Utopia hoeft geen utopie te worden!
- Algemeen
- 10 feb 2014 @ 09:23
- Link
-
Marc van Eck
CEO
New Growth Strategies - ConceptenTelevisieKijkcijfers
- 10 feb 2014 @ 09:23
- Marc van Eck
Het idee is natuurlijk geweldig. We starten een nieuwe samenleving die authentiek, onderscheidend en relevant is. Met alleen elkaar. Utopia geeft precies de mooie positieve energie die we na 7 zware en sombere jaren nodig hebben. Zo zijn de bewoners en alle kijkers gestart. Weer een geweldig idee van John de Mol. Na de aankondiging konden we eigenlijk niet wachten tot 2014 zou beginnen. Want Utopia is hoop, hoop is consumentenvertrouwen, consumentenvertrouwen is een betere economie, enzovoort.
Verschil maken?
Het leek zo eenvoudig. Zonder alle moderne hulpmiddelen (die zo vaak tussen geluk en de mens in lijken te staan) met elkaar iets moois bouwen. Met wat kippen, koeien en een kapotte tractor. En vijftien mooie mensen. DE basis ingrediënten om verschil te maken. Echt verschil. Meer ingrediënten leiden immers alleen maar af.
Ineens bleken er meer ingrediënten te zijn, wat bewoners en kijkers verwarde. Er was geld, en er was interactie met de buitenwereld. Inmiddels is er internet, verwarming, een wasmachine, kortom aan moderne hulpmiddelen geen gebrek. En daardoor aan afleiding geen gebrek. Want alles leidt af van waar het nu eigenlijk allemaal om begonnen is. Binnen Utopia hebben ze het drukker gekregen met het verzamelen en inregelen van de moderne middelen dan het helder krijgen en sturen op het doel waarvoor ze (hopelijk) allemaal gekomen zijn: een betere samenleving stichten.
De kijkcijfers zijn na een mooie start enorm gezakt en ik denk dat dit de belangrijkste reden is. Want nu kijkend naar Utopia bekruipt je slechts de gedachte dat het nergens over gaat.
Doelloos
Wat de bewoners missen is een gezamenlijk overeengekomen, gedragen en aansprekend doel, een objective. Ze missen hun ‘man on the moon’, of hun ‘I have a dream’ gevoel. De bewoners hebben geen duidelijke ambitie en belofte naar elkaar en dus ook niet naar de kijkers. Als gevolg hiervan zitten wij als kijker naar 'losse acties' van bewoners te kijken (bv om geld te verdienen door met een hond te wandelen) en we kunnen die niet plaatsen in een groter geheel. En nog erger, we kijken naar ontevreden bewoners die, omdat er geen koers/ groter ‘waarom’ is, maar over futiliteiten en elkaar gaan zeuren. Typisch wat in te veel bedrijven gebeurt die ook geen heldere en gedragen koers hebben. Kortom Utopia is als een bedrijf zonder positionering en visie, iedereen doet maar wat, en zo creëer je geen fans. Dus ook geen kijkers.
Oproep
Vind je ook dat we Utopia aan een doel moeten helpen? En de consultant die tussen de bewoners zit een handje toe moeten steken zodat ze vanuit haar consultantrol kan shinen in Utopia? Of moet John de Mol zelf eens een maandje meedraaien? Deel je ideeën via #Utopiageenutopie. Want het concept is te mooi om uit onze vingers te laten glippen. We gaan Utopia redden, en daarmee onze economie.
-
Marc van Eck
- Werkt bij: New Growth Strategies
- Functie: CEO
- Website:https://www.newgrowth-strategies.com/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- ACM: sluit geen energiecontract af per telefoon
- Keukenhof viert 75-jarig jubileum
- Ministerie van VWS lanceert campagne ‘Praat vandaag over morgen’
- Simavi en Earth Water lanceren Seksvrij Water
- International Advertising Association lanceert nieuw Benelux...
- Specsavers zet met campagne lokale winkeleigenaren in het...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing