[Mijn Marketing] Remco Dongor

[Mijn Marketing] Remco Dongor
  • Bureaus
  • 24 sep 2021 @ 08:00
  • 12448 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • InterviewMarketing

Remco Dongor is mede-eigenaar van reclamebureau Kapooow. Zijn avonturen in medialand begonnen bij creative agency Venour en na veel geleerd te hebben bij bureaus als DDB & Tribal en Natwerk was hij samen met Daniel van Breda zo ‘eigenwijs’ om, tijdens de crisis, een nieuw bureau te starten.

KAPOOOW
Waar reclamedromen van brandstof worden voorzien door cultuur en nieuwsgierigheid. Bij ons draait alles om impact, inclusiviteit en interactiviteit. Bij Kapooow geloven wij dat merkmagie ontstaat door subculturen in te zetten om doelgroepen te activeren. Inclusief denken en handelen is ons geheime ingrediënt om superkrachtige campagnes en ervaringen te ontwikkelen. Wij zijn ervan overtuigd dat verschillende perspectieven een relevanter en ontvankelijker publiek creëren voor merken om mee te interacteren. Bovendien vergroot het de groep mensen om een krachtige en emotionele band mee op te bouwen. Naast fantasierijke campagnes kun je ook bij ons terecht voor consultancy-vraagstukken op het gebied van inclusieve marketingcommunicatie en het ontwikkelen van een intersectionele merkstrategie.

TROTS
Er zijn twee cases waar ik extra trots op ben. In het - geïllustreerde - Nederlandse medialandschap zijn niet-witte karakters niet tot nauwelijks te vinden. De Sabi Suriname-campagne voor Tropenmuseum Junior, waarin we grootstedelijke cultuur in een geïntegreerde campagne naar voren konden brengen, was echt te gek. Gekeken naar de belevingswereld van kinderen hebben wij als bureau met die campagne de band tussen Nederland en Suriname op lichtvoetige toon weten te representeren zonder moeilijke onderwerpen uit de weg te gaan. Sterker nog, het Tropenmuseum en wij als bureau wilden juist die moeilijke onderwerpen bespreekbaar maken binnen de campagne.
Onze campagne voor KWF Doneer een lampion is voor mij op een andere manier erg belangrijk, omdat kanker helaas veel mensen in mijn omgeving heeft geraakt, net als bij veel andere mensen. De impact van die campagne met meer dan 50.000 gedoneerde lampionnen is bijzonder geweest omdat het grote succes direct veel geld voor onderzoek opleverde. Ik ben dan ook zeer trots dan we voor die campagne twee Esprix-awards hebben gewonnen in de categorieën Business-to-consumer en Not-for-profit.

DUNGEONS & DRAGONS
Ik zou dolgraag nog eens voor Wizards of the Coast, een dochteronderneming van Hasbro, willen werken. Wizards of the Coast is eigenaar van Dungeons & Dragons, een rollenspel uit 1974, waarin spelers in de huid kruipen van fantasiekarakters. Van dwergen tot draken tot elven en alles ertussen in. Aan de hand van een verhaal vertelt door een Dungeon Master beleven zij daardoor een episch avontuur vanuit een first person-ervaring. D&D geeft groepen vrienden een reden om hun creativiteit te ontketenen en wekelijks urenlang bij elkaar te komen via videochat of in het echt om een avontuur te beleven met een karakter wat zij zelf hebben gemaakt. Een soort improvisatietheater voor nerds. Inmiddels is er een scala aan D&D-podcasts en -creators die soms een miljoenenpubliek hebben. Bovendien wordt D&D ook gebruikt in therapietrajecten voor groepen mensen met bijvoorbeeld autisme of PTSS. Met meer dan 50 miljoen spelers wereldwijd is D&D is de afgelopen jaren aan zijn grootste opmars ooit bezig, waarbij de nieuwe realiteit na corona alleen maar meer merkgroei en succes heeft gebracht. Hasbro’s gamingdivisie is in Q4 2020 met 21 procent gestegen. Als je meer wilt weten over de creatieve kracht en impact op popcultuur van D&D, kijk dan vooral de korte documentaire Defeat your Demons with Dungeons and Dragons van Fandom op YouTube.



OATLY
Vanwege werkzaamheden voor het Plus Plus One-programma van ADCN, wat een meer inclusieve sector nastreeft, ben ik dieper in het merk Oatly gedoken. Hun Help Dad-campagne om vaders te begeleiden met de overstap van melk gebaseerd op zuivel naar de vegan Oatly-melk heeft een geweldig inzicht met een briljante executie om een betekenisvolle merkervaring te creëren. Het is niet alleen grappig, maar levert ook echt handelingsperspectief aan de doelgroep met een website vol feiten, recepten, de campagnevideos en de redenen waarom het belangrijk is dat vaders de overstap naar vegan melk maken. Ook lanceerde Oatly in samenwerking met The Guardian drie krantenkaternen waaronder A guide to parenting your parents om ook in traditionele media impact te maken.

ERGERNIS
Reclame die gebruik maakt van kwetsende stereotypes. Helaas is dit nog veel te vaak het geval in het Nederlandse reclamelandschap. Zo is de Rijksoverheid in september met de Drop je knife en doe wat met je life-campagne naar buiten gekomen om jongeren te stimuleren om hun mes in te leveren. In de campagne wordt het woord ‘niffie’ gebruikt, afgeleid van het Surinaamse woord voor mes ‘nefi’. Bovendien worden er allerlei krampachtige verwijzingen gemaakt naar de hiphopcultuur. Ik vraag me dan gelijk af of er mensen van kleur zijn betrokken in de ontwikkeling van de strategie en campagne. Daarnaast vind ik het bizar dat de Rijksoverheid als opdrachtgever een directe verwijzing maakt naar de Surinaamse cultuur wanneer het gaat om een nationale campagne om wapens in te leveren. Hiermee wordt naar mijn mening impliciet verwezen naar het kwetsende stereotype van de messentrekkende Surinamer uit de vorige eeuw.

GOEDE MARKETING
Ik moet dan denken aan Spacebuzz, een educatieprogramma voor leerlingen in groep 7 en gebaseerd op de missietraining van een astronaut. Leerlingen worden als bemanning klassikaal voorbereid op hun ruimtereis en ontdekken gaandeweg over de ruimte, de aarde, de natuur en techniek. Wanneer deze training succesvol is afgerond, komt de SpaceBuzz naar school. De SpaceBuzz is een ruim vijftien meter lang raketvoertuig, voorzien van de nieuwste 4D VR-technologie. Wij Nederlanders zijn al honderden jaren best bekend als het gaat om het verkennen van het heelal. Dat is iets wat we naar mijn mening met veel meer trots moeten uitdragen, dan altijd maar weer dezelfde namen krampachtig op hun sokkel proberen te houden. In de 17e eeuw was dat Christiaan Huygens, die onder andere de ringen van Saturnus heeft verklaard en de maan Titan heeft ontdekt, maar ook in onze tijd is er bijvoorbeeld de in 1992 overleden Jan Oort. Bekend van de Oort-wolk, een enorme wolk van komeetachtige objecten rondom ons gehele zonnestelsel. Deze man is een legende die zoveel heeft bijgedragen aan de sterrenkunde en natuurkunde. Het Nederlandse intituut voor ruimteonderzoek is een van de leiders in de ontwikkeling van instrumenten voor de satellieten van onder meer Nasa. Dat er nu een groep Nederlanders is die op enorme, fantastische en impactvolle schaal wereldwijd kinderen wil inspireren is geweldig. Een droomproject.

FRUSTRATIE
Ik kan mij ergeren aan marketing die een doelgroep wil optrommelen actie te ondernemen vanuit een internationale campagne zonder de strategie en campagne waar mogelijk te lokaliseren.

UITDAGING
Het besef is in Nederland inmiddels geland dat er nog veel werk aan de winkel is voor merken en bureaus als het gaat om het aantrekken van werknemers die niet de norm zijn, om zo ook andere doelgroepen op authentieke wijze te kunnen aanspreken. Nog belangrijker is deze mensen een veilig gevoel te geven en hen te behouden zodat na hen nog vele anderen volgen. De grootste uitdaging is naar mijn mening ruimte maken voor verschillende perspectieven van mensen, om zo een intrinsiek begrip en handelingsperspectief te ontwikkelen bij bureaus en merken om inclusief te communiceren naar diverse doelgroepen.

FAVORIETE MERK
Dungeons & Dragons is een merk wat ervoor zorgt dat iedereen zijn creativiteit kan ontplooien op vele manieren, bijvoorbeeld door eigen homebrew avonturen te schrijven voor spelers of doordat mensen hun karakters gaan uittekenen. Natuurlijk is er ook het spelen van het spel zelf wat nog het meest doet denken aan hoe je zelf als kind ook speelde en deed alsof je een bijvoorbeeld een ridder, prinses of astronaut was. D&D wordt al sinds 1974 gespeeld met pen en papier. Dat het merk recordverkopen heeft met een spel waar vrienden rondom een tafel zitten met pen, papier en dobbelstenen in een tijdperk met spelcomputers, smart devices en een oneindige stroom aan content is een grote prestatie. Het zegt alles over de kracht van het merk.

MARVEL
Ik kijk veel te veel YouTube-video’s over allerlei onderwerpen die mij bezighouden. Soms kan ik mij daarin compleet verliezen. Ik ben geabonneerd op veel kanalen die draaien om politiek, media en actualiteit. Zo kijk ik echt elke dag The Young Turks, de grootste online nieuwshow ter wereld. Zij hebben echt een nieuwe standaard gezet over hoe het nieuws online geconsumeerd wordt, waardoor grote nieuwsorganisaties als MSNBC en CNN veel meer hun model van nieuws en opinie brengen volgen. Bovendien schuiven de presentatoren regelmatig aan bij de meer traditionele grote nieuwsorganisaties om het nieuws te duiden. Ik hou van de manier hoe zij het nieuws brengen, uiteraard is het wel vanuit een Amerikaans perspectief.
Mijn favoriete mediamerk is Marvel en hun Marvel Cinematic Universe. Het scala aan films en series, allemaal verbonden aan elkaar, die Marvel heeft weten neer te zetten is nog nooit eerder gedaan. Marvel doorbreekt veel conventies en weet de tijdsgeest juist te vangen in hun films met superhelden die niet de norm zijn.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken