Campagne ‘van Hoe? naar Zo!’ laat mogelijkheden energietransitie zien

Campagne ‘van Hoe? naar Zo!’ laat mogelijkheden energietransitie zien
  • Algemeen
  • 23 mei 2023 @ 10:04
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

De klimaatcrisis stelt Nederland voor een enorme opgave. De Noord-Hollandse Energie Regio start daarom in samenwerking met creatief platform What Design Can Do een nieuwe campagne om inwoners en bedrijven te enthousiasmeren voor de energietransitie.

Nederland moet overstappen op schone energie. Maar hoe? Dat is dé grote vraag en het vertrekpunt van de campagne. Die vraag bestaat uit wel duizend andere vragen zoals: hoe ga ik zonnepanelen plaatsen als ik geen eigen dak heb? Hoe bepalen we eigenlijk waar we die windmolens gaan plaatsen? Hoe ga ik de verduurzaming van mijn huis betalen? Het nieuwe platform http://www.vanhoenaarzo.nl is de plek waar al deze vragen een antwoord en gezicht krijgen. Naast veel ‘Hoe?’ is er gelukkig ook heel veel ‘Zo’. Buurtbewoners, energiecoöperaties, ondernemers en gemeenten geven overal in Noord-Holland al het goede voorbeeld.

De campagne is het resultaat van onderzoek dat onder meer bestond uit interviews met experts, co-creatie sessies met inwoners, gemeenten, energiecoöperaties, wetenschappers en creatieve makers. Zo is er onder andere gesproken met gedragswetenschapper Reint Jan Renes, klimaatjournalist Jaap Tielbeke, voormalig Filosoof des Vaderlands Daan Rovers en energiepionier Arash Aazami. ‘De energietransitie is niet alleen een technische en financiële opgave, maar ook een sociale. In de samenleving is er enthousiasme, maar ook weerstand. Een belangrijke stap die ervoor kan zorgen dat mensen positiever aankijken tegen de energietransitie, is als overheden, maatschappelijke organisaties, bedrijven en inwoners een nieuw verhaal met elkaar delen. Een verhaal dat niet alleen de onvermijdelijkheid van de energietransitie benadrukt, maar ook laat zien waar de kansen liggen. Perspectief bieden, zonder voorbij te gaan aan bestaande twijfels en zorgen. Met deze campagne verbinden we mensen die vragen: hoe dan? met de mensen die al werken aan oplossingen: Zo dus!’ aldus Dagan Cohen, creatief leider van deze campagne.

De campagne is mogelijk gemaakt door de Noord-Hollandse Energie Regio, een samenwerking tussen de gemeenten, provincie, waterschappen, netbeheerders en organisaties. In eerste instantie loopt de campagne alleen in Noord-Holland, maar bij succes mogelijk in heel Nederland.

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken