Wat we kunnen leren van onze Olympische helden
- B2b
- 19 aug 2016 @ 11:10
- Link
-
Laura van Stralen
marketing en communicatie medewerker
Sizo Solutions - LeadsZakelijk
- 19 aug 2016 @ 11:10
- Laura van Stralen
De 28ste editie van 's werelds grootste sportevenement, de Olympische Spelen, is in volle gang in Rio de Janeiro. Hoewel de Spelen nog niet afgelopen zijn heeft Nederland al 8 (!) gouden medailles op de teller staan. Nieuwe Olympische helden, zoals Ferry Weertman en Sanne Wevers, zijn opgestaan. Vier jaar lang hebben zij zich voorbereid op dat ene moment, met slechts één doel: Goud. Dat vraagt voorbereiding, focus en vooral doorzettingsvermogen. Wat kunnen wij als commercieel professionals leren van onze Olympische sporters?
Het verschil tussen topsporters en commercieel professionals is namelijk niet zo groot. Wij streven net als sporters naar topprestaties: een groter marktaandeel, een succesvolle campagne, het closen van een belangrijke deal. Ook in ons geval brengen dit soort successen een gevoel van trots naar boven. Een moment van euforie dat we ons doel bereikt hebben.
Een goede voorbereiding is het halve werk
Olympische sporters bereiden zich soms wel 4 jaar lang met volle focus voor op datgene wat hun moment moet worden. Daar kunnen wij nog wat van leren! Om commercieel succesvol te zijn is een goede voorbereiding essentieel.
- Wie is je prospect/klant precies?
- Wat zijn de prioriteiten en behoeften?
- Op welk moment kan je een persoon het beste benaderen en op welke manier?
Ook hierbij is het belangrijk niets aan het toeval over te laten! Volle focus op het doel dat je wilt bereiken. Een goede voorbereiding waarbij je de doelgroep tot in detail geanalyseerd hebt, is dus cruciaal. Toch hoef je ondanks een goede voorbereiding niet altijd succesvol te zijn. Kijk naar de onttroonde Epke Zonderland. Heel Nederland had verwacht dat hij zijn kunstje van 4 jaar geleden wel even zou herhalen, maar door een harde val staat Epke in Rio de Janeiro met lege handen. Met een goede voorbereiding alleen ben je er nog niet.
Anticiperen op onverwachte hobbels
Ook als commercieel professional zien we vaak dat de weg naar het bereiken van een doel niet altijd volgens planning verloopt. Zo kan het bijvoorbeeld voorkomen dat bij een belangrijke afspraak ineens een nieuwe contactpersoon aansluit. Iemand die je niet kent waardoor je voorbereiding gedeeltelijk in het water valt. Net als bij de topsporters is het belangrijk dat je in dat geval doorzet en inspeelt op de veranderende omstandigheden. Die deal gaat nu dan misschien toch niet door, over een half jaar/jaar is er weer een kans! Het is dan een kwestie van de klappen incasseren en door gaan. Als je succesvol wilt zijn probeer je het steeds weer opnieuw, net zolang tot je slaagt. Blijf wel altijd door ontwikkelen. Zorg dat je de concurrentie voor blijft. Dit geldt zowel op persoonlijk als bedrijfstechnisch vlak.
Een vleugje geluk?
Zowel in de topsport als in het bedrijfsleven kunnen we ook niet ontkennen dat je, naast een goede voorbereiding, focus, doorzettingsvermogen en improvisatie, soms ook gewoon het geluk aan je zijde nodig hebt. Want was het niet ook een tikkeltje geluk voor onze gouden turnster Sanne Wevers dat de Amerikaanse topfavoriete van dat moment een grote fout maakte waardoor zij goud verspeelde?
Goede klik
Soms heb je simpelweg wat geluk nodig. Denk bijvoorbeeld aan een goede ‘klik’ met je contactpersoon of de aanwezigheid van jouw product/dienst op precies de goede plek op het juiste moment.Daarbij moet gezegd worden dat zonder goede voorbereiding en doorzettingsvermogen het geluk alleen je niet zal helpen, het zal enkel dat laatste zetje naar GOUD zijn!
-
Laura van Stralen
- Werkt bij: Sizo Solutions
- Functie: marketing en communicatie medewerker
- Website:http://www.sizo.com
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Jezelf als marketeer slim blijven uitvinden
- Thijs Gussenhoven van Heineken over het belang van VVAL voor...
- Marga Stehmann van Carhartt: 'Blijf als merk trouw aan je roots'
- Vita Kovalenko van AON: 'Marketing kan helpen de wereld te...
- Bestedingen digital advertising Nederland stijgen naar 3,7...
- Martijn Delahaye van Afas Software: 'Inspiratie is nutteloos...
Laatste Nieuws
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend:... 19-04-2024
- Joris van Dijk van BoerenBed Ik klim... 18-04-2024
- Bestedingen digital advertising... 17-04-2024
- Beeckestijn start opleiding AI... 17-04-2024
- Martijn Delahaye van Afas Software:... 15-04-2024
- Thijs Gussenhoven van Heineken over... 11-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing