InSites Consulting: 'Europese consumenten verwachten dat merken op een creatieve manier duurzaamheid stimuleren'
- Bureaus
- 15 feb 2022 @ 10:42
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Geen tag
- 15 feb 2022 @ 10:42
- Nanny Kuilboer
Uit het nieuwe trendrapport van InSites Consulting over tien essentiële trends die de Europese consument van 2022 definiëren, blijkt dat consumenten in Europa meer en meer beseffen dat nieuwe spullen kopen niet duurzaam kan zijn, zelfs niet wanneer deze aangeprezen worden als ‘groener alternatief’.
Joeri Van den Bergh, mede-oprichter en NextGen-expert bij InSites Consulting: ‘Milieubewuste Europeanen zijn er trots op dat ze met hun creativiteit de levensduur van hun spullen kunnen maximaliseren; bijna acht op de tien Europeanen sluit zich aan bij deze “Extending Life”-trend, en dit cijfer ligt nog hoger bij jongere “NextGen”-generaties (NextGen).In deze inter-Covid-tijden staan jonge generaties te popelen om hun leven weer op te starten en zoeken ze naar nieuwe manieren om hun zintuigen te prikkelen, om inclusieve relaties op te bouwen, en om spontaan plezier en escapisme te beleven.’
Het InSites Consulting Consumer Trends Rapport 2022: Rebound + Rebalance is gebaseerd op een driedelig kwalitatief en kwantitatief trendonderzoek - uitgevoerd in november 2021 onder meer dan 15.000 consumenten in zeventien landen - en identificeert tien trends die het komende jaar overal ter wereld de attitudes en het gedrag van consumenten vorm zullen geven.
Van den Bergh: ‘Uit eerdere onderzoeken weten we dat Europeanen van merken verwachten dat ze helpen bij het behoud van de planeet; de “Extending Life”-trend is daar het bewijs van. Van merken wordt verwacht dat ze op een creatieve manier duurzaamheid stimuleren, met spullen die langer meegaan en zo minder afval creëren.’
Hoogtepunten uit het InSitesConsulting Consumer Trends Rapport 2022: Rebound + Rebalance
• Hoewel het streven naar zelfoptimalisatie afneemt, blijven de cultureel bepaalde verwachtingen rond succes bestaan: Consumenten in Europa verwachten dat merken hen helpen dit spanningsveld weg te werken, waarbij bijna negen op de tien consumenten verlangt naar positieve doch realistische rituelen.
• Onze leeftijd bepaalt niet langer ons levenspad: Meer dan acht op de tien consumenten in Europa identificeert zich met het verlangen om zich niet meer te houden aan de ‘regels die horen bij je leeftijd’.
• Zaken die altijd als ‘normaal’ werden gezien door de maatschappij, worden nu ter discussie gesteld: zeven op de tien NextGen-consumenten in Europa wil producten en diensten die passen bij de huidige realiteit, een gemiddeld hogere score dan die van hun leeftijdsgenoten in de rest van de wereld.
‘Om in 2022 gelukkig te zijn, streven we naar een evenwicht tussen plezier maken en aan onze doelen nastreven’
Lily Charnock, Culture + Trends Director bij InSites Consulting: ‘De Covid-19 pandemie gaf ons de afgelopen twee jaar extra vrije tijd, maar tegen de verwachtingen in werden we daar niet gelukkiger van. De wereld stond op zijn kop en werk-privéroutines veranderden; hierdoor kregen we een nog complexere relatie met tijd, wat leidde tot een collectieve herziening van wat we juist kunnen doen met die tijd. In tijden van continue onzekerheid kozen we voor kleine momenten van vreugde en focusten we op het heden. Maar nu we een nieuw jaar starten, nog steeds vol onzekerheid, zoeken we naar stabiliteit door doelen voor de lange termijn te stellen. Om in 2022 gelukkig te zijn, streven we naar een evenwicht tussen plezier maken en aan onze doelen nastreven. De trends in dit rapport komen voort uit een collectief verlangen om deze spanning weg te nemen. Er is absoluut geen tekort aan trendrapporten in onze sector en het is vaak moeilijk om deze op waarde te schatten. Met onze unieke methodologie willen we de trends niet alleen identificeren, maar ze ook contextualiseren en kwantificeren. Zo kunnen we ze toepassen op de uitdagingen van een merk en daarbij de consument centraal stellen.’
Download het Consumer Trends Report 2022: Rebound + Rebalance.
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- FarmCamps speelt in op vakantiestress18-12-2025
- Campagne haalt stigma van... 18-12-2025
- Het tijdperk van makkelijke... 18-12-2025
- Stedin zet werkgeversmerk scherper... 17-12-2025
- De 'Phishkraam' van ministerie van... 17-12-2025
- Make-A-Wish zet in op Wish Journey17-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

