Rijksoverheid geeft Brexit een gezicht
- Bureaus
- 14 feb 2019 @ 16:19
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - ZakelijkOverheidCommunicatieCampagnes
- 14 feb 2019 @ 16:19
- Jeroen Mirck
Op social media is er al veel discussie over: het Brexit-beest. Dit blauwe monster is onderdeel van een nieuwe campagne van de Rijksoverheid, getiteld 'Zorg dat Brexit je niet in de weg zit'. De campagne is ontwikkeld door The Odd Shop.
Het onderwerp duikt overal op: Brexit. Eind maart is het zover en moet er een deal liggen, maar de kans dat het Verenigd Koninkrijk zonder deal uit de Europese Unie stapt, neemt met de dag toe.
Brexit zal gevolgen hebben voor heel Nederland, maar vooral ondernemers zullen er op korte termijn mee te maken krijgen. Het is de hoogste tijd dat zij zich voorbereiden op de gevolgen van de aankomende Brexit. Daarom is eind januari een campagne gestart om hen op te roepen actie te ondernemen.
Blauw Brexit-beest
Deze campagne is volgens de Rijksoverheid hoognodig, want een groot deel van de ondernemers is nog niet met Brexit bezig. Onderzoek laat zien dat driekwart van hen nog niet goed is voorbereid op het vertrek van het VK uit de Europese Unie. Veel entrepreneurs onderschatten de gevolgen en denken dat Brexit hen niet zal raken.
Maar Brexit kan behoorlijk in de weg zitten, ook al verwacht je dat in eerste instantie niet. Om de mogelijke problemen zichtbaar te maken, krijgt Brexit in de campagne een gezicht door middel van een karakter. Dit blauwe beest zit ondernemers letterlijk in de weg bij hun business.
Brexit zorgt namelijk voor hele praktische gevolgen waar ondernemers mee te maken krijgen. Zo kunnen producten langer bij de douane blijven staan, zijn Britse certificaten en licenties straks misschien niet meer geldig en kan data verkeer te maken krijgen met een nieuwe digitale grens.
Optimisme-bias
The Odd Shop ontwikkelde de campagne. Enola van Maarseveen, gedragswetenschapster van dit bureau, legt uit: 'Er bleek bij ondernemers een sterke optimisme-bias aanwezig te zijn. Ze onderschatten de gevolgen van de Brexit en denken dat het hen niet zal raken. Dit kan worden tegengegaan door de gevolgen zo concreet en persoonlijk mogelijk te communiceren.'
Het 'Brexit-beest' geeft The Odd Shop extra ruimte om de problemen inzichtelijk te maken en dichtbij de dagelijkse praktijk van ondernemers te brengen. 'Een eigen karakter zorgt er bovendien voor dat de boodschap beter herinnerd wordt. Als de associatie is gelegd, hoeft de doelgroep het karakter alleen maar te zien om herinnerd te worden aan Brexit.'
Daarnaast is er bij ondernemers een sterke sociale norm aanwezig, zegt Van Maarseveen. 'Ze kijken naar elkaar en wachten af tot anderen in actie komen. Om deze norm te keren, zetten we binnen de campagne ook branche specifieke testimonials in die laten zien hoe aanverwante bedrijven zich voorbereiden.'
Brexit Impact Scan
Om te voorkomen dat Brexit ook hun bedrijf in de weg zit, kunnen ondernemers op Brexitloket.nl de Brexit Impact Scan doen. Aan de hand van deze online bedrijfsscan kunnen zij eenvoudig controleren of Brexit voor hun onderneming gevolgen gaat hebben en wat ze moeten doen om zich hier op voor te bereiden.
Als het Verenigd Koninkrijk zonder akkoord uit de EU stapt, volgt ook een campagne voor het algemeen publiek. Brexit zal dan ook mogelijk vervelende gevolgen gaan hebben voor bijvoorbeeld reizigers van en naar het Verenigd Koninkrijk.
Credits
Opdrachtgever: Rijksoverheid
Bureau: The Odd Shop
Eindverantwoordelijke klant: Dienst Publiek en Communicatie, Ministerie van Buitenlandse Zaken, Ministerie van Economische Zaken, Ministerie VWS
Account: Oscar Hamming, Iris Veenstra, Josefien Homan
Strategie: Enola van Maarseveen, Hans van Gils
Creatie: Tim Visser, Thomas Overweg
Fotografie: Jaap Vliegenthart
Character production: Franziska Loeding
Geluid: Sounds like film
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- De marketingtransfers van week 10, 2024
- Zwitserleven en Selmore lanceren een nieuw Zwitserleven-gevoel
- [interview] Merkexpert Van Leeuwen: markt voor 'good food'...
- Voorjaarscampagne Hornbach zet lentegevoel centraal
- Gouden Loeki naar Hema en Hotel LAmour
- Praxis: ‘Van Grijs naar Groen’ is beter voor de kinderen
Laatste Nieuws
- Natwerk belooft totale creatieve... 19-03-2024
- [branded content] Mediahuis x Bever... 19-03-2024
- Albert Heijn, Praxis en Kruidvat elk... 18-03-2024
- Woedend wint Samsung Climate... 15-03-2024
- [interview] Merkexpert Van Leeuwen:... 15-03-2024
- De marketingtransfers van week 11,... 15-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing