[column] Content marketeers moeten snel kunnen schakelen

[column] Content marketeers moeten snel kunnen schakelen
  • Content
  • 6 okt 2022 @ 12:05
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • Content

Vorige week vroeg ik me nog af wat de contentmarketeer over vijf jaar zou moeten kunnen. Deze week een opvallende vraag op marketingreport.nl: Wat snapt de gevestigde orde in onze business niet wat jonge mensen wél snappen?

Shelley Zwartjes van DEPT: Wat de gevestigde orde nog niet altijd snapt is dat er elke dag updates plaatsvinden in online marketing land. Ook in de wereld verandert er veel. Een strategie van één jaar of één maand geleden, kan nu alweer niet meer relevant zijn.’ Het gaat dus nog sneller dan je denkt. Hier lees je het hele verhaal.

FW bracht een interessant artikel over de techtrends volgens Gartner. Het spannendst vind ik de versnellende automatisering van AI. ‘Artificial intelligence (AI) wordt steeds meer geadopteerd. Het is volgens Gartner een belangrijke ontwikkeling bij producten, services en oplossingen. AI-modellen worden de komende jaren flink doorontwikkeld en getraind om ze te kunnen gebruiken. Waarom? Je voorspellingen en uitkomsten zullen hiermee preciezer worden, waarvan je uiteraard de voordelen voor je bedrijf van gaat merken. De rol van mensen zal hierbij steeds meer verschuiven naar die van consumenten, beoordelaars en toezichthouders.’ In het verhaal wordt gesproken over accelerated AI automation: “Het zijn zelfsturende fysieke of software-systemen die domeingebonden taken uitvoeren. Ze vertonen 3 fundamentele kenmerken: autonomie, leren en agency.” Ik zou zeggen lees dat verhaal.

'Zit nou niet de hele dag op je scherm!' roepen veel ouders vaak. We hebben het idee dat social media niet goed zijn voor onze kinderen. Gedragsonderzoeker Nastasia Griffioen denkt dat dat wel meevalt. 'Social media is niet per se slecht.' Lees het hele verhaal op kidsweek.nl.

Zelfs de Kamer van Koophandel gelooft in de influencermarketing. In de nieuwebrief van deze week een verhelderend verhaal over dit fenomeen. Samenwerken met influencers geeft je bedrijf meer naamsbekendheid of omzet. Wat is influencer marketing en hoe zet je het succesvol in? John Meulemans van influencer marketing bureau Endeavour (voorheen 3sixtyfive) legt het helder uit. ‘Volgens Meulemans is een bericht van een influencer elf keer effectiever dan een online advertentie. “Ook levert het meer op dan televisiereclame. Kijkers ervaren emoties sterker en onthouden de boodschap beter op de lange termijn.”’

Emerce kwam afgelopen week met een mooi verhaal over AI-schrijvers. Mijn eerste gedachte was natuurlijk ‘wie zijn dat eigenlijk?’ maar het ging natuurlijk om tools. Wel leuk om op deze manier naar deze handzame techniek te kijken die je behulpzaam kan zijn bij het maken van content. Lees maar mee: ‘AI-writers zijn gebaseerd op artificial intelligence (AI), of in goed Nederlands: kunstmatige intelligentie. Al langere tijd passen bedrijven en schrijvers – vaak zonder dat ze het weten – AI toe bij het creëren van content. In eerste instantie vooral als hulpmiddel om te redigeren, te vertalen of spraak om te zetten naar tekst. Maar inmiddels kun je met AI ook echt teksten schrijven. De laatste tijd gaat het hard: ineens is er een enorm aanbod van AI-writers. Deze tools creëren op basis van input, zoals trefwoorden en gewenste tone of voice, zelf een artikel of andere soort content. De groei van deze AI-writers is met name te danken aan de opkomst van GPT-3.’ Hier vind je het volledige verhaal.

Dit platform bracht vorige week het bericht dat BMW weer een papieren relatiemagazine introduceert met de titel Freude Forever. Luuk Ros spreekt op marketingfacts.nl over sponserd magazine. Deze benaming wordt sinds medio jaren negentig van de vorige eeuw niet meer gebruikt. Maar vooruit. De verhalen bij de verschijning van dit nieuwe printmagazine zijn dezelfde als we vijftien, twintig en vijfentwintig jaar geleden gebruikten. BMW: ‘Het blad heeft een uitzonderlijk kwaliteitsniveau en verschijnt onregelmatig. We komen alleen uit als we maatschappelijk relevante zaken behandelen en daar ook iets over te zeggen hebben’, zegt Thiemer van BMW. ‘Bedrijven bevinden zich momenteel in een zeer volatiele omgeving, zowel economisch als politiek, met veel sociale raakpunten’. Met Freude Forever wil BMW te midden van al die reuring een ‘attitude’ overdragen en een soort vast punt aanbieden dat mensen oriëntatie en inspiratie kan bieden. Sjaak Hoogkamer, hoofdredacteur van dit platform, vindt dit ook grappig: ‘Bij de aankondiging werd een oplage gecommuniceerd van 150.000 en een schapprijs van een tientje. Dus wil zo’n W&V-journalist weten waar dat op slaat. Zo’n ouderwetse indianentruc om de lezer het idee te geven dat er iets van ‘waarde’ op de mat is gevallen in plaats van een uitgeschreven folder? Ja beetje wel, het is niet alleen voor de Top-Kunden in elkaar gesleuteld. BMW: ‘Er zijn drie distributiekanalen. Enerzijds maken we Freude Forever toegankelijk voor bepaalde doelgroepen door strategische samenwerking aan te gaan, bijvoorbeeld met luchthavenlounges en hotels. We leveren ook aan kiosken met hoge kwaliteitsnormen. En we sturen het ad hoc naar specifieke klantgroepen. Dat zijn niet alleen topklanten die onze duurste  producten kopen, maar ook veel mensen die nieuwsgierig zijn naar BMW en onze instelling.’

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken