Erik Scherder in hoofdrol campagne Nix18

Erik Scherder in hoofdrol campagne Nix18
  • Bureaus
  • 9 jun 2022 @ 15:24
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    redacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Roorda Reclamebureau ontwikkelde een campagne voor Nix18 met Erik Scherder in de hoofdrol. In deze campagne verschijnt de professor en hersenwetenschapper in het brein van de ouders op een moment dat ze zich even niet door gevoel maar door hun gezonde verstand laten leiden.

De professor waarschuwt hen voor de risico’s van alcohol drinken onder de 18. Scherder: ‘Jonge hersenen zijn nog lang niet volgroeid. Die willen zich juist ontwikkelen. Alcohol werkt dit tegen. Geen alcohol helpt kinderen zich beter te concentreren, laat ze veilig thuiskomen van een feestje en maakt de kans op verslaving kleiner. Geef dus geen alcohol aan je kind onder de 18. Zo bescherm je ze voor nu en later.’

Verantwoord leren drinken bestaat niet

Volgens het Trimbos-instituut zijn er veel ouders die denken dat ze hun kind verantwoord kunnen leren drinken. Dat werkt echter averechts.

‘Kinderen hebben een soort natuurlijke drempel voor dit soort spannende dingen, die ze hiertegen beschermt. Als je als ouder die drempel weghaalt dan geef je kinderen de ruimte om vaker en meer te gaan drinken,’ zegt Ninette van Hasselt van het Trimbos-instituut.

Volwassenen die zeggen dat ze zelf ook op jonge leeftijd dronken vergeten dat de wetenschap inmiddels veel meer weet over het puberbrein en de schadelijke gevolgen van alcohol. ‘We weten nu dat het puberbrein zich langer door ontwikkelt en juist in die fase gevoelig is voor toxische stoffen,’ zegt Van Hasselt. Het heeft volgens haar dan ook zeker effect om als ouders regels te stellen en alcoholgebruik door kinderen niet toe te staan.

We kennen de risico’s maar staan toch alcohol toe

In de negen jaar dat de NIix18-campagne nu loopt is gebleken dat ouders het moeilijk vinden om nee te (blijven) zeggen tegen hun kinderen. Eén glaasje kan geen kwaad, denken veel ouders. Ook hebben ze er liever zicht op dan dat hun kind stiekem drinkt en vertrouwen ze erop dat hun kind verstandig omgaat met alcohol. Vier op de tien ouders in Nederland staan toe dat hun minderjarige kinderen alcohol drinken, bleek eind vorig jaar uit een flitspeiling onder ruim duizend ouders. Tijdens feestdagen of speciale gelegenheden, zoals binnenkort de eindexamenfeesten, jongerencampings of de zomerfestivals, loopt dat op tot 59 procent. Acht op de tien ouders uit het onderzoek weten dat alcohol de ontwikkeling van het brein bij jongeren remt. Zes op de tien weten dat alcoholgebruik op jonge leeftijd de kans op problematisch gebruik op latere leeftijd vergroot.

Credits 

Opdrachtgever: Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Verantwoordelijk bij opdrachtgever: Suzanne Koning en Anouk Drechsel

Bureau: Roorda Reclamebureau

Strategie: Antonia Troelstra (Tabula Rasa)

Creatie: Sebastiaan Witteveen, Tom Klaver, Joeri Jansen en Rein van der Ven

Account: Judit de Graaff, Merel van Buuren, Riska Arends

RTV Producer: Marcel Ossendrijver

Regisseur: Jeroen Annokkeé (Annomann)

Edit: Ben Putland

Compositor en VFX: Tim van Paassen en Koen van Someren (The Compound)

Fotografie: Sjors Massar

Geluid: Feike de Wit (Soundcircus)

Grading: Laurens Orij (Crabsalad)

Design en animatie: Jorn Slotboom en Denise Groenenberg

Digital producer: Alex de Kok

PR: exPRtease

Mediabureau: Initiative

 

 



Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken