Bibliotheek Utrecht start campagne om lezen te stimuleren
- Content
- 11 feb 2022 @ 12:12
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 11 feb 2022 @ 12:12
- Michiel van Zaane
Deze week is de nieuwe campagne van Bibliotheek Utrecht van start gegaan. Met de campagne “Wie dit leest”, bedacht en ontwikkeld door KesselsKramer, wil Bibliotheek Utrecht alle Utrechters tot en met 17 jaar inspireren om gratis lid te worden van de bieb.
Op dit moment is 64% van de kinderen in Utrecht lid van de bibliotheek, en dreigt een kwart van alle kinderen in Nederland laaggeletterd van school te komen. Tegelijkertijd krijgen kinderen meer woorden dan ooit voorgeschoteld: van de ondertiteling van een favoriete serie en berichten op sociale media tot de achterkant van een pak hagelslag. Helaas betekent het lezen van korte berichten niet hetzelfde voor het brein als het lezen van een boek en neemt de taalvaardigheid jaarlijks af. Bibliotheek Utrecht ziet het liefst dat iedere jonge Utrechter lid wordt van de bibliotheek en ook veelvuldig van het lidmaatschap gebruik maakt: om nieuwe dingen te leren, om anderen te ontmoeten, maar nog het meest natuurlijk om boeken te lezen. Bibliotheek Utrecht is voornemens om in ieder geval het hele jaar campagne te voeren onder dit thema.
Wie dit leest… moet naar de bieb
Om deze ambitie waar te maken heeft Bibliotheek Utrecht KesselsKramer gevraagd om een campagne te bedenken die het aantal jonge lidmaatschappen flink kan opkrikken. Dat is de campagne ‘Wie dit leest’ geworden. Op straat (posters, muren, stoepen), online en in de krant (advertenties en free publicity) wordt benadrukt hoe klein de stap van het lezen van een korte tekst naar het lezen van een boek kan zijn. Zo motiveert de campagne jonge Utrechters (en hun ouders) om lid te worden van de bieb.
‘Met de slogan “Wie dit leest” maken we lezen toegankelijk door te spelen met een zin die iedereen herkent: “wie dit leest… is gek”,’ legt Maartje Slijpen, associate creative director bij KesselsKramer uit. ‘En door Bibliotheek Utrecht gewoon “de bieb” te noemen, maken we de drempel naar een lidmaatschap nog lager; “de bieb” is minder ingewikkeld en daarmee meer uitnodigend dan “de bibliotheek”. Zo maken we het een plek van en voor écht iedereen.’
‘Dat is nu éxtra belangrijk,’ zegt Deirdre Carasso, directeur van Bibliotheek Utrecht. ‘Zeker omdat 1 op de 6 Nederlanders laaggeletterd is en in Utrecht een kwart van de kinderen laaggeletterd van school dreigt te komen; dat zijn uiterst alarmerende berichten. We wilden ook een vrolijke campagne waar het plezier van het lezen afspat. En een campagne waarbij iedere Utrechter mee kan doen. Met dit mooie eindresultaat van KesselsKramer is dit ons gelukt en gaan we vol vertrouwen aan de slag om alle kinderen in Utrecht gratis lid te maken!’
Credits
Bureau: KesselsKramer
Opdrachtgever: Bibliotheek Utrecht
Fotografie: Sabine Rovers
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
- laagdrempelig
- bibliotheek
- utrecht
- laaggeletterd
- KesselsKramer
- bieb
- lezen
- lidmaatschap
- jongeren
- kinderen
- boeken
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- COC lanceert Paarse-Vrijdag campagne... 12-12-2025
- Kerst 2025: McDonald’s Nederland... 11-12-2025
- Maestro burger keert terug op... 10-12-2025
- Dordrecht lanceert nieuw stadsmerk... 09-12-2025
- 'Denk vooruit': 9 miljoen brochures... 26-11-2025
- Hertog Jan lanceert docu over... 21-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

