'Onbekend' bureau Captains laat zich horen: 'Niet device maar verhaal is leidend'

'Onbekend' bureau Captains laat zich horen: 'Niet device maar verhaal is leidend'
  • Bureaus
  • 3 apr 2019 @ 11:30
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • StrategieDigitaalInterviewSocial mediaVideoContent

Zelf noemen ze zich het onbekendste bureau van Nederland. Toch timmert Captains (voorheen Digital Captains) lekker aan de weg, met winst van de PostNL-pitch als hoogtepunt. Een gesprek. ‘Dank dat je niet eerder belde!’

Digital Captains heet sinds begin dit jaar Captains. Waarom deze naamsverandering? Wat deugt er niet aan het woord 'digital'? 

‘Het zwaartepunt is bij ons op het creatief produceren komen te liggen’, vertellen Remy Steijger (foto boven) en Jop Goslinga. ‘En daarin zijn we digital, maar digital is niet de hoofdmoot. Het zwaartepunt is het maken (veelal video). Het feit dat wij digital goed begrijpen, dat wij meedenken over channels, devices, distributie, vinden wij voor een modern contentbureau eigenlijk de nieuwe standaard. Digital moet vanzelfsprekend zijn. Daarnaast produceren wij ook, stiekem, nog best veel voor televisie. Vaak wel met een digital of social component, maar puur digitaal is dat niet. En dat vinden wij ook niet erg, want het verhaal moet leidend zijn. Niet het device.’

Rond die rebranding noemden jullie jezelf 'het meest onbekende bureau van Nederland'. Dat klinkt niet goed. Wat ging er voor die naamswijziging mis dat jullie zo onbekend waren?

Goslinga: ‘Ach, een beetje zelfspot kan geen kwaad.’

Steijger: ‘En ik denk dat het ook wel klopt trouwens. Wij hebben ruim drie jaar niets gedaan aan onze naamsbekendheid, we schreven ons niet in voor awards, deden nooit mee aan pitches en zaten niet met ons kantoor in Amsterdam.’

Goslinga: ‘Het was deels ook een bewuste keuze, want het gaf ons mooi de tijd om in alle stilte te ontwikkelen en te ontdekken waar wij écht goed in kunnen worden. En geloof me, die tijd hebben we nodig gehad.’

Steijger: ‘Dus bedankt voor het niet eerder bellen voor een interview!’

Wat is Captains precies voor bureau?

Steijger: ‘We zijn een modern contentbureau dat nieuwe media goed snapt en storytelling als grootste kwaliteit heeft. Wij maken geen reclame, maar vertellen verhalen. Het verschil tussen aandacht kopen en verdienen.’

Goslinga: ‘Nieuwe generaties consumeren media zo anders. Bovendien is er een jungle aan kanalen, zijn er veel meer devices, is er meer content dan ooit en is aandacht daarom vele malen schaarser. Naast het produceren van content, adviseren wij daarom ook over distributie, digital advertising, kanalen en mediapartnerships.’

Steijger: ‘We gidsen klanten naar het vertellen van succesvolle verhalen op nieuwe media.’

Goslinga: ‘En verhalen zijn bij ons dan vaak bewegend: van snappy social clips tot aan hero-films waar maanden aan wordt gewerkt.’

Hoe onderscheiden jullie je van de enorme concurrentie?

Goslinga (tweede foto): ‘Probeer hier maar eens niet met een cliché antwoord op te geven.’

Steijger: ‘Ik ga het proberen.’

Goslinga: ‘Onmogelijk!’

Steijger: ‘Daar gaan we: ik weet zeker dat er geen enkel bureau in Nederland is dat ambitieuzer is dan wij zijn.’

Goslinga: ‘Cliché!’

Steijger: ‘Oké, je hebt gelijk, maar clichés zijn vaak wel waar. Wij zijn bloedfanatiek.’

Goslinga: ‘Het is ook de tijdsgeest. Er is behoefte aan storytelling en partijen die nieuwe media snappen. Wij konden op het juiste moment op die golf van ontwikkeling een bureau inrichten. Voor een bureau dat al is ingericht, is het moeilijk om het stuur helemaal om te gooien. Wat dat betreft onderscheiden wij ons vanzelf, door gewoon te doen wat goed voelt. Dat is ook gewoon mazzel.’

Begin maart wonnen jullie de pitch voor de sociale content van PostNL. Hoe belangrijk is deze account voor jullie?

Goslinga: ‘Dat was geweldig! Vooral omdat de competitie in die pitch heel sterk was, vonden we het extra eervol dat we wonnen. PostNL is bovendien een merk waar iedereen graag voor werkt. Letterlijk een eeuwenoud verhaal dat wij nu op nieuwe media mogen vertellen. Prachtige uitdaging!’

Steijger: ‘En natuurlijk, als je een samenwerking met zo’n groot merk aangaat, dan krijgt het extra aandacht. Wij kennen intern nog lang niet iedereen en we hechten heel erg aan de persoonlijke relatie, dus vooral daarin zullen we flink investeren de komende periode.’

Voor welke andere klanten werkt Captains momenteel? Wat voor werk kunnen we op korte termijn van jullie verwachten?

Goslinga: ‘Dat is een hele diverse klantengroep. De meest in het oog springende zijn momenteel naast PostNL volgens mij de stad Den Haag, Fox Sports, Huawei en NWO, waar we deze maand een aanbesteding hebben gewonnen. Met ons label Arch Football, dat voetbalverhalen produceert en verspreidt, gaan we veel internationaal doen dit jaar.’

Steijger: ‘Momenteel wordt een tv-programma van ons wereldwijd verkocht en dat verloopt heel voorspoedig. Dat opent voor ons veel deuren. We hebben recent veel gesprekken gevoerd met RTL, Netflix en Amazon en het zou mooi zijn als we dit jaar ook op die platformen iets kunnen laten zien. Op de hele korte termijn komt er een mooie reportage over de Edwin van der Sar Foundation.’

Wat zien jullie als belangrijkste ontwikkeling in het vak en hoe gaan jullie daarmee het verschil maken?

Goslinga: ‘De belangrijkste ontwikkeling is volgens mij dat bureaus een nieuwe vorm krijgen en dat iedereen daaraan moet wennen. Wij zijn een contentspecialist met skills op het gebied van digitale distributie, terwijl je social bureaus hebt die enorm goed zijn in performance en reclamebureaus die richting strategische consultancy schuiven. Dat is lastig, vooral voor merken. Het enige wat wij kunnen doen, hoe we ons daarin kunnen onderscheiden, is zo eerlijk mogelijk vertellen waar we wel en niet goed in zijn.’

Steijger: ‘Data in ons vak vind ik een grote uitdaging. Wij hebben altijd gezegd: data is ondersteunend, niet leidend. Als wij bijvoorbeeld een bovenmatige interesse ontdekken van doelgroep X in, ik noem maar iets, de Italiaanse stad Bari, dan zouden wij die stad als decor kunnen nemen voor een video, want dan converteert de clip beter. Maar het concept van die video wordt nog altijd door een regisseur bedacht. Er zijn mensen die beweren dat, door middel van artificial intelligence, ook het concept uit data tevoorschijn gaat komen. Ik moet het nog zien, maar als het zo is, sta ik vooraan.’

Interview: Jeroen Mirck (MarketingTribune)

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken