Influencer Marketing Event: 'Exposure weegt zwaarder dan vergoeding'

Influencer Marketing Event: 'Exposure weegt zwaarder dan vergoeding'
  • Content
  • 11 sep 2018 @ 12:06
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • EvenementInfluencermarketingContent

Het eerste Influencer Marketing Event is in volle gang. Bijna 400 marketeers, influencers en andere marcomprofessionals zijn naar DeFabrique in Utrecht afgereisd om meer te weten te komen over het fenomeen influencer marketing.

Volgens dagvoorzitter Roos van Vugt, die het event opende, bestaat er veel ophef rondom influencer marketing. 'Goed dus dat deze dag er is om meer duiding te geven over het onderwerp.' Social media strateeg Kirsten Jassies werd voorgesteld als de eerste spreker en zij voegde daaraan toe dat er 'iets aan de hand is' in de marketingwereld. Het maakt haar soms boos als oude media (kranten, televisie) nieuwe media (internet, influencers) afvallen. Het jonge medium wordt als dusdanig nog niet serieus genoeg genomen. Tegelijk ziet ze gelijkenissen met die 'oude' tijd van tv-programma's. 'Instagram stories bijvoorbeeld (tijdelijke content die na 24 uur al verdwijnt, red.) is net als televisie vroeger. Je moet er op tijd bij zijn om het mee te maken, want voor je het weet is het weg. En marketeers moeten daar op zien te anticiperen. Stories is onder influencers razend populair, maar voor de marketeer is het een lastige tool om te meten is en heeft het minder waarde heeft dan een 'gewone' Insta post.'


Kirsten Jassies (linksboven) en Roos van Vugt.

Volgens Jassies is 'influencer' helemaal geen vies woord, zoals weleens wordt beweerd. 'Het zijn gewoon mensen die invloed op een bepaalde doelgroep hebben. Als voorbeeld neemt ze Hema dat voor de verkoop van schoolspullen een samenwerking aanging met diverse influencers. 'De omzet van het warenhuis steeg met 35%.' Saillant detail is wel dat datzelfde jaar concurrent V&D failliet ging. Maar dat influencers dus werkelijk invloed kunnen uitoefenen, mag duidelijk zijn.

Geloofwaardigheid

Volgende spreker was Nikki van de Sanden. De influencer overleefde een hersentumor, waarna ze kracht van social media en influencer marketing ontdekte. Haar doel was mensen inspireren en de wereld rond te reizen. Dit lijkt ze zijn gelukt, gezien succesvolle samenwerkingen met merken als Hunkemöller en Decathlon die dit voor haar mogelijk maken. Belangrijk voor Van de Sanden is dat ze kan meedenken met het bewuste merk, dat weegt zelfs zwaarder dan het ontvangen van een financiële vergoeding. Vraag uit de zaal: 'En wat nu als Livera (lingeriemerk, red.) met een mooi voorstel aan de lijn hangt?' Van de Sanden: 'Ik word vaak genoeg benaderd door andere merken, maar voor mij is het de vraag of het merk mij dezelfde exposure en vrijheid kan bieden zoals Hunkemöller dat doet. Anders doe ik het niet.' Van de Sanden zou ervoor kunnen kiezen om te switchen tussen dezelfde type merken, maar is bang dat dat haar geloofwaardigheid aantast. 'Het komt ongeloofwaardig over als ik de ene dag Livera draag en de andere dag Hunkemöller. Daar prikken mijn volgers zo doorheen.'

Volgens Van de Sanden doen marketeers er verstandig aan om bij het kiezen van een influencer te kijken naar de niche, niet naar aantallen. 'De match moet er zijn. Mijn samenwerking met Decathlon klopt, omdat ik van reizen houd en zij backpacks verkopen waar ik vervolgens de juiste content over kan maken. Op die manier komt het geloofwaardig over op mijn volgers en heeft het merk er zelf dus ook iets aan.'

Influencer Marketing Event is op het moment van schrijven in volle gang en duurt nog tot 18:00 uur. Scoor hier de laatste tickets. Houd ook ons Twitter-kanaal in de gaten voor het laatste nieuws rondom #IME18.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken