[branded content] ‘Een gewonnen pitch zorgt altijd voor de winning mood’

[branded content] ‘Een gewonnen pitch zorgt altijd voor de winning mood’
  • Bureaus
  • 22 jan 2024 @ 06:37
  • Link
  • Teamleader
    Teamleader


  • Geen tag

Het zijn pittige tijden voor de Nederlandse en Belgische bureauwereld en die vragen om een bijzondere bureaustrategie. Het thema van het zesde seizoen van de podcast Agency Life is dan ook ‘Business as unusual’ en hierin vertellen bureaubazen hoe zij omgaan met uitdagingen als de opkomst van AI, de toegenomen kosten en het bezuinigen van adverteerders.

Presentatoren Louise en Robin ontvangen in de eerste aflevering van dit bijzondere seizoen Jos Govaart (Coopr) en Francis Lippens (FamousGrey). Zij hebben het erover hoe je in lastige economische tijden - met veel economische onrust - toch nog goed kan ondernemen.

Deel 1: ambitieus ondernemen met economische onzekerheid

Cijfers

Als eerste geven beide heren een cijfer voor hoe het gaat met hun bedrijven. Lippens: ‘Ik geef een 8, wij hebben eind 2022 een nieuwe klant binnengehaald waardoor de inflatie van begin dit jaar wat minder impact op ons heeft dan bij collega bureaus. Het winnen van zo’n pitch zorgt voor rust waardoor we rustig kunnen focussen op het werk.’ Govaart geeft een 7,5. ‘We hebben alleen een wat minder kwartaal gehad waarin we afscheid namen van een opdrachtgever die slecht met ons omging en wij dachten dat er voldoende in de pijplijn zat om dat op te vangen….dat viel iets tegen. We wonnen iets te vaak de ‘Joop Zoetemelk Award’ in pitches, we waren heel vaak tweede. Maar ja, toen vielen die pitches even niet en de laatste maanden zit het weer allemaal mee.’

Beter

Dat is altijd hoe het gaat, zo legt hij uit. ‘We kijken altijd naar hoe het beter kan en als je dan op de juiste dingen stuurt dan kom je er wel weer.’ Lippens is het daar wel mee eens. ‘Als je een pitch wint dan zorgt dat altijd voor een winning mood, maar andersom geldt dat ook als je er een paar verliest. Dan wil je het weer ombuigen.’

Gedurfde keuze

Presentator Louise stelt dat het wel een gedurfde keuze is om een punt te zetten achter de samenwerking met een klant. Govaart: ‘Dat doe je niet opeens natuurlijk, maar als je merkt dat je team er onder leidt dan is het mijn taak om in te grijpen.’ Ook FamousGrey heeft wel eens te maken met iets mindere tijden. ‘Natuurlijk vallen klanten wel eens weg of ze doen wat minder projecten, maar wij proberen het altijd wel zo te plannen dat je dat kan opvangen gedurende het jaar.’ Robin vraagt of de kwaliteit van het werk in de breedte iets minder wordt als er even iets meer druk staat op de omzet? Govaart gelooft eerder in het omgekeerde. ‘Als het iets minder goed gaat dan let je altijd wel scherp op de kwaliteit.’

Groeispurt

Govaart legt uit dat het PR bureau zo’n zes jaar geleden hele goede tijden kende, in een soort groeispurt belandde. ‘We groeiden in een jaar tijd van 11 naar 30 mensen en haalden de ene na de andere klant binnen. Toen werden we - qua pitches - iets te gemakzuchtig. Daarmee werd het werk niet slecht, maar was er toch iets minder inzet. Je weet namelijk na een tijdje hoe een pitch jouw kant oprolt, maar de concurrentie zit niet stil.’ Hij legt uit dat Coopr een klein beetje minder focuste. ‘Wij waren aan het leren hoe we die groei moesten managen waardoor we vergaten waar we goed in waren: dingen doen die vak verder brengen zoals goede blogs schrijven en overal aanwezig zijn. Dat hebben we pas recentelijk weer opgepakt. Je ziet het bij merken ook vaak: dan groeien ze hard en doen aparte dingen, maar als ze teruggaan naar waar ze goed in zijn dan komt het goed.’

Gewoon een nieuwe crisis

De vraag van Robin is op het eigenlijk bijzondere tijden zijn of is het ‘gewoon een nieuwe crisis’? Lippens: ‘Ik denk dat we in een perfect storm zitten. Iedereen dacht dat het allemaal goedkwam na de Coronaperiode en toen ontstond er een oorlog waardoor de kosten voor iedereen omhoog gingen. Bedrijven zijn daardoor voorzichter en dan ontstaat er een vicieuze cirkel.’ Govaart is het wel met Lippens eens. ‘Klanten zetten het budget flexibel in over het jaar waardoor wij ook anders moeten plannen. Belangrijk is dat de basis van de klanten waaruit wij omzet halen daardoor groter moet zijn.’

Even lastig

Tegelijk vindt Govaart het ook wel een leuke periode omdat er wat gebeurt en het even lastig wordt. ‘Ik moet altijd wel lachen om het zinnetje ‘de wereld is nog nooit zo snel veranderd als nu’. Dat zal wel zo zijn, maar is het een excuus om er minder hard aan te trekken?’ Lippens gelooft ook wel in de heilzame werking van een crisis. ‘Het zet je aan om anders te gaan werken. We hebben binnen FamousGrey PR, productie én digitale expertise en op dat snijpunt zijn we ook bezig met een digitale propositie waardoor we kunnen werken met lagere budgetten dus dat we meer kunnen aanbieden voor minder geld.’

Veel vragen

Govaart zegt dat klanten met veel vragen zitten en daar liggen kansen. ‘Of het nu gaat om duurzaamheid, diversiteit, politie instabiliteit; dat zijn enorme kansen. Blijkbaar hebben klanten een partner en een gids nodig en die rol past wel bij ons bureau. Wij hebben allemaal experts in dienst die passen bij die vragen.’ Govaart vraagt zich af wanner Lippens het leuker vindt: als het allemaal goed loopt of als er een beetje gedoe is? Lippens: ‘Het is leuk als het goed gaat, maar het is leuker om de uitdagingen op te zoeken. Je moet altijd zorgen dat je relevant blijft. Het is leuk, maar het moet ook niet te lang duren die druk.’

Conclusie

Oorlogen, gestegen prijzen en budgetten die onder druk staan. Het zorgt allemaal voor wat druk bij de bureaus en met de podcastserie Agency Life wil Teamleader van ondernemers horen hoe ze daarmee omgaan. Niet alleen omdat het prettig is om naar te luisteren, maar vooral omdat collega bureaubazen aan de slag kunnen met de tips! Dus check de podcasts Agency Life in de apps.

Business as unusual
In een agencymarkt die voortdurend beweegt, worden de vragen steeds ingewikkelder. Bureaus staan meer dan ooit voor grote uitdagingen en in de podcastserie ‘Business as unusual’ besteden we daar aandacht aan.


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken