[column] Gooi je contentmarketing maar in de genderblender

[column] Gooi je contentmarketing maar in de genderblender
  • Content
  • 6 mrt 2020 @ 10:07
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • ContentMakers

De volgende quote leen ik van emerce.nl uit een verhaal van Patricia van den Broek: ‘Bij welk magazine of online platform ik ook werkte, er was altijd één devies: houd het dichtbij. Dichtbij de doelgroep, om precies te zijn.’

‘Als wij bij Viva of Linda iets publiceerden dat te veraf stond of te commercieel was, kregen we dat keihard van onze lezers te horen. Content die dichtbij je doelgroep staat, is persoonlijk, herkenbaar en van emotionele waarde. Daar bedoel ik niet mee dat je vol moet inzetten op tranentrekkers, maar inspeelt op een behoefte, hulpvraag of emotie.’ (Emerce.nl)

Inspelen op een behoefte. Die vraag moet de contentmarketeer voortdurend bezighouden bij het bedenken van invalshoeken voor de content die moet worden ontwikkeld. Terwijl ik dit schrijf lees ik over het onderwerp ‘kleren maken de man’ in DeMorgen. ‘De Nieuwe man is een diva. Capes, broches, stola’s en af en toe een opera-handschoen. Als we de ontwerpers volgen, is de nieuwe man een deftige dame, een diva. Gender werd tijdens de recentste mannenshows zo fluïde dat er nog net geen plasjes defileerden.’ Dit gaat over de feminisering van de mannenmode. Hang je plooirok maar klaar, zou ik zeggen. Dus als mannen in soepjurken mogen lopen, hoe is het dan gesteld met de inhoudelijke toekomst van contentmarketing? Mogen emotionele tranentrekkers waar we eigenlijk stoere taal zouden verwachten? Vijftig procent van Nederland kijkt naar ‘Boer zoekt vrouw’. Vast en zeker ook vijftig procent van het aantal mannen (of zal ik kerels zeggen). En wat te denken van ‘First dates’ of ‘Spoorloos’. Ik ben ervan overtuigd dat zeker zoveel mannen als vrouwen kijken. Mannen mogen tegenwoordig ook een traantje laten of een brok wegslikken als ze geraakt worden door een tv-programma of een film.

Volgens DeMorgen zijn het juist de mannen die over flink wat testosteron beschikken dat ze zich vrouwelijk durven te gedragen. De genderblender draait op volle toeren. Misschien kijken we in deze ruwe, narcistische tijden à la Trump en Poetin uit naar types die empathischer en gevoeliger zijn. Misschien willen mannen ontsnappen aan de toxic masculinity van soortgenoten als Weinstein en Epstein. Misschien creëren jonge mannen hun eigen vorm van mannelijkheid, en mag dat in een roze bubbel zijn, met een strik eromheen.

Genderfluïditeit wordt gedreven door Generatie Z (geboren na 1995). Meer dan de helft van hen vindt in een Amerikaans onderzoek dat er naast de omschrijving ‘mannelijk’ en ‘vrouwelijk’ nog een derde hokje moet zijn. Gen Z zorgde ervoor dat wie nu een profiel aanmaakt op Facebook, kan kiezen uit 58 genderidentiteiten. Aldus DeMorgen.

De regenboog wordt commerciële realiteit. Wanneer is onduidelijk. Maar het wordt wel tijd om als contentmarketeer over deze ontwikkeling na te denken.

Genderspecifiek taalgebruik is een dingetje. In vacatureteksten wordt daar volop gebruik van gemaakt. Lees dit verhaal maar eens. In een mannelijk georiënteerde tekst is een eigenschap iets wat je bezit, in een vrouwelijke iets wat je kunt leren of een ambitie. Mannelijke teksten zijn explicieter.

De schrijfstijl van mannen en vrouwen verschilt. Dat is geen fabeltje. Onderzoek wijst het overduidelijk uit. Oplettende lezers weten al na een paar zinnen of een auteur mannelijk dan wel vrouwelijk is. (Bron: textbroker)

Over genderneutraal schrijven is op het web veel informatie te vinden.

De consument van morgen gaat zich steeds beter voelen in de grijze zone tussen roze en blauw. Aldus DeMorgen. Het is dus tijd dat de contentmarketeer dat ook gaat doen.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken