[column] Generatie Z en bingemarketing

[column] Generatie Z en bingemarketing
  • Content
  • 26 aug 2019 @ 10:15
  • 16063 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, senior expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • PrintContentDoelgroepenMakers

Wie dacht dat de Generatie Z en Generatie Y één pot nat zijn, zit er goed naast. Ze denken gemiddeld genomen heel anders over de bedrijvenwereld. Als ondernemer moet je daar op inspelen.

Sprout brengt een interessant verhaal in de vorm van infographics waaruit het verschil tussen generatie Z en Generatie Y makkelijk te herleiden is. Hecht generatie Y eigenlijk wel aan een vaste werkplek? Hoe willen ze aangesproken worden? Geven ze de voorkeur aan werken bij een grote of juist minder grote organisatie? (Sprout)

Leuk verhaal in Het Parool van 15 augustus over de vraag welke stem het beste bij een merkidentiteit past. Spraakhulp via Google, Apple of Amazon wordt op termijn net zo belangrijk als bedrijven om hulp vragen via sociale media. Maar klanten raken de weg kwijt omdat alle stemmen op elkaar lijken. KLM zoekt nu haar eigen stem. ‘Bedrijven hebben toch ook niet allemaal precies dezelfde website.’ Met welke stem praat je koelkast straks met je?

Dan een verhaal over de vraag: zorgen influencers voor de stille dood van emotionele marketing? Emotionele marketing is een methode die gedreven wordt door de gevoelens en waarden van doelgroep(en). Het gaat om de verbinding met je publiek door middel van een boeiend verhaal dat aansluit bij de overtuigingen van dat publiek. Die connecties zijn van cruciaal belang: uit onderzoek blijkt dat emotionele reacties veel meer invloed hebben op aankopen dan de inhoud van een advertentie zelf. (Bron: Marketingfacts)

Van ajaxshowtime.com pluk ik de volgende passage: de groei van Ajax op sociale media is enorm. Zo kent de club 525.000 YouTube-abonnees, 1,1 miljoen volgers op Twitter, drie miljoen volgers op Instagram en 2,9 miljoen mensen op Facebook. Als de club een filmpje deelt, zien miljoenen mensen Ziggo op het shirt van Ajax. ‘Dat heeft een commerciële waarde. Hoe groter je bereik, hoe hoger de inkomsten die je kunt genereren’, zegt Menno Geelen, commercieel directeur van Ajax, die benadrukt dat het wel vooral bij voetbal moet blijven. Als je onze filmpjes bekijkt op de social media-kanalen, dan zitten daar geen overdreven commerciële uitingen in. De branded content erin stoort niemand.’ Het verhaal gaat vooral over de manier waarop de jeugd voetbal beleeft. Op een heel andere manier dan de wat oudere generatie. Dat betekent ook anders communiceren.

MT vertelt: ‘Goed samenwerken met je collega’s is niet altijd even makkelijk. Laat staan wanneer ze in een heel andere tijd zijn opgegroeid. Millennials werken bijvoorbeeld heel anders dan een babyboomer. Als leidinggevende heb je op de werkvloer te maken met minstens vier verschillende generaties. Hoe zorg je ervoor dat die soepel samenwerken?’ Hier lees je het verhaal.

Al eens gehoord van ‘dark social’? Dit omvat namelijk de 'onzichtbare' shares die gebeuren via kanalen als messenger/chat, e-mail en sms'jes. Als je nu dit artikel via Facebook Messenger of Whatsapp naar je vrienden stuurt, dan heb je het gedeeld via dark social. Meer weten? Ga dan naar dit verhaal op bloovi.

Social media verliest aan populariteit onder jongeren, samenhangend is het bewustzijn omtrent hun privacy wel gestegen en blijkt het printmagazine bestand tegen de digitalisering. Dit blijkt onder andere uit de nieuwste editie van het Jongerenonderzoek. Het onderzoek werd uitgevoerd door het Amsterdamse bureau Wayne Parker Kent en onderzoeksbureau Mediatest. In deze derde editie van het Jongerenonderzoek komen onder andere thema’s als mediagebruik, shopgedrag en privacy aan bod. Op inct.nl lees je er meer over.

Tot slot ben ik getriggerd door het woord bingemarketing dat Carlijn Postma introduceert. Postma is een van de talenten in het contentmarketingvak. Zij komt met een nieuw boek waarin ze het fenomeen bingemarketing introduceert. ‘Het is de potentie van contentmarketing. Deze term is afgeleid van binge watching en het komt er op neer dat je met behulp van heldere, relevante content in serievorm, je publiek jouw content laat binge watchen. Zo bouw je herkenbaar en gestructureerd aan je merk en je publiek,’ zegt ze. Hier lees je er meer over.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken