[Interview] 'Op cruciale momenten inhoudelijk en technisch iets nieuws toevoegen'

[Interview] 'Op cruciale momenten inhoudelijk en technisch iets nieuws toevoegen'
  • Content
  • 22 mrt 2016 @ 09:00
  • Link
  • Lisette Gerbrands
    Lisette Gerbrands

    Eindredacteur / webredacteur MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • ContentInterview

‘Zet de eindgebruiker voorop. In alles wat je bedenkt, adviseert, ontwikkelt, altijd. Klinkt logisch, maar tijdens complexe trajecten met allerlei belangen moet je regelmatig knokken om op die stoel van de gebruiker te blijven zitten. Daar wordt alles beter van, van concepten tot producten en diensten’. Dat is wat Jeroen van Koningshoven, Creative Director Born05 als belangrijke learning voor de lezers van MarketingTribune mee wil geven. Born05 is een creatief digitaal bureau uit Utrecht dat zorgt voor waardevolle interacties tussen merken en mensen. Van Koningshoven vertelt over het laatste nieuws, trends en inspiratiebronnen.

Born05 verzorgt de strategie, creëert concepten en implementeert en onderhoudt de middelen die daaruit komen. Het bureau werkt altijd vanuit de klantreis en komt zo tot concepten die iets toevoegen voor gebruikers, waar en wanneer zij daar behoefte aan hebben. Van Koningshoven: ‘We werken met dik vijftig man voor allerlei A-merken zoals Bol.com, KLM, KPN en ING. Naast Born05 hebben we nog 2 labels. We werken met Newborn samen met start-ups en met 5IVE werken we met non-profit merken als Alzheimer Nederland en Staatsbosbeheer.'

Nominatie
Born05 heeft onlangs het 50ste nummer van iFly KLM Magazine gelanceerd. Een mijlpaal! Als je er naar kijkt krijg je geheid zin om op reis te gaan. Ze zijn genomineerd voor een SpinAward voor het weblog dat ze maken voor Bol.com en hebben half maart de Born05 Touchpoint Forecast uitgebracht; een variant op een trendrapport waar trends als VR en AI aan touchpoints in de user journey worden gekoppeld, zodat merken kunnen zien wat hun klanten met die trends gaan doen. En hoe ze daarop in kunnen spelen. Van Koningshoven: 'Nu is het nog exclusief in print voor onze klanten, binnenkort kan iedereen hem online bewonderen. Verder werken we met WeTransfer aan mooie projecten en lanceren we binnenkort een jongerenconcept voor pensioenfonds PFZW. 5IVE lanceerde eind 2015 dementie.nl en we werken nu hard aan een hele reeks concepten voor Alzheimer Nederland.’

Bouwen
De afgelopen jaren heeft Born05 er mede voor gezorgd dat de customer journey omarmd is door merken. Als bureau hoeft er nu niet meer te worden uitgelegd wat hun USP is en kunnen ze zich richten op de producten waarmee de journey verrijkt en geoptimaliseerd wordt. Producten die altijd al gemaakt werden, maar iets wat Born05 in de nabije toekomst nog meer naar buiten wil brengen. De agenda van het bureau zit de komende maanden dan ook vol met uiteenlopende projecten.
‘Het aspect waarmee dit bureau zich onderscheidt van andere bureaus is het feit dat wij alle activiteiten van een merk aan de user journey koppelen en eenheid aanbrengen in de complete klantcontactstrategie. Binnen die journey is Born05 bedreven in het bedenken en maken van concepten die op belangrijke momenten zorgen voor meerwaarde, zowel voor het merk als voor de gebruiker. Informatie wanneer jij meer wilt weten. Inspiratie wanneer jij ervoor openstaat. Geruststelling als je je zorgen maakt. Een attentie als je op het punt staat weg te gaan. Het zijn cruciale momenten in de journey waar we met bijzondere concepten inhoudelijk en technisch echt iets nieuws toevoegen. En we bouwen aan relaties, de dingen die we bedenken gaan langer mee dan een campagneperiode. Wij voelen ons in iedere branche thuis, omdat we dus altijd denken vanuit de journey, de eindgebruiker. En die eindgebruiker doorloopt altijd de zelfde fases, van oriëntatie tot aanschaf, van gebruik tot heroverweging’, zegt Van Koningshoven.

Kwaliteit
De trend die Van Koningshoven signaleert voor het komende jaar in marketing en communicatie is dat in de toekomst we minder gaan staren naar onze smartphones. Het lijkt misschien lastig om je dat nu voor te stellen, maar de techniek wordt steeds meer onzichtbaar waardoor je in de toekomst niet meer naar een scherm hoeft te turen of op een app moet klikken. Van Koningshoven: ‘Een beweging of benadering van een sensor is dan al voldoende om iets in gang te zetten waardoor je jouw telefoon in je zak kunt laten zitten. Lijkt me heerlijk. Op contentvlak gaan steeds meer merken gelukkig inzien dat kwaliteit nog altijd belangrijker is dan kwantiteit. Liever af en toe iets maken waar mensen echt iets mee doen, dan iedere dag maar publiceren om het publiceren.’

Om kwaliteit te leveren zijn inspiratiebronnen nodig en binnen Born05 vliegt er van alles rond dat overal vandaan komt. Voor Van Koningshoven is awwwards.com een constante bron voor inspiratie. ‘Hier zie je wat voor geweldigs internationale vakgenoten allemaal maken’, sluit hij zijn verhaal begeesterd af.

Lisette Gerbrands

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken