'Grootste Werkgever Van Nederland' blijft uitdagen

'Grootste Werkgever Van Nederland' blijft uitdagen
  • Bureaus
  • 5 jan 2022 @ 11:00
  • 25236 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • CampagnesStrategiePersonalia

De Grootste Werkgever Van Nederland, een initiatief van sociaal ondernemer Edward Belgraver, bepleit de 'CAO Anno Nu'. De recente campagne werd echter niet overal doorgeplaatst.

DGWVN is de eerste klant van het nieuwe reclamebureau Kloosterboer & van Hoogdalem. Deze challenger brand trapte op Prinsjesdag 2021 af met een alternatieve Troonrede: een dubbele pagina in Volkskrant, NRC en het FD waarin de ‘arbeidsmarktontwrichter’ zijn visie op de 'achterhaalde wetgeving uit 1917' voor werkgevers uit de doeken doet en een alternatief aandraagt: de 'CAO Anno Nu'. Dit concept claimt een leven lang inkomenszekerheid te bieden en het UWV overbodig te maken.

Bij de vervolgcampagne, gepland eind december 2021, ging het mis. De redactie van de Volkskrant weigerde het aangeleverde materiaal te plaatsen, met als argument dat het noemen van een naam en de functie van een werknemer bij Coolblue als ‘ongepast kan worden ervaren door de lezer’, aldus het bureau. Ook de sales afdeling van NRC besloot na intern juridisch beraad niet te plaatsen, met als argument dat je persoonsnamen niet zomaar op deze manier, zonder toestemming, in campagnes kan gebruiken. Op Linkedin is de lopende discussie hierover na te lezen.

Tegen de haren in
Belgraver vindt niets ongepast aan deze vervolgcampagne: 'we dragen alleen maar oplossingen aan en zijn uiterst complimenteus naar zowel de genoemde werknemers als naar Coolblue ceo Pieter Zwart zélf.'  Intussen is de campagne stilgelegd, vertelt betrokken creatief Herbert van Hoogdalem (K&vH).
Belgraver spreekt op 18 januari 2022 op de Big Improvement Day en wil daar zijn concrete plannen verder ontvouwen en onthullen wie er inmiddels al zijn ingestapt. Op eigen pagina's op Linkedin, Facebook en Instagram wordt de campagne wel uitgerold. De radiocommercials blijven via de eigen website te beluisteren. Via winkelleds in winkelcentrum Plaza in Rotterdam was de CAO Anno Nu-campagne (tijdelijk) te zien. De 'rumour around the brand' wordt kortom vervolgd.
(PvWK)


beeld uit de vervolgcampagne

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken