Loes van Dokkum: ‘We maken teveel van hetzelfde’

Loes van Dokkum: ‘We maken teveel van hetzelfde’
  • Content
  • 4 okt 2019 @ 10:47
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Grand Prix Content MarketingContentAwards

Loes van Dokkum is Grand Prix-juryvoorzitter in de categorie Creatie. We spreken haar over het juryproces, verwachtingen en de uitdaging waar de Grand Prix Content Marketing Awards dit jaar voor staat.

De Grand Prix-uitreikingsavond vindt plaats op dinsdag 26 november in Postillion Amsterdam.

Wat speelt er op dit moment in de sector ‘creatie’ waar jij jurylid bent?

Mijn perceptie is dat we met z'n allen veel te veel creëren. We maken ook steeds meer van hetzelfde. Ik denk dat we kritischer mogen zijn op onszelf en richting onze opdrachtgevers. Wat is onderscheidend en voegt waarde toe, en wat is eigenlijk middelmatig? Als we schrappen wat betekenisarm is, ontstaat er ruimte voor betekenisvolle content.

Van welke ingezonden Grand Prix-case heb je dit jaar hoge verwachtingen en waarom?

Het juryproces is op het moment in volle gang, dus hier kan ik me niet over uitlaten. Ik heb een aantal vernieuwende pilots en projecten gezien, waar we veel van kunnen leren. Aan de andere kant worden ook platte campagnes die weinig met contentmarketing van doen hebben, ingezonden. Zoals Joe Pulizzi tijdens Content Marketing World al zei: 'Content campaigns are the devil'.

Bij de samenstelling van de Grand Prix-jury speelde het thema diversity dit jaar een rol. Zie jij daar zelf ook het belang van in en waarom?

Ons vakgebied is voortdurend in ontwikkeling. Voorkeuren van audiences veranderen, kanalen komen en gaan, grenzen tussen disciplines in de media vervagen en er staan telkens nieuwe spelers en beïnvloeders op. Als de jury bestaat uit experts uit alle hoeken van het contentvak, levert dat een genuanceerder beeld op en in potentie ook mooie nieuwe ideeën die het vak verder kunnen helpen.

Wat is in algemene zin de grote uitdaging van de Grand Prix?

Voorop gaan lopen. Innovaties de spotlights geven en het vakgebied op die manier actief uitdagen zich daartoe te verhouden. Dat weerspiegelt zich onder meer in de keuze voor de award categorieën. Wellicht krijgen tech solutions, voice, AI en VR in komende edities wel een grotere plek.

Ik zou het zinvol vinden als ook influencers en wetenschappers deel zouden uitmaken van de jury. Of dat het juryproces zou worden verrijkt met live pitches of polls, om er zodoende meer dialoog in te brengen. Wat betreft de executie van het evenement: zowel het vergroten van de kennisdeling als de entertainment value passen wat mij betreft bij een viering van het beste van het beste in contentmarketing.

In welke hoedanigheid gaan we jou straks op de uitreikingsavond aantreffen?

Blij, trots en vol nieuwe ideeën.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken