'Live Happy' van TUI meest herkenbare soundlogo Nederlandse touroperators

- Algemeen
- 12 feb 2025 @ 11:42
- Link
-
Kel Koenen
Hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 12 feb 2025 @ 11:42
- Kel Koenen
Het soundlogo ‘Live Happy’ van TUI is de bekendste jingle in de reisbranche. Sinds de lancering in 2022 heeft het geluidssignatuur een indrukwekkende naamsbekendheid opgebouwd: driekwart van de consumenten herkent het soundlogo en maar liefst 80% koppelt de tune direct aan TUI.
Dit blijkt uit een onderzoek van sonic branding agency Tambr, uitgevoerd in samenwerking met Talpa Media en neuromarketingbureau Unravel Research. Ana Henriques, Head of Marketing Communications TUI Netherlands and Belgium, benadrukt het belang van een sterke auditieve merkidentiteit. ‘Geluid is een krachtig instrument om snel merkherkenning te bouwen en emotionele connecties te versterken, zelfs wanneer het visuele aspect ontbreekt. We kiezen al jaren bewust voor het inzetten van het soundlogo om de emotionele verbindingen van ons merk met vakanties kracht bij te zetten en zijn dan ook blij te horen dat we als winnaar uit het onderzoek komen.’
Het succes van TUI’s soundlogo is mede te danken aan een consistente inzet binnen de mediamix. ‘De sterke koppeling tussen de tune en het merk TUI laat zien dat een goed doordacht en consequent ingezet soundlogo een aanzienlijke impact heeft op merkbekendheid’, verklaart Patricia van Overdam, Head of AV bij EssenceMediacom. ‘Daarnaast valt op dat TUI niet alleen consistent is in de toepassing van het soundlogo, maar ook een gelijkmatige en aanhoudende mediadruk hanteert, wat de herkenbaarheid versterkt.’
Op de tweede plaats in het onderzoek eindigde Corendon met de herkenbare en rijmende pay-off ‘Naar de zon met Corendon’. Ondanks dat Corendon in de afgelopen jaren experimenteerde met verschillende slogans, blijft deze slagzin sterk hangen bij consumenten.
KLM Holidays, een relatief nieuwe speler in de reisbranche, maakt slim gebruik van auditieve elementen uit het originele KLM-soundlogo. De herkenbare ‘ping’ uit de veiligheidsgordels van KLM-vliegtuigen speelt een centrale rol. Toch blijkt uit het onderzoek dat een derde van de luisteraars dit geluid nog associeert met Qatar Airways, wat wijst op een uitdaging in merkherkenning.
-
Kel Koenen
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Hoofdredacteur
- Website:https://www.linkedin.com/in/kelkoenen/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- ASN Bank kiest voor één krachtig merkbeeld
- Lego meest inspirerende onderneming van 2025
- Gut en The Valley reageren op Hertog Jan Leeuw
- Reframe presenteert DE&I-onderzoek binnen Nederlandse...
- Nieuwe Pride-campagne van KPN: eerbetoon aan generaties LGBTQIA+
- Bol en Tiny Miracles maken kunst tastbaar én sociaal met...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers