Showcase: Remia, winnaar Design Accountablility Award 2014

Showcase: Remia, winnaar Design Accountablility Award 2014
  • Design
  • 1 jul 2014 @ 12:30
  • Link
  • Redactie Design
    Redactie Design

    Redactie
    MarketingTribune
  • Packaging designAccountability

Tijdens het Marketing & Design Congres 24 juni jongstleden werden drie designcases bekroond met een Design Accountability Award (DAA). We delen de winnende cases. Nu eerst Remia. Wat maakt het oersaus-concept van designbureau DreamCatch zo sterk?

Opdracht
Remia wordt in 2012 geconfronteerd met hevige concurrentie in de categorie
tafel- en BBQ-sauzen. Het merk verbetert zijn recepturen, nu moet een aanvalsplan worden bedacht om schap- en marktaandeel structureel te verbeteren. Doel is een zestal eyecatchers in het schap te zetten met een look and feel van een absolute must have.

Strategie en concept
Designbureau DreamCatch ontwikkelt het ‘oersauzen-concept’: echte sauzen voor echte mannen. De BBQ is nagenoeg het enige territorium waar de man thuis volledige vrijheid heeft, zo is de gedachte. Legaal fikkie steken onder de bewonderende ogen van het gezin. De BBQ, de mooie stukken vlees en meestal goed weer is de plek voor boeiende gesprekken met je vrienden. In het concepttraject visualiseert DreamCatch de mogelijkheden van plekken waar stoere mannen met vrienden samenkomen; uiteindelijk wordt gekozen voor de gedachte van de Amerikaanse Gold Rush gebaseerd op vrijheid, avontuur, echte mannen en als vrienden eten in de buitenlucht.

Design
Flesvorm, inkleuring, embossing, dop, hals-, voor- en achteretiket, papierkeuze, de rol van het Remia-merk en natuurlijk het grafisch ontwerp, worden in vorm, materiaalkeuze en detaillering op elkaar afgestemd. Elke fles wordt als een stand alone gepositioneerd en krijgt een eigen naam, zoals “Black Jack” of “Smokin’ Jones”. De flesvorm die refereert aan een whiskyheupfles en naamgeving zijn een knipoog naar het Wilde Westen en moeten appelleren aan de smaak van de saus. Het Remia-logo komt als embossing op de fles en ton sur ton op het halslabel als een soort brandmerk. Het papier moet zorgen voor een authentieke uitstraling, alsof het uit ‘die tijd’ komt; het halslabel moet uitnodigen om open te scheuren. Grafische elementen en teksten hebben een BBQ-signaal en nodigen je uit om ‘de echte man in je’ naar boven te halen.

Resultaten
De zes BBQ-sauzen stromen sinds week-12 in. Normaal is een half jaar opbouw nodig voor gewenste distributie. Deze is nu al bereikt. Ook de omloopsnelheid is in deze korte periode al hoger dan normaal. Remia American BBQ sauzen zorgt al voor een derde deel van alle Remia Tafel-/BBQ-sauzen. Verder was het concept inspiratie voor de Stallone-commercial. Design en advertising zorgen voor ruim 250.000 tweets, aandacht bij RTL Boulevard en een 8 van het MarketingTribune-panel.

DAA juryoordeel: ‘Consistente keuzes die zich uitbetalen in de resultaten’
• Valt ongelofelijk op. Je ziet het overal in de winkel en bij bbq’s
• Goed design, het is echt anders, stand-out-of-the crowd
• Heel knap gedaan
• Serieus alternatief voor wat er was
• Duidelijke breuk met de gewoontes van de markt, onderscheidend
• Niet duidelijk is het effect van andere marketing-factoren, maar design en design
concept/strategie lijkt een cruciale rol te vervullen
• Consequent/consistent opgezet vanuit analyse, strategie tot en met concept en design.
• Erg jonge case.
• Sommige cijfers lijken wat zacht/relatief. De fabriekscijfers zijn echter heel concrete en
zeer overtuigend.
• De rol van design en design-strategy is evident.

Design Accountability Awards
Design vervult een cruciale rol in de economie. Het vergroot de concurrentiekracht van producten, diensten en communicatieactiviteiten. Elke manager en ondernemer weet dat. Maar het is belangrijk de 'bibliotheek' aan interessante, overtuigende business cases te laten groeien en onder de aandacht te brengen. Om die reden zijn de Design Accountability Awards opgezet. De organisatie van de Design Accountability Awards (DAA) wil de link tussen design en business onderstrepen en inzichtelijk maken.

Jury
• Tom Dorresteijn (voorzitter), Studio Dumbar, ceo/partner
• Arjan van den Born (prof. dr.), Universiteit van Tilburg, hoogleraar creatief ondernemerschap
• Hans Spoelman, Financieel Dagblad, hoofd design
• Patrick Kuijsters, SNS Bank, director marketing & online
• Rik Riezebos, Eurib, branding specialist
• Adjan Kodde, Mirabeau, oprichter/partner


 



Redactie Design

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken