Pearle: ‘1 op 5 automobilisten ziet niet goed’

  • Content
  • 25 aug 2022 @ 08:29
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Uit onderzoek in opdracht van Pearle Opticiens blijkt dat ongeveer 20% van de automobilisten en elektrische fietsers aangeeft niet scherp te kunnen zien, ook al dragen ze een bril of lenzen. Volgens de keten moet een regelmatige oogmeting vanzelfsprekend zijn. Gelukkig toeval: de Oogcheck Weken bij de opticien zijn begonnen.

Naar schatting worden wereldwijd meer dan 5% van alle verkeersongevallen veroorzaakt door slecht zicht. Uit het onafhankelijk onderzoek dat Pearle Opticiens heeft laten houden blijkt dat ongeveer 20% van de automobilisten en elektrische fietsers aangeeft niet scherp te kunnen zien, ook al dragen ze een bril of lenzen. Zij nemen risico door de weg op te gaan met onscherp zicht en creëren een onnodig en te voorkomen gevaar voor zichzelf en anderen. Veilig Verkeer Nederland adviseert dat iedereen eigenlijk elke twee jaar zijn of haar ogen zou moeten laten controleren en niet alleen bij klachten. Bij ruim 60% van de bril- en lenzendragers verandert de gezichtsscherpte ongemerkt elke twee jaar terwijl ze slechts eens in de drie jaar een oogmeting laten doen.

Hoewel het wettelijk verplicht is, kruipt een op de vier bril- of lenzendragers weleens zonder zichtoplossing achter het stuur. Eén op de drie automobilisten met bril of lenzen wacht zelfs te lang met het doen van een nieuwe oogmeting. Van alle respondenten die regelmatig een auto bestuurt, geeft 8% aan nooit een oogmeting te hebben gedaan, waarvan de helft zegt dat het voor hun gevoel niet nodig is. ‘Vaak merken mensen pas dat ze beter kunnen zien als ze een oogmeting laten doen. Het dragen van de juiste bril of contactlenzen komt de verkeersveiligheid absoluut ten goede’ aldus oogarts Niels Crama. Jan-Derek Groenendaal, Managing Director GrandVision Benelux, waar Pearle Opticiens onderdeel van is, onderschrijft dit en vindt het de rol van alle opticiens om klanten hierop te wijzen. “De drempel voor een oogmeting moet lager komen te liggen. Een regelmatige oogmeting moet net zo vanzelfsprekend worden als bijvoorbeeld de gebruikelijke tandartscontrole".

Tijdens de Oogcheck Weken van 22 augustus tot en met 18 september is iedereen welkom voor een vrijblijvend Goed Zicht Gesprek om hun zicht te laten controleren bij een van de 350 Pearle-vestigingen in Nederland.

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken