'Meer file door herstel economie', wat kan NS hiervan leren?
- Bureaus
- 10 apr 2015 @ 13:37
- Link
-
Michiel Rotteveel
Research Director en Partner
MediaTest - Communicatie
- 10 apr 2015 @ 13:37
- Michiel Rotteveel
Vanuit mijn functie als media-onderzoeker ben ik bovenmatig geïnteresseerd in communicatie. Daarbij heb ik een fascinatie voor een heldere boodschap en goede koppen. Het is dan fijn als je slecht nieuws positief kan brengen. Om die reden was ik vorige week diep onder de indruk van de boodschap van de ANWB.
De filedruk is in het eerste kwartaal van 2015 met maarliefst 56% toegenomen. Vervelend nieuws, maar let op; eigenlijk is dit heel goed nieuws want het komt door het herstel van de economie.
De filedruk is het eerste kwartaal van dit jaar met 56 procent toegenomen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Een woordvoerder van de ANWB spreekt van een forse toename.
De stijging komt vooral door het herstel van de economie, waardoor er weer meer vrachtwagens rondrijden. En daarnaast is de infrastructuur de afgelopen jaren verbeterd. "Het effect van die extra rijstroken verdwijnt na een tijdje weer, omdat mensen minder gaan nadenken over alternatieven", zegt Heleen de Geest van de ANWB.
http://nos.nl/artikel/2028001-fors-meer-file-door-herstel-economie.html
Ik was enigszins verbaasd. Precies een jaar geleden was de filedruk enorm afgenomen door verbeteringen aan het wegennet. Een knap voorbeeld van succes bij jezelf houden en de oorzaak van negatief nieuws elders zoeken.
De rigoureuze aanpak van het Nederlandse wegennet heeft de filedruk in het land de afgelopen vijf jaar aanzienlijk verlaagd.
Onder meer door de verbreding van de A2 en de aanleg van de Tweede Coentunnel staan Nederlandse automobilisten aanzienlijk minder vaak stil.
http://www.nu.nl/weekend/3900314/filedruk-in-afgelopen-vijf-jaar-eindelijk-fors-afgenomen.html
En blijkbaar slikken we dit goede nieuws voor zoete koek. Een rondje sociale media op de zoekterm ‘filedruk’ laat geen enkele kritische vraag zien. Het economische herstel is fijn, het is logisch dat we dan meer in de file komen en de rigoureuze aanpak van het Nederlandse wegennet is oud nieuws.
Ik was benieuwd wat dit economische herstel voor invloed heeft op de prestaties van NS. De conclusie moet zijn dat NS in dit geval van de ANWB kan leren.
De NS presteert op het gebied van punctualiteit in de eerste twee maanden van 2015 slechter dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers die NU.nl van Vertraa.gd heeft ontvangen. In januari en februari 2015 reed 5,9 procent van de treinen met vertraging. In de eerste twee maanden van 2014 was dat 4,9 procent.
De NS presteert in januari 2015 op twintig dagen slechter dan in januari 2014. In februari ligt dat iets dichter bij elkaar: in 2015 presteerde de NS op twaalf dagen slechter dan in 2014, maar op veertien dagen beter. De overige twee dagen van de maand presteerde het op een gelijk niveau.
De NS wil niet inhoudelijk ingaan op de conclusies en mogelijke oorzaken. Een woordvoerder liet wel weten dat de NS zelf ieder kwartaal met punctualiteitscijfers komt.
http://www.nu.nl/binnenland/4007955/ns-begint-2015-met-meer-vertragingen-dan-vorig-jaar.html
Advies bij slecht nieuws: Zoek de oorzaak extern, geef het een positieve draai en wees de kritiek voor. Ik zie de koppen al voor me: ‘Economisch herstel zorgt voor minder snelle doorstroming op perrons.’ of ‘Koopkrachtstijging zorgt voor minder zitruimte in treinen.’
Michiel Rotteveel is directeur onderzoek MediaTest
www.twitter.com/michielrott
www.mediatest.nl
-
Michiel Rotteveel
- Werkt bij: MediaTest
- Functie: Research Director en Partner
- Website:http://www.mediatest.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Mad Mojo wil merken van binnenuit laten kloppen
- 'Ons team mag locatie- en tijdonafhankelijk werken, zolang je...
- Den Bosch lanceert vervolg op ‘Kom niet’-campagne
- Wereldwijde herpositionering Disaronno door 72andSunny Amsterdam
- Dept wordt Europees social lead agency voor De Vegetarische...
- Spil en team5pm in strijd tegen nieuwsarmoede
Laatste Nieuws
- 'Als onze fashion police er niet is... 21-07-2025
- Kruidvat laat zien: duurzaam leven... 18-07-2025
- Dept wordt Europees social lead... 17-07-2025
- Hankook doorbreekt clichés met... 16-07-2025
- 'Ons team mag locatie- en... 16-07-2025
- Spil en team5pm in strijd tegen... 15-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers