Grand Prix 2013: Effectiviteit krijgt lang niet altijd de aandacht die het verdient
- Content
- 22 nov 2013 @ 14:21
- 26576 x gelezen
- Link
-
Sak van den Boom
adviseur, senior expert contentmarketing
zelfstandig ondernemer - AccountabilityJournalistiekStorytelling
- 22 nov 2013 @ 14:21
- 26576 x gelezen
- Sak van den Boom
Huub Boom, jurylid Grand Prix Customer Media 2013, laat zijn licht schijnen over de mate waarin de inzendingen omgaan met effectiviteit. 'De inzendingen van de Grand Prix Customer Media Awards 2013 laten zien dat de toetssteen effectiviteit het qua aandacht nog altijd moet afleggen tegen conceptontwikkeling, redactioneel format en design. Nog (te) vaak staat bij de doelstelling “effectiviteit” de mededeling “geen informatie beschikbaar”.'
En dat is spijtig, vooral wanneer dat gebrek aan informatie over de effectiviteit gepaard gaat met goed doordachte concepten en uitvoerig beschreven doelstellingen. RenM|Matrix breekt een lans voor het groeiend aantal cases dat hier wel werk van heeft gemaakt en geeft een aantal tips mee. Evenementenlocatie DeFabrique in Utrecht was gisteravond het toneel voor de Grand Prix Customer Media Awards. 147 inzendingen streden om de eer van meest opvallende, effectieve en creatieve customer media en contentproducties. Graadmeters hierbij waren conceptuele aanpak, inhoudelijke kwaliteit, bijzonder design en effectiviteit. De jury was wederom verheugd over de kwaliteit van de meeste inzendingen, ofschoon op het vlak van (het meten van) effectiviteit nog wel vooruitgang kan worden geboekt. Bij printmedia zijn de gestelde doelen vaak strategischer van aard en gericht op het realiseren van kennis- en houdingseffecten. Relatiemagazines zijn hoofdzakelijk bezig om de lezer een positief beeld van een organisatie te geven, terwijl personeelsbladen veelal mikken op het binden en verbinden van medewerkers. Zaken die zich over het algemeen minder makkelijk laten meten. Toch is er binnen de categorieën ‘Business-to-Employee print’ en ‘Business-to-Business print’ sprake van een groeiend aantal inzendingen dat (structureel) onderzoek uitvoert. Eén van de inzenders meet bijvoorbeeld bij elke editie de effecten van individuele artikelen, terwijl een andere case de realisatie van zijn doelstellingen toetst met een controlegroep van maar liefst 50.000 leden. Dergelijke praktijkvoorbeelden doen mijn onderzoekshart natuurlijk sneller kloppen. In navolging van deze positieve ontwikkeling en als aanmoediging om de ingezette lijn verder door te trekken, afsluitend een aantal tips: 1. Leg de nadruk op de realisatie van je doelen en niet alleen op tevredenheid 2. Leg de focus niet op dat ene kanaal maar trek het breder 3. Bedenk voortdurend wie je aan het ondervragen bent Ik kijk nu al uit naar de inzendingen voor de Grand Prix Customer Media Awards 2014. Huub Boom, jurylid Grand Prix Customer Media Awards |
Werkt bij : RenM|Matrix
|
Aandachtsveld : Media en Communicatieonderzoek
|
Website : www.renmmatrix.nl
|
-
Sak van den Boom
- Werkt bij: zelfstandig ondernemer
- Functie: adviseur, senior expert contentmarketing
- Website:https://www.marketingtribune.nl/content/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- VIA lanceert boek over marketplaces25-02-2021
- Helden, Droomparken en TUI lanceren... 24-02-2021
- Sommige marketeers denken dat ze... 19-02-2021
- Landmacht lanceert online... 11-02-2021
- Is jouw thuiskantoor al... 10-02-2021
MarketingTribune Events
- 25mrt 2021
Uitreiking Shopping Awards