeld een hele mooie verpakking dat een cadeautje is om uit te pakken. We denken altijd mee over bijzondere verpakkingen als deze en geven advies over hoe je bijvoorbeeld de portokosten van zendingen zo laag mogelijk houdt” legt Jetten uit. “Online verleid je de consument om jouw product te bestellen. Offline, bij de aflevering aan huis, bind je de consument aan jouw merk met een doordachte unboxing experience. Bijvoorbeeld door een folder toe te voegen met QR-code die linkt naar een educatief filmpje voor het hele gezin over het duurzaamheidsverhaal achter de koffie. Wat betreft het B2B stuk en de levering aan hotels en vakantieparken kun je denken aan bezorgers in eigen YesPlease kledij. Of dat je in de hotelkamer op de TV een YesPlease kanaal toevoegt. Over dat soort mogelijkheden denken we graag mee.” Stouten: “Ik denk ook dat hoe snel je bestelling wordt bezorgd een veel grotere rol speelt bij de consument. Bedrijven bouwen altijd wel een marge in, maar consumenten willen alles zo snel mogelijk in huis hebben. Samen met Sidekix lukt het ons gelukkig ook altijd om aan die verwachting te voldoen.”

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Sidekix.

Sales
  • Sales

  • Werkt bij: BBP Media
  • Functie:
  • Website:
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken