Merkenfraude met Vivat

Merkenfraude met Vivat
  • Bureaus
  • 18 feb 2015 @ 09:59
  • Link
  • Martijn Horvath
    Martijn Horvath

    eigenaar
    De Slogan Compagnie
  • MarketingMediastrategieReclameMerkenCommunicatie

Wat? Vivat? Nooit van gehoord? Ik help u graag op weg. Het bedrijf heette tot voor kort Reaal, maar een schimmige merkoperatie moest verhullen dat het om een hoofdpijndossier ging van de Staat. Als gevolg van de nationalisatie droeg de Europese commissie SNS Reaal op zijn bank- en verzekeringsactiviteiten op te splitsen. De verzekeringstak, waar merken als Reaal, Zwitserleven en Route Mobiel onder ressorteren, lag binnen de toch al zo gekwelde groep zwaar aan het zuurstof. Om de misère zoveel mogelijk te verbloemen kreeg de schuldenberg een neutrale, onbevlekte noemer: Vivat, een merk waar niets of niemand mee geassocieerd kon worden. De facelift heeft zich achteloos en in oorverdovende stilte voltrokken.

Dat is nogal verdacht gezien de traditie dat corporate naamswijzigingen met massamediale inspanningen gepaard gaan. Aegon, KPN en ING gaven ooit een vermogen uit aan rebranding en meer recentelijk lieten Ziggo, PostNL en D.E. Masterblenders zich niet onbetuigd. Nu een groep Chinezen de handel voor een miljard herkapitaliseren (en daarom voor de overname slechts 150 miljoen hoeven op te hoesten) dient het merk Vivat zich plotsklaps pontificaal in de media aan.

Goed nieuws noemt Jeroen Dijsselbloem dat. In zijn woorden: “…de miljoenen polishouders kunnen met meer zekerheid een eventuele uitkering tegemoet zien.” Dit prachtige nieuws werpt wel enkele pregnante vragen op. Waarom drukt onze minister zich zo voorzichtig en terughoudend uit? Wat wil hij eigenlijk zeggen als hij het heeft over ‘meer’ zekerheid op een ‘eventuele’ uitkering? De 6 miljoen verzekeringsklanten van Vivat betalen jaarlijks trouw hun pensioenpremie. En dat doen ze gedurende hun hele werkende leven. Opgeroepen door de overheid om hun verantwoordelijkheid te nemen en gestimuleerd door hongerige tussenpersonen.

De volgelingen vertrouwen erop dat ze later de vruchten mogen plukken van al die offers. Ze zien het beloofde Zwitserleven of welk walhalla dan ook lonkend aan de horizon. Dat blijkt een uiterst naïeve voorstelling van zaken te zijn geweest. Het is nu aan de Chinezen van Anbang – what’s in a name – of er ooit een ‘eventuele’ uitkering verwacht mag worden. Geweldig nieuws van onze overheid die nu opgelucht de handen aftrekt van Reaal, eh Vivat – foutje bedankt. De enige zekerheid die alle verzekerden hebben is dat er aan het eind van de rit een stevige polismap overblijft. Vol paperassen voorzien van bekende en/of obscure merken.

Of die papierhandel van enige waarde is zal dan moeten blijken. Een fijn vooruitzicht. Er is maar één partij die op korte termijn gegarandeerd wijzer wordt van de Chinese coup en dat is het reclamebureau dat het merk Anbang op de Nederlandse markt mag gaan laden. Het is dan wel raadzaam om een goed advocatenkantoor in de hand te nemen. Het goede nieuws is namelijk dat er meer zekerheid is op een eventuele claim vanwege merkenfraude.  

Martijn Horvath

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken