B2b e-commerce: Van strategie tot selectie oplossing

B2b e-commerce: Van strategie tot selectie oplossing
  • B2b
  • 17 feb 2016 @ 10:30
  • 13176 x gelezen
  • Link
  • Michiel Schipperus
    Michiel Schipperus

    CEO & Managing Partner
    Sana Commerce
  • E-commerceZakelijk

B2b e-commerce levert groothandelaren en fabrikanten veel voordelen op. Geen wonder. Aangezien steeds meer bedrijven hun producten online verkopen, verwachten consumenten overal dezelfde service te krijgen. Overweegt u om te investeren in een online verkoopkanaal voor uw b2b-bedrijf, maar weet u niet precies waar u moet beginnen? Ik heb een aantal stappen voor u op een rij gezet om u te helpen bij het selecteren van de juiste e-commerceoplossing.

Stap 1: Stel duidelijke doelen op
Wat wilt u bereiken met uw investering? De eerste stap van uw bedrijf richting b2b e-commerce, is nadenken over uw doelen. Vergroot de haalbaarheid van uw doelen door ze op te splitsen naar kleine redelijke en specifieke doelen. Dit zal u en uw team helpen om tijdens het oriëntatie- en besluitvormingsproces gefocust te blijven. Uw doelen moeten zowel voor de korte als de lange termijn zijn, financieel en niet-financieel, en uitgesplitst worden naar bedrijfsniveau en afdelingsniveau.

...Uw doelen moeten zowel voor de korte als de lange termijn zijn, financieel en niet-financieel, en uitgesplitst worden naar bedrijfsniveau en afdelingsniveau...

Uw financiële doelstellingen kunnen gericht zijn op kostenbesparing of op de hogere omzet die u hoopt te bereiken door toevoeging van een online verkoopkanaal. Andere doelstellingen zouden een verbeterde klantervaring of versterkte klantenbinding kunnen zijn. Richt u zich bij het definiëren van bedrijfs- en afdelingsdoelstellingen op wat u met uw bedrijf of specifieke afdelingen wilt bereiken. Deze doelstellingen zouden te maken kunnen hebben met de efficiëntie van uw verkoopafdeling of met de online vindbaarheid van uw bedrijf.

Stap 2: Stel uw team samen
Uw bedrijf gaat op een andere manier zakendoen. Het succes hiervan hangt echt af van hoe uw team de geselecteerde e-commerceoplossing oppakt en gebruikt. Daarom is het belangrijk om vooraf te bepalen wie er bij betrokken dient te worden om van dit project een succes te maken. We adviseren om minimaal mensen van de afdelingen verkoop, marketing/product, logistiek en ICT bij dit project te betrekken. Deze afdelingen zullen profiteren van het online verkoopkanaal en dienen daarom bij het proces te worden betrokken. Selecteer van elke afdeling de mensen met de belangrijkste functies en creëer zo een klein maar adequaat projectteam waarin alle specialismen zijn vertegenwoordigd. Door uw team voorafgaand aan de implementatie samen te stellen, geeft u uw medewerkers de gelegenheid om feedback en input te geven. Ze kunnen bezwaren of uitdagingen naar voren brengen en uiteindelijk steun van interne collega’s voor het project winnen. Betrek ze er vanaf het begin bij en ze zullen zich betrokken voelen. Dit is ook een goed moment om de verwachtingen en verantwoordelijkheden van elke afdeling vast te leggen.

Stap 3: Evalueer het huidige orderproces
Probeer aan de hand van de volgende vragen uw huidige proces te formuleren:

  • Hoe worden orders op dit moment geplaatst?
  • Welke systemen worden gebruikt?
  • Welke informatie is essentieel om bestellingen goed af te kunnen handelen?
  • Waar wordt op dit moment informatie opgeslagen en beheerd als het gaat om voorraden, factureringsgegevens en productinformatie?

Al deze informatie wordt waarschijnlijk al opgeslagen in uw ERP-systeem. Het ERP-systeem is de ruggengraat van uw bedrijf. Op dit systeem baseert u al uw zakelijke besluiten en dagelijkse bedrijfsactiviteiten. Benut deze bestaande ruggengraat en maak daarmee – zowel op de lange als de korte termijn – optimaal gebruik van een b2b e-commerceoplossing.

....Benut deze bestaande ruggengraat en maak daarmee – zowel op de lange als de korte termijn – optimaal gebruik van een b2b e-commerceoplossing.....

Al uw bestaande informatie zit al in de ERP. Daarom moet u voor een oplossing kiezen die automatisch in de ERP is geïntegreerd, die de bestaande informatie ophaalt en die gebruikmaakt van uw huidige processen voor het afhandelen en verwerken van orders. Een dergelijke oplossing zorgt niet alleen voor een soepele implementatie, maar zal op de lange termijn minder van uw waardevolle tijd vergen om te onderhouden. Kortom, de automatisering zorgt voor een verlaging van de totale bedrijfskosten.

Stap 4: Definieer behoeften
Nadat u uw doelen heeft opgesteld, feedback heeft gekregen van uw team en heeft bekeken hoe u optimaal gebruik kunt maken van uw huidige systemen, kunt u beginnen met het opstellen van een lijst met vereisten. Geef aan welke functies een potentiële oplossing moet hebben om uw doelen te bereiken. U kunt het beste eerst goed nagaan wat de bestaande complexiteiten in uw ERP-systeem zijn voordat u uw behoeften definieert. Het heeft jaren aan inspanning en succesvol ondernemerschap gekost om goed inzicht te krijgen in hoe om te gaan met kortingen, klantensegmentatie, bestelvoorwaarden en dergelijke. U wilt natuurlijk dat al deze aspecten op een of andere manier meegenomen worden in uw online verkoopkanaal. Uw wensenlijst is mogelijk vrij uitgebreid, maar zorg er wel voor dat u onderscheid maakt tussen wat voor u noodzakelijk is (“must-have”) en wat niet (“nice-to-have”). De echt noodzakelijke vereisten moeten prioriteit krijgen wanneer u kiest welke oplossing u het beste naar uw doel leidt. Vereisten die niet echt noodzakelijk zijn, kunnen in een later stadium worden toegevoegd wanneer de opzet van uw webwinkel is gemaakt en geperfectioneerd. Zo blijft u tijdens het proces gefocust.

Stap 5: Begin met de selectie van e-commerceoplossingen
Waar moet u beginnen? Als b2b-bedrijf dat op zoek is naar een b2b-oplossing, moet u zich richten op een b2b-specialist. Dit omdat e-commerce voor b2b heel iets anders is dan e-commerce voor retail. Anders dan bij b2c e-commercebedrijven, hebben b2b-specialisten ervaring met de complexiteiten van b2b in vergelijkbare sectoren. Hun product is erop gemaakt uw uitdagingen het hoofd te bieden en is daarom vanzelfsprekend de beste keus voor uw bedrijf. De volgende stap is om meer inzicht te krijgen in de voor u beschikbare b2b e-commerceoplossingen. U bent specifiek op zoek naar een oplossing die aan uw noodzakelijke vereisten voldoet. Zorg ervoor dat de opties die u bekijkt aan deze eisen voldoen. Laat u verder overtuigen door referenties van klanten uit uw branche of klanten die hun ERP gebruiken. Dat zijn immers de bedrijven die een vergelijkbaar orderproces hebben of die met dezelfde complexiteiten in hun ERP-systeem te maken hebben. Laat hun verhalen u inspireren om succesvol online te gaan verkopen!

Nu is het moment
In deze snelle digitale wereld zijn kopers mondiger dan ooit. Hun persoonlijke b2c-gewoonten hebben een stempel gedrukt op de manier waarop zij in de b2b-wereld zakendoen. Uw concurrenten weten dat. Daarom zien we dat steeds meer b2b-bedrijven online gaan verkopen. Laat ze u niet te slim af zijn. Nu is het juiste moment om te handelen. Voeg een online verkoopkanaal aan uw bedrijf toe en ontdek wat b2b e-commerce voor u kan betekenen. Per slot van rekening wilt u toch ook een grotere verkoopeffectiviteit, een betere klantenservice en een hogere omzet? Begin bij stap 1…

 

Michiel Schipperus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken