[column] AI en de marketeer van de toekomst

[column] AI en de marketeer van de toekomst
  • Algemeen
  • 14 dec 2022 @ 08:00
  • Link
  • Aico van Gogh
    Aico van Gogh

    Sr. Online Marketeer
    Jellow
  • AI

Als je het hebt over trends in marketing voor 2023 en verder, dan lees je vaak dezelfde dingen. Conversational commerce, video en content creation, doorontwikkeling van marketingautomation, machine learning en AI.

Die laatste twee vaak worden vaak in één adem genoemd. De belofte van veel nieuwe technologie en werkwijzen is vaak ongrijpbaar, ook wel abstract en een ver-van-mijn-bed-show. Wat heeft dit voor impact op de huidige marketingmix, een team van marketeers en de professional zelf. Hoe beïnvloedt dit zijn rol en wat zijn de vaardigheden voor de marketeer van de toekomst? Echter, zo nu en dan krijgen we ineens een glimp te zien van hoe die toekomst er uit kan zien.

Experimenteren met ChatGPT

De laatste week is er onder marketeers (en allerlei andere professionals) met interesse voor technologie veel te doen over ChatGPT. Een getraind en verbeterd vraaggestuurd model van OpenAI - nog in de testfase - waarin de kracht van AI voor marketingdoeleinden duidelijker wordt. Er wordt geëxperimenteerd met door AI gegenereerde content, zoals copy voor LinkedIn Ads, Facebook en Google Ads. De AI-gegenereerde teksten vormen een prima vertrekpunt om aan te vullen met wat menselijke creativiteit. De kwaliteit en context van je input bepalen de bruikbaarheid en waarde van de output. Er worden zelfs in programmeertalen kleine programma's en plugins geschreven. Een eerste proef van wat morgen heel groot kan worden.

Qua contentcreatie biedt ChatGPT nu al veel om te ontdekken. Zo worden er informatieve long form-artikelen uit de hoge hoed getoverd rondom complexe onderwerpen. Voeg daarbij de slimme paraphrasing tool van Quillbot (ook AI) en je hebt een krachtige combinatie van copyvernuft en volume waar de gemiddelde tekstschrijver met verwondering en wellicht angst en beven naar kijkt. Een copymachine die unieke teksten op een presenteerblaadje aanlevert.

Marketeer van de toekomst

Op deze manier wordt de toepassing van AI voor marketeers een stuk tastbaarder en biedt het nu al voordelen binnen huidige takenpakketten. Als SEA-marketeer, socialmediamarketeer of contentmarketeer zou je gek zijn als je hier niet nu mee test en probeert. Het maakt je werk waarschijnlijk een stuk gemakkelijker, het biedt inspiratie en oplossingen. Het is nu een kwestie van de juiste vragen stellen, de juiste structuur kiezen en het vermogen om het kaf van het koren te scheiden. Wat is wel goed en wat niet? Wat is waar en wat niet?

Dit vraagt van marketingprofessionals in 2023 en volgende jaren andere kwaliteiten en competenties. Het volledig beheersen van tooling en uitgebreide kanaalervaring lijken minder belangrijk te worden. Specialistische kennis zal echter nog wel essentieel blijven. Marketeers zijn evenwel al een tijd gewend mee te bewegen met de snelle ontwikkelingen in het vakgebied.

Analytisch vermogen, overzicht behouden, lef, flexibiliteit en een klantgerichte aanpak zijn de belangrijkste kwaliteiten om te bezitten als marketeer van de toekomst. Een continu streven naar proberen, leren en samenwerken lijkt hiervoor de juiste weg.

Aico van Gogh
Head of marketing @ Jellow

 

Aico van Gogh

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken