'Meer file door herstel economie', wat kan NS hiervan leren?

  • Bureaus
  • 10 apr 2015 @ 13:37
  • Link
  • Michiel Rotteveel
    Michiel Rotteveel

    Research Director en Partner
    MediaTest
  • Communicatie

Vanuit mijn functie als media-onderzoeker ben ik bovenmatig geïnteresseerd in communicatie. Daarbij heb ik een fascinatie voor een heldere boodschap en goede koppen. Het is dan fijn als je slecht nieuws positief kan brengen. Om die reden was ik vorige week diep onder de indruk van de boodschap van de ANWB.

De filedruk is in het eerste kwartaal van 2015 met maarliefst 56% toegenomen. Vervelend nieuws, maar let op; eigenlijk is dit heel goed nieuws want het komt door het herstel van de economie.

De filedruk is het eerste kwartaal van dit jaar met 56 procent toegenomen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Een woordvoerder van de ANWB spreekt van een forse toename. 

De stijging komt vooral door het herstel van de economie, waardoor er weer meer vrachtwagens rondrijden. En daarnaast is de infrastructuur de afgelopen jaren verbeterd. "Het effect van die extra rijstroken verdwijnt na een tijdje weer, omdat mensen minder gaan nadenken over alternatieven", zegt Heleen de Geest van de ANWB. 

http://nos.nl/artikel/2028001-fors-meer-file-door-herstel-economie.html

Ik was enigszins verbaasd. Precies een jaar geleden was de filedruk enorm afgenomen door verbeteringen aan het wegennet. Een knap voorbeeld van succes bij jezelf houden en de oorzaak van negatief nieuws elders zoeken.

De rigoureuze aanpak van het Nederlandse wegennet heeft de filedruk in het land de afgelopen vijf jaar aanzienlijk verlaagd.

Onder meer door de verbreding van de A2 en de aanleg van de Tweede Coentunnel staan Nederlandse automobilisten aanzienlijk minder vaak stil.

http://www.nu.nl/weekend/3900314/filedruk-in-afgelopen-vijf-jaar-eindelijk-fors-afgenomen.html

En blijkbaar slikken we dit goede nieuws voor zoete koek. Een rondje sociale media op de zoekterm ‘filedruk’ laat geen enkele kritische vraag zien. Het economische herstel is fijn, het is logisch dat we dan meer in de file komen en de rigoureuze aanpak van het Nederlandse wegennet is oud nieuws.

Ik was benieuwd wat dit economische herstel voor invloed heeft op de prestaties van NS. De conclusie moet zijn dat NS in dit geval van de ANWB kan leren.

De NS presteert op het gebied van punctualiteit in de eerste twee maanden van 2015 slechter dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers die NU.nl van Vertraa.gd heeft ontvangen. In januari en februari 2015 reed 5,9 procent van de treinen met vertraging. In de eerste twee maanden van 2014 was dat 4,9 procent.

De NS presteert in januari 2015 op twintig dagen slechter dan in januari 2014. In februari ligt dat iets dichter bij elkaar: in 2015 presteerde de NS op twaalf dagen slechter dan in 2014, maar op veertien dagen beter. De overige twee dagen van de maand presteerde het op een gelijk niveau.

De NS wil niet inhoudelijk ingaan op de conclusies en mogelijke oorzaken. Een woordvoerder liet wel weten dat de NS zelf ieder kwartaal met punctualiteitscijfers komt.

http://www.nu.nl/binnenland/4007955/ns-begint-2015-met-meer-vertragingen-dan-vorig-jaar.html

Advies bij slecht nieuws: Zoek de oorzaak extern, geef het een positieve draai en wees de kritiek voor. Ik zie de koppen al voor me: ‘Economisch herstel zorgt voor minder snelle doorstroming op perrons.’ of ‘Koopkrachtstijging zorgt voor minder zitruimte in treinen.’ 

Michiel Rotteveel is directeur onderzoek MediaTest
www.twitter.com/michielrott
www.mediatest.nl

Michiel Rotteveel

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken