[column] Wie heeft de beste spion?

[column] Wie heeft de beste spion?
  • B2b
  • 22 mrt 2022 @ 14:24
  • 18636 x gelezen
  • Link
  • Leo van Sister
    Leo van Sister

    Merkcommissaris
    De Merkcommissarissen
  • Geen tag

Sinds korte tijd strijden Google en Apple om de gunst van de ‘zoekende’ consument. Met de geavanceerde smartphone camera’s i.c.m. met hun smart apps kun je via deze ‘spionnen’ nagenoeg alles te weten komen. Hoe proberen techgiganten als Google en Apple elkaar af te troeven?

Met de vergevorderde digitalisering en moderne AI-technieken is heel veel meer mogelijk en dat willen de techgiganten graag uitspelen om daarmee nog meer de gunst van de gebruikers en indirect adverteerders voor zich te winnen.

Hoe ziet de Battle of the Giants eruit?

Google, bestaat sinds 1998

Google heeft inmiddels 85.000 werknemers en een omzet van 75 miljard dollar en een winstperformance van 21,8%. Is volgens Interbrand 197 miljard dollar waard in 2021.

Apple, bestaat sinds 1976

Apple heeft inmiddels 154.000 werknemers en een omzet van 365 miljard dollar en een winstperformance van 25,9%. Is volgens Interbrand 408 miljard dollar waard in 2021.

Beide techgiganten hebben slimme, veelal jonge, mensen in dienst die het hele jaar door in teams werken aan vernieuwing van technieken en portfolio. Het is duidelijk dat er veel geld te verdienen valt in deze wereld en ook hier kan first movers advantage veel opleveren.

Google is de absolute nummer 1 in zoekmachines en heeft wereldwijd zo’n 90% marktaandeel. Een zeer sterke basis om “zoeken” als kernwaarde te houden. De focus bij Google is dan ook innovatie. Apple daarentegen wil niet perse de eerste zijn, maar wel het betere product afleveren. Een product dat naadloos aansluit bij de bestaande Apple devices.

Richt de camera en je weet het

De apps in combinatie met de camera zijn makkelijk in het gebruik. Je bent ergens op bezoek, ziet een leuke lamp of stoel of gewoon kekke schoenen en je wilt weten waar die te koop zijn en wat die kosten. Richt je camera, klik en de informatie overspoelt je smartphone. Je nieuwsgierigheid wordt ter plekke bevredigd en niet onbelangrijk: dit gadget zal ongetwijfeld tot vele onverwachte impulsaankopen leiden. Nu nog even zien hoe de aanbieders van de apps dit zelf gaan verzilveren met advertenties of anderszins.

Afbeelding: Google Play

Google Lens ziet van alles en weet veel

Zie je iets leuks of interessant en je hebt geen idee wat het is, hoe het heet, wat het kost of waar te krijgen, dan heeft Google Lens een antwoord. Bovendien zet hij vreemde talen moeiteloos om in het Nederlands.

Op smartphones die werken met Googles besturingssysteem Android staat die software vaak al standaard geïnstalleerd. Apple heeft intussen ook zijn eigen variant. En dan zijn er nog diverse alternatieven te downloaden.

Bij slimme camerasoftware als Google Lens draait het om het herkennen van patronen. Richt je je camera op een tekst in een vreemde taal, dan herkent de kunstmatige intelligentie letters en woorden die hij eerder heeft geleerd. Als hij maar genoeg woorden ziet, herkent hij ook de taal waarin die woorden zijn geschreven. Komt goed van pas op die verre reis die je nu eindelijk weer kunt maken...

Vele slimme functies op beide smart apps

Als je Google Lens een foto van een rekensom laat maken, geeft Lens je vaak direct het antwoord. Google Lens kan ook voorlezen, al zit die functie wel een beetje verborgen. Open Lens en blader naar ‘Tekst’. Maak hierna een foto van de tekst die je wilt horen. Zodra je dat gedaan hebt, verschijnen onder de foto twee knoppen. Met de eerste, ‘Alles selecteren’, kun je de hele tekst in de foto selecteren, waarna je die bijvoorbeeld aan jezelf kunt mailen. Wil je de tekst in beeld laten voorlezen, klik dan op de ‘Beluister’-knop.

Richt een smartphonecamera met Google Lens op een willekeurig product en neem een foto. Google zoekt dan direct op waar het gefotografeerde product te koop is en wat het kost.

Ben je op reis in een land waarvan je de taal niet machtig bent, dan staat Lens je bij als vertaalhulp. Open de camera-app en klik op het Lens-logo. Blader naar ‘Vertalen’ en richt je camera op een tekst. Kies boven in je scherm de taal waarnaar je de tekst wilt vertalen. De vertaling van je tekst verschijnt nu direct op je scherm. Lens kan met zo’n honderd talen uit de voeten.

Google Lens op je smartphone draait op Googles besturingssysteem Android. Bij nieuwere modellen staat Google Lens standaard geïnstalleerd. Staat Google Lens niet standaard op je Android-smartphone, dan kun je die gratis downloaden in de Play Store.

Foto: Apple

Apple Visual Lookup app zoekt het op

Apples antwoord op Google Lens is wat beperkter in functionaliteit. Met Apple Visual Lookup zoek je extra informatie op bij foto’s die je hebt genomen. De tool kan onder andere locaties, kunstwerken, gebouwen, plantensoorten en dierenrassen herkennen. Met Livetekst kun je bovendien teksten in foto’s herkennen en vertalen. Ook deze Apple app kent meerdere slimme functies.

What’s in it voor de marketeer?

Met deze techniek van ‘visueel gevonden worden’ is het cruciaal dat de SEO voor jouw merk, product, dienst en bedrijf optimaal is. Zorg daarom voor voldoende en goede afbeeldingen op je website in gangbare beeldformaten en geef alle afbeeldingen relevante titels en captions. Zorg verder voor een goede en up to date Google Mijn Bedrijf-pagina met Google Maps vermelding. Voeg altijd productinformatie toe aan je producten Gevonden worden is hier het credo.

Branding power

Als je moet kiezen tussen de branding power van Google Lens of Apple Visual Lookup wat doe je dan? Welke merknaam is het duidelijkste en welk merk kun je het makkelijkst onthouden? Of is het allemaal een kwestie van het merk dat jij zelf toch al gebruikt en daarmee altijd het beste merk is? Persoonlijk maaakt het mij niet uit, want wie wil er nou niet zo’n Spy app op zijn smartphone?

Leo van Sister

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken