[roadtrip] Tim Voors: 'Een art director kan ook schrijver zijn'

[roadtrip] Tim Voors: 'Een art director kan ook schrijver zijn'
  • Bureaus
  • 29 jul 2022 @ 15:17
  • 12304 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • CreatieInnovatie

Tim Voors, mede-oprichter van The Freeforce en interim creative director bij bureaus als DDB Amsterdam, TBWA\Neboko, IceMobile, MediaMonks, BrandBase, Dentsu en Indie Amsterdam, is regelmatig maandenlang onder de radar. Want: extreme wandelingen makend. Hij vertelt waarom.

Waarom houd je zo van 'langere' roadtrips by foot?
‘Naast veel tijd in de maatschappij geniet ik ook van tijd in de natuur, ver weg van de maatschappij. De fysieke inspanning van het lopen maakt dat ik minder in mijn hoofd zit en weer met primaire dingen bezig kan zijn. Het brengt alles weer in perspectief en ik voel dankbaarheid voor alles wat ik in mijn leven om mij heen heb. Maar boven alles brengt het lopen mij dichter bij de rauwe pure vrijheid en geeft me het gevoel dat ik leef.’

Je bent ook creatief / art director. Wat leert het wandelen jou professioneel?
‘Dat een art director ook een schrijver kan zijn. Wie had vier jaar geleden gedacht dat ik wereldwijd 50.000 boeken in zes talen zou verkopen? Ik niet. Wandelen, afstand nemen, alleen zijn heeft mij met nieuwe ogen naar mijn vak laten kijken, en de focus doen verschuiven van kortstondige communicatie campagnes naar een zoektocht naar tijdloze verhalen voor merken en boeken.’

Hoe kunnen je vakgenoten zich verder ontwikkelen, volgens jou? Wat zijn nuttige dingen om op te letten?
‘Af en toe afstand nemen en alleen zijn. Fysiek afzien en in de natuur en de elementen leven. Minder comfort. Dan zie je alles waar je vandaan komt en waar je naar toe wilt met je vak... heel helder. Dat inzicht komt dan heel natuurlijk en vanzelf.’

Waar heb je meer aan: studies of levenswijsheid volgens jouw ervaring?
‘Je studententijd is vooral leuk om te feesten, nieuwe mensen te ontmoeten en jezelf te ontwikkelen en eigen te worden. Studies en boeken lezen openen nieuwe deuren in je geest, geven verdieping en inzichten die je zelf nooit had kunnen bedenken. Maar doen, en niet uitstellen is essentieel als je iets ‘eigens’ wil ontwikkelen. Iedereen zou naast haar of zijn studie en baan ook een klein eigen bedrijfje moeten opzetten en runnen. Of zelf een product in de markt zetten. Je leert uiteindelijk 90% meer van het zelf doen dan het te leren uit een boek, of als jonge specialist in een bedrijf.’

Welke hike doe je nu? En waarom?
‘Ik sta op de vooravond (letterlijk) van mijn Continental Divide Trail, door van Canada naar Mexico over de Mexicaanse grens te lopen. Heel eerlijk, ik ben best nerveus op dit moment, en het voelt heel onwerkelijk dat ik morgen in een tent hoog in de bergen tussen grizzlyberen slaap. Maar het was juist deze behoefte aan iets groots en meeslepends, die me hier naar Montana heeft gebracht.’

Stel dat iemand ook wil gaan lopen, maar geen 6 maanden vrij wil nemen, heb je dan tips?
‘Ja, de Fisherman’s Trail in Portugal. Zooooo mooi. Vier dagen lopen, nog geen twee uur met de bus onder Lissabon. Geloof me, het is betoverend mooi, je loopt nooit meer dan 21 km per dag en je slaapt elke dag in een hotelletje. What could possibly go wrong. Ga, ga alleen of met een vriendin of vriend. Stel het niet uit en loop dit najaar nog in de zachte zon langs de kust. En stuur me een briefkaart je als je gaat, ik wil graag mee genieten. Liefs Tim.’

tekst: Peter van Woensel Kooy | beeld: Tim Voors, credits portret boven: Krijn van Noordwijk


Reisbeelden van Tim op een trail in Lapland. Meer info over zijn reisboeken (zoals bestseller 'The Great Alone') en trainingen zie www.timvoors.nl. Dit artikel verscheen in MT12/'22 (print) in het dossier met als thema 'Studietrip/Roadtrip'.
Mis niks meer en klik hier.



Tim Voors (foto: Krijn van Noordwijk)

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken