[roadtrip] Tim Voors: 'Een art director kan ook schrijver zijn'
- Bureaus
- 29 jul 2022 @ 15:17
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - CreatieInnovatie
- 29 jul 2022 @ 15:17
- Peter van Woensel Kooy
Tim Voors, mede-oprichter van The Freeforce en interim creative director bij bureaus als DDB Amsterdam, TBWA\Neboko, IceMobile, MediaMonks, BrandBase, Dentsu en Indie Amsterdam, is regelmatig maandenlang onder de radar. Want: extreme wandelingen makend. Hij vertelt waarom.
Waarom houd je zo van 'langere' roadtrips by foot?
‘Naast veel tijd in de maatschappij geniet ik ook van tijd in de natuur, ver weg van de maatschappij. De fysieke inspanning van het lopen maakt dat ik minder in mijn hoofd zit en weer met primaire dingen bezig kan zijn. Het brengt alles weer in perspectief en ik voel dankbaarheid voor alles wat ik in mijn leven om mij heen heb. Maar boven alles brengt het lopen mij dichter bij de rauwe pure vrijheid en geeft me het gevoel dat ik leef.’
Je bent ook creatief / art director. Wat leert het wandelen jou professioneel?
‘Dat een art director ook een schrijver kan zijn. Wie had vier jaar geleden gedacht dat ik wereldwijd 50.000 boeken in zes talen zou verkopen? Ik niet. Wandelen, afstand nemen, alleen zijn heeft mij met nieuwe ogen naar mijn vak laten kijken, en de focus doen verschuiven van kortstondige communicatie campagnes naar een zoektocht naar tijdloze verhalen voor merken en boeken.’
Hoe kunnen je vakgenoten zich verder ontwikkelen, volgens jou? Wat zijn nuttige dingen om op te letten?
‘Af en toe afstand nemen en alleen zijn. Fysiek afzien en in de natuur en de elementen leven. Minder comfort. Dan zie je alles waar je vandaan komt en waar je naar toe wilt met je vak... heel helder. Dat inzicht komt dan heel natuurlijk en vanzelf.’
Waar heb je meer aan: studies of levenswijsheid volgens jouw ervaring?
‘Je studententijd is vooral leuk om te feesten, nieuwe mensen te ontmoeten en jezelf te ontwikkelen en eigen te worden. Studies en boeken lezen openen nieuwe deuren in je geest, geven verdieping en inzichten die je zelf nooit had kunnen bedenken. Maar doen, en niet uitstellen is essentieel als je iets ‘eigens’ wil ontwikkelen. Iedereen zou naast haar of zijn studie en baan ook een klein eigen bedrijfje moeten opzetten en runnen. Of zelf een product in de markt zetten. Je leert uiteindelijk 90% meer van het zelf doen dan het te leren uit een boek, of als jonge specialist in een bedrijf.’
Welke hike doe je nu? En waarom?
‘Ik sta op de vooravond (letterlijk) van mijn Continental Divide Trail, door van Canada naar Mexico over de Mexicaanse grens te lopen. Heel eerlijk, ik ben best nerveus op dit moment, en het voelt heel onwerkelijk dat ik morgen in een tent hoog in de bergen tussen grizzlyberen slaap. Maar het was juist deze behoefte aan iets groots en meeslepends, die me hier naar Montana heeft gebracht.’
Stel dat iemand ook wil gaan lopen, maar geen 6 maanden vrij wil nemen, heb je dan tips?
‘Ja, de Fisherman’s Trail in Portugal. Zooooo mooi. Vier dagen lopen, nog geen twee uur met de bus onder Lissabon. Geloof me, het is betoverend mooi, je loopt nooit meer dan 21 km per dag en je slaapt elke dag in een hotelletje. What could possibly go wrong. Ga, ga alleen of met een vriendin of vriend. Stel het niet uit en loop dit najaar nog in de zachte zon langs de kust. En stuur me een briefkaart je als je gaat, ik wil graag mee genieten. Liefs Tim.’
tekst: Peter van Woensel Kooy | beeld: Tim Voors, credits portret boven: Krijn van Noordwijk
Reisbeelden van Tim op een trail in Lapland. Meer info over zijn reisboeken (zoals bestseller 'The Great Alone') en trainingen zie www.timvoors.nl. Dit artikel verscheen in MT12/'22 (print) in het dossier met als thema 'Studietrip/Roadtrip'.
Mis niks meer en klik hier.
Tim Voors (foto: Krijn van Noordwijk)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- MediaMonks
- IceMobile
- inspiratie
- Tim Voors
- ADCN
- Continental Divide Trail
- Fisherman’s Trail
- Pacific Crest Trail
- DDB Amsterdam
- bureaus
- wandelen
- interim
- TBWA\Neboko
- merk
- roadtrip
- creative director
- The Freeforce
- The Great Alone
- hike
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Sire rekent af met vooroordelen ouderdom
- MediaMarkt kiest Serviceplan als nieuw creatief bureau
- Candid in financieel zwaar weer - moet ex topman uitkopen
- ASN Bank trapt rebranding af met nieuwe campagne
- [column] Gut Amsterdam neemt loopje met waarheid Hertog Jan
- ‘We bouwen aan een cultuur waarin innovatie vanzelfsprekend is’
Laatste Nieuws
- [column] De enige merkwaarde die er... 10-07-2025
- Cortina viert eigenheid met nieuwe... 09-07-2025
- Mad Mojo wil merken van binnenuit... 09-07-2025
- Artis beleef je van zonsopgang tot... 09-07-2025
- Adnight 2025 start met 'Marketing... 09-07-2025
- Digital humans, data en durf, zo... 08-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers