Utopia hoeft geen utopie te worden!

  • Algemeen
  • 10 feb 2014 @ 09:23
  • Link
  • Marc van Eck
    Marc van Eck

    CEO
    New Growth Strategies
  • ConceptenTelevisieKijkcijfers

Het idee is natuurlijk geweldig. We starten een nieuwe samenleving die authentiek, onderscheidend en relevant is. Met alleen elkaar. Utopia geeft precies de mooie positieve energie die we na 7 zware en sombere jaren nodig hebben. Zo zijn de bewoners en alle kijkers gestart. Weer een geweldig idee van John de Mol. Na de aankondiging konden we eigenlijk niet wachten tot 2014 zou beginnen. Want Utopia is hoop, hoop is consumentenvertrouwen, consumentenvertrouwen is een betere economie, enzovoort.

Verschil maken?
Het leek zo eenvoudig. Zonder alle moderne hulpmiddelen (die zo vaak tussen geluk en de mens in lijken te staan) met elkaar iets moois bouwen. Met wat kippen, koeien en een kapotte tractor. En vijftien mooie mensen. DE basis ingrediënten om verschil te maken. Echt verschil. Meer ingrediënten leiden immers alleen maar af.

Ineens bleken er meer ingrediënten te zijn, wat bewoners en kijkers verwarde. Er was geld, en er was interactie met de buitenwereld. Inmiddels is er internet, verwarming, een wasmachine, kortom aan moderne hulpmiddelen geen gebrek. En daardoor aan afleiding geen gebrek. Want alles leidt af van waar het nu eigenlijk allemaal om begonnen is. Binnen Utopia hebben ze het drukker gekregen met het verzamelen en inregelen van de moderne middelen dan het helder krijgen en sturen op het doel waarvoor ze (hopelijk) allemaal gekomen zijn: een betere samenleving stichten.

De kijkcijfers zijn na een mooie start enorm gezakt en ik denk dat dit de belangrijkste reden is. Want nu kijkend naar Utopia bekruipt je slechts de gedachte dat het nergens over gaat.

Doelloos
Wat de bewoners missen is een gezamenlijk overeengekomen, gedragen en aansprekend doel, een objective. Ze missen hun ‘man on the moon’, of hun ‘I have a dream’ gevoel. De bewoners hebben geen duidelijke ambitie en belofte naar elkaar en dus ook niet naar de kijkers. Als gevolg hiervan zitten wij als kijker naar 'losse acties' van bewoners te kijken (bv om geld te verdienen door met een hond te wandelen) en we kunnen die niet plaatsen in een groter geheel. En nog erger, we kijken naar ontevreden bewoners die, omdat er geen koers/ groter ‘waarom’ is, maar over futiliteiten en elkaar gaan zeuren. Typisch wat in te veel bedrijven gebeurt die ook geen heldere en gedragen koers hebben. Kortom Utopia is als een bedrijf zonder positionering en visie, iedereen doet maar wat, en zo creëer je geen fans. Dus ook geen kijkers.

Oproep
Vind je ook dat we Utopia aan een doel moeten helpen? En de consultant die tussen de bewoners zit een handje toe moeten steken zodat ze vanuit haar consultantrol kan shinen in Utopia? Of moet John de Mol zelf eens een maandje meedraaien? Deel je ideeën via #Utopiageenutopie. Want het concept is te mooi om uit onze vingers te laten glippen. We gaan Utopia redden, en daarmee onze economie.
 

Marc van Eck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken