[column] Hoe bereik je als marketeer Gen Z?
- Content
- 16 okt 2019 @ 10:18
- Link
-
Emilie Tabor
Founding Partner & CMO
IMA - Influencermarketing
- 16 okt 2019 @ 10:18
- Emilie Tabor
Generatie Z of Gen Z is een doelgroep die veel merken hoog op hun prioriteit hebben staan. In de praktijk merk ik dat campagnes gericht op Gen Z een gepersonaliseerde aanpak nodig hebben.Met veel aandacht voor transparantie, milieu, politiek en mensenrechten bijvoorbeeld.
Laat me allereerst een beeld schetsen van Generatie Z. Gen Z’ers zijn mensen geboren na 1995, en zijn met 32% van de bevolking de grootste generatie ter wereld. Generatie Z wordt ook wel de online generatie genoemd, omdat deze generatie is opgegroeid met het internet. Bijna 50% van Gen Z’ers spendeert meer dan 10 uur per dag voor een scherm en winkelen dubbel zoveel via mobiel in vergelijking met millennials. De Generatie Z zal in de toekomst weigeren om te vliegen om zo hun CO2-voetafdruk te verkleinen. Ze winkelen niet bij Starbucks vanwege claims dat de keten geen belastingen betaalt. Greta Thunberg is hun jonge held.
Voor merken die Gen Z willen bereiken, is het heel belangrijk om in te spelen op de actualiteit. Daarnaast is het van belang om sociaal verantwoordelijk te zijn. Transparantie is essentieel.
Voor merken die Gen Z willen bereiken, is het heel belangrijk om in te spelen op de actualiteit. Daarnaast is het van belang om sociaal verantwoordelijk te zijn. Transparantie is essentieel. Het gaat niet langer alleen over het product, maar ook over waar, en van wie, het product komt. Gen Z ziet graag dat merken opkomen voor het milieu, een stem hebben in de politiek en mensenrechten op de voorgrond plaatsen. Transparantie over de afkomst van producten is essentieel, zonder daarbij uit het oog te verliezen dat het product kwalitatief goed moet zijn. Gen Z eist kwaliteit op alle vlakken.
Topshop faalt
Waarom is van belang om de waarden van de Gen Z’ers als merk te ondersteunen? Grote retailers zoals Topshop halen de laatste maanden de krantenkoppen met nieuws rond faillissementen. Waarom? Topshop geeft o.a. toe dat het de trends niet goed bijgehouden heeft. Ook wordt de eigenaar van Topshop verdacht van belastingfraude en is het merk niet te koop via online platformen zoals Amazon en Asos. Gevolg is dat het merk niet meer als relevant wordt gezien door Gen Z. 67% van Gen Z geeft namelijk aan dat ze zullen stoppen met het aankopen of ondersteunen van een merk dat niet dezelfde waarden deelt als de Gen Z’er.
Patagonie
Om niet in de voetsporen te treden van bedrijven zoals Topshop, zullen merken de Gen Z aan boord moeten krijgen. Hoe? Door openhartig te zijn en zorg te dragen voor het milieu en de mensenrechten. Een bedrijf waar je wel een voorbeeld aan kan nemen is Patagonië. Dit Amerikaanse kledingmerk heeft beloofd om 1% van haar winst te investeren in de verbetering van het milieu en heeft onlangs een enorm krachtige politieke verklaring afgelegd tegenover de Amerikaanse regering door haar volledige $10 miljoen aan ‘Trump tax cut’ te doneren om klimaatverandering te bestrijden. Helemaal Gen Z proof dus.
Een ander bedrijf waar we een voorbeeld aan kunnen nemen is Adidas. Dit jaar heeft het merk verklaard dat ze 11 miljoen paar schoenen zullen produceren, gemaakt van plastic uit onze oceanen. Adidas gebruikt de kracht van influencermarketing om bewustzijn te creëren voor hun jaarlijkse #RunForTheOceans event en geld in te zamelen.
Waar wordt Gen Z dus daadwerkelijk door beïnvloed in marketing? Gen Z wenst dat merken een boodschap uitdragen over wat er speelt in de actualiteit en tegelijkertijd sociale verantwoordelijkheid nemen.
Merken die Gen Z’ers aanspreken minimaliseren hun impact op het milieu.
Wat is mijn advies? Blijf op de hoogte van trends en veranderingen in de mentaliteit onder de doelgroep(en). Houd er rekening mee dat de kinderen die nu opkomen voor het klimaat, de consumenten van morgen zijn, en mogelijk geen interesse hebben voor merken die niet deelnemen aan deze beweging. Werk daarbij samen met influencers die gelijksoortige waarden delen. Dit zorgt voor hoogwaardige, originele en geloofwaardige content voor jouw merk en maakt het mogelijk Gen Z op een authentieke wijze te bereiken.
Kijk je ernaar uit om je eerste influencer marketing campagne te ontwikkelen? Neem vrijblijvend contact op!
-
Emilie Tabor
- Werkt bij: IMA
- Functie: Founding Partner & CMO
- Website:https://imagency.com/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Fietsersbond lanceert campagne voor... 24-06-2025
- Libresse lanceert de Refresh Spot op... 19-06-2025
- ING steekt vrouwenvoetbal hart onder... 10-06-2025
- [column] Wachten als belevenis:... 10-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation