Wezenspijn in krantenland
- Content
- 10 okt 2014 @ 13:27
- Link
-
Platform Content
branche-organisatie in content marketing
Plaform Content - VerdienmodellenBranded contentJournalistiek
- 10 okt 2014 @ 13:27
- Platform Content
Heuse veldslagen in krantenland. Pogingen van het Belgische Mediahuis om NRC Media over te nemen. TMG dat zich daar ook weer mee bemoeit. De Limburgse dagbladpers die door Belgen van de rand van de afgrond is weggetrokken. En dan De Telegraaf, vlaggenschip van de TMG dat, geheel vernieuwd, als tabloid op de mat ploft. Revolutie in krantenland!
Of toch niet? Deze door de Telegraaf zelfverklaarde revolutionaire stap valt in praktijk lelijk tegen; met op de Basisweg zelf georganiseerde juichreacties lijkt het waarempel net of men voorop loopt in de ontwikkelingen... Tja... Is de T., zoals de krant intern vaak wordt genoemd, dan niet zo ongeveer het laatste dagblad dat overstapt op tabloid-formaat?
Maar hoofdredacteur Sjuul Paradijs heeft zijn belofte gehouden; de grote koppen zijn gebleven. Alleen jammer dat daardoor de rest van de krant een opgepropte en minder leesbare indruk maakt. Hoewel men aan de basisweg al máándenlang aan het voorbereiden is geweest zijn het misschien 'kinderziektes'...
Met name deze tabloid-sprong-in-het-diepe is niet meer dan een vormdiscussie. Veel belangrijker is de discussie over het wezen van de krant in het medialandschap. Welke rol wil en kan een dagblad nog spelen. Journalistiek, branded journalism, branded content, content marketing. Het is een discussie die deze week tijdens het Content Leadership Forum van Platform Content intens werd gevoerd. En vertegenwoordigers van uitgeverijen, dagbladen en reclamemensen waren eensgezind in hun oordeel: de onafhankelijke journalistiek is niet meer dezelfde als tien jaar geleden.
Schokkend? Welnee; vrijwel iedere insider weet allang dat ook de veel geroemde kwaliteitsjournalistiek 'onderwater-deals' sluit met adverteerders. In de zin van 'native advertising'? Ook, maar het blijkt dat ook dit vernieuwde fenomeen (want wat is het anders dan advertorials in nieuwe vorm?) niet echt aanslaat.
Kortom; de discussie over het wezen van de dagbladindustrie mag zo langzamerhand wel eens harder worden gevoerd. Dát is de weg naar vernieuwing. Niet het overstappen op een ander formaat van de krant. Een formaat waar die enorme koppen niet eens echt goed in passen.
Dit blogartikel is geschreven door Bert Groothand, directeur Platform Content, branchevereniging voor contentmarketingbureaus
-
Platform Content
- Werkt bij: Plaform Content
- Functie: branche-organisatie in content marketing
- Website:http://www.platformcontent.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Backpack toerist de pineut in nieuwe... 21-05-2025
- Het Verhaal van Alkmaar van kaasstad... 15-05-2025
- Nieuwe speler Explainer.nl focust op... 14-05-2025
- Kruidvat investeert in inhouse... 09-05-2025
MarketingTribune Events
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management