Nieuwe campagne van The Present Movement wil stigma's dakloosheid doorbreken
- Algemeen
- 8 jun 2023 @ 09:04
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 8 jun 2023 @ 09:04
- Michiel van Zaane
Stichting The Present Movement heeft sinds de start van haar programma ‘GiveMe5’ 100 economisch dakloze mensen aan huisvesting geholpen. Om dat te vieren en om het stigma rond dakloosheid te doorbreken lanceert de stichting op 8 juni een campagne met 100 portretten van zowel (voormalig) daklozen als niet-daklozen.
Economisch dakloze mensen hebben behalve hun huisvestingsprobleem geen drugsverslaving of psychiatrische indicaties en zijn mede daarom vaak niet als dakloos geregistreerd. Hierdoor zijn ze onzichtbaar voor instanties en hebben ze geen toegang tot voorzieningen die beschikbaar zijn voor andere dakloze mensen. Met GiveMe5 biedt stichting The Present Movement deze groep tijdelijk onderdak in hotels door heel Nederland. In samenwerking met lokale maatschappelijke partners, waaronder De Regenboog Groep in Amsterdam, zijn zo in twee jaar 100 mensen van een veilig onderkomen voorzien en vervolgens doorgestroomd naar huisvesting.
Deze 100 mensen vormden de inspiratiebron voor de vandaag gelanceerde campagne, genaamd ‘dakloze mens’. Het is een visueel werk van 100 intieme close-ups van (voormalig) dakloze mensen en niet-dakloze mensen met als bijschrift: 'Sommigen van hen zijn dakloos. Zie jij wie? Wij ook niet'. De portretten zijn geschoten door fotograaf Ruben Timman en zijn te zien op de muren van Museum of Humanity in Zaandam en op diverse wildplakzuilen in Amsterdam.
Onzichtbaar
Hiermee belicht The Present Movement de onzichtbaarheid en verborgen realiteit van dakloosheid. Roos Meijer, programmaleider van GiveMe5: ‘Het stigma dat er rondom dakloze mensen is wijkt vaak af van de realiteit. De groep economisch dakloze mensen groeit sterk en toch zien we hen niet. Hierdoor vergeten we dat echt iedereen dakloos kan worden, door een aaneenschakeling van rampspoed zoals scheiding, ziekte, baanverlies of faillissement. Met deze campagne willen we ogen openen en laten zien waar het wat ons betreft altijd om draait: dat we elkaar allemaal en altijd als mens blijven zien.’
GiveMe5 wordt mede mogelijk gemaakt door Start Foundation, Kansfonds en The Present 100, een groep ondernemers die met elkaar als ‘maatschappelijke aandeelhouders’ stichting The Present Movement dragen. Het Utrechtse designbureau Today ontwierp kosteloos de uitingen voor deze campagne van GiveMe5.
NB: Na publicatie van dit artikel is de naam van GiveMe5 verandert in Room For Change.De website heeft ook een nieuw adres gekregen: https://www.roomforchange.world/.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Van tactiek naar strategische waardecreatie
- Cannes Lions start forum voor sportcreativiteit
- Hoe creatief vakmanschap 60% nieuw publiek opleverde
- Van turbulentie naar trots: de tweede kans van VanMoof
- Podcastserie ‘The Next Tony’ #9 met Bakers & Bananas-founder...
- Goodoo: plantaardig ijs met smaak én missie
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

