[NMD 21] Enviu: De rol van de merkidentiteit in een circulaire economie

[NMD 21] Enviu: De rol van de merkidentiteit in een circulaire economie
  • B2b
  • 23 aug 2021 @ 11:41
  • Link
  • Ryan Baij
    Ryan Baij

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • InnovatieNima Marketing DayKennissessie

Op 9 september 2021 vindt in DeFabrique te Utrecht de Nima Marketing Day 2021 plaats. Thea van Unen en Stijn Bartelink van Enviu nemen een van de presentaties voor hun rekening. Een korte kennismaking.

Hoe zorgen we voor eerlijke storytelling waarbij een merk niets verzwijgt, maar eerlijk laat zien wat er gebeurt en waar zij naar toe werkt? Dat is de vraag die Thea van Unen al meer dan 15 jaar bezighoudt. Juist in een tijd waar PR verweven is met alle facetten van een bedrijf, een tijd waar de werknemer het ‘uithangbord’ is door de eigen social media, vraagt om een eerlijk bedrijfsverhaal. Thea is enorm gedreven om te werken voor merken die echt betekenis toevoegen en op verandering gericht zijn. Kanaliseren van je communicatie is voorbij. Regisseren is het toverwoord. Zij heeft jarenlang gewerkt bij toonaangevende PR-bureaus, heeft haar eigen bureau voor training en coaching en werkt voor Enviu waar zij verantwoordelijk is voor de brand PR van diverse duurzame start-ups.

Hoe kunnen innovatie en nieuwe business modellen ons katapulteren naar een systeem dat mens en planeet dient? Een vraag die Stijn drijft in het werk dat hij doet, alsook een vraag die in deze tijd steeds urgenter wordt. De kunst is om te acteren in de sweetspot waar behoeften van een doelgroep en maatschappelijke noodzaak elkaar ontmoeten. Wat wil dat zeggen? Business modellen die in hun opzet wel duurzaam zijn, maar niet weten te appeleren aan een brede consumentenbehoefte, zijn gedoemd om te mislukken of zéér klein te blijven. Daarvoor komt Stijn zijn bed niet graag uit. Waar je met duurzame business modellen óók dagelijkse pain points van grote groepen consumenten en ondernemers oplost – daar ligt de potentie voor opschaling, de potentie voor fundamentele systeemverandering. En daar mag je Stijn midden in de nacht voor wakker maken.

De presentatie van Enviu heeft als titel: ‘De mythe van het logo - de rol van de merkidentiteit in een circulaire economie’ en gaat over de verduurzaming van de economie en hoe merken daaraan kunnen bijdragen. Verwacht de consument nog wel een logo op de herbruikbare koffiebeker of shampoofles? Of is een bedrijf veel aantrekkelijker wanneer zij samenwerken vanuit een systeem van herbruik? En wat zijn dan de alternatieven om jouw merk toch een eigen gezicht te geven?

Wat is jullie motivatie om te spreken tijdens Nima Marketing Day?
Onze passie voor en ervaringen met het bouwen van circulaire, duurzame bedrijven. Wij zijn ervan overtuigd dat onze onderzoeken en marktkennis andere marketeers kunnen helpen om echt een impactvol merk te bouwen, zonder greenwashing.

Wat is jullie in termen van marketing de eerste maanden van 2021 het meest opgevallen?
Dat meer en meer merken bezig zijn met purpose en betekenisgeving, maar dat dit niet perse in de organisatiestructuur en/of aard van de organisatie zit. Wij weten dat door het bouwen van circulaire businessmodellen een onderneming weer het oorspronkelijke doel dient: namelijk het dienen van een gemeenschap. Nu is het vaak nog steeds greenwashing wat er gebeurd en blijft de rest verborgen.

Heeft corona (jullie) marketing veranderd?
Corona heeft aangetoond dat de wereld van 2050 vandaag begint. Dit vormt het bewijs van de visie en aanpak die Enviu al 17 jaar heeft: het bouwen van circulaire start-ups die de hele keten verbinden en versneld verbeteren. Daaruit volgt automatisch impactvolle marketing.

Wat vind je het goede aan een samenkomst als NMD?
Verbinden, leren van elkaar en ons vak verder ontwikkelen. Zodat de talenten van marketeers echt de nieuwe economie stimuleren en positief beïnvloeden.

Kun je een tipje van de sluier lichten waarover jouw NMD-verhaal gaat?
De rol van branding in een herbruikbaar systeem.

Wat hoop je dat bezoekers van jouw sessie meenemen naar huis?
Dat een marketeer verantwoordelijkheid kan nemen om daadwerkelijk impact te maken via door businessmodellen en doelen aan te passen. Impact maken is veel meer dan financiële winst en zo veel mogelijk sales genereren. Juist marketeers hebben hierin een centrale rol.

 

Maak ook kennis met enkele andere sprekers van Nima Marketing Day 2021:

Patricia Verhoelst van Ipsos en Jan Zwang van VodafoneZiggo
Jori van de Spijker van DVJ Insights
Karel Zwaan van Merkster
Willemijn van Hussen en Niels de Jong van Tambr
Validators: 'Wij laten zien wat de impact van advertisement is op het mentaal marktaandeel'
Laurens Miedema van Gamma
Helma Verdaat van Sidekix
Henk-Jan ter Brugge en Joost van Dun van Philips
Cas Biesta van Ajax
Rajiv Laigsingh van Bringly
Pieter Kopmels van DSM
Mart Vonk namens Vandebron
Nicole Freid van Hak
Ada Antonides en Karen Pasman van Van Wijnen
Wing Cheung van Synerflow
Fedor Vriezen en Michiel Sala van de populaire app Ommetje
Jeramiah Albinus van Fonq
Marcel van der Heijden van Karma Kebab
Antoinette Alma en Nick Nijhuis namens Windesheim
Keynote Thomas Barta

Ryan Baij

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken