[column] Innovaties in duurzaam verpakken

[column] Innovaties in duurzaam verpakken
  • Design
  • 17 aug 2020 @ 15:08
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Packaging designDuurzaam designMaatschappij

Gemiddeld opent een Nederlander dagelijks zeven verpakkingen. Ongeveer de helft van de weggegooide verpakkingen komt van huishoudens. De andere helft komt van bedrijven (dozen, pallets, krimpfolie van dozen).

Verpakkingen hebben een grote impact op het milieu. De productie en het transport van deze verpakkingen kost namelijk veel grondstoffen en energie. Gelukkig zijn steeds meer producenten bezig met het produceren van duurzame verpakkingen om hun CO2-voetdruk zoveel mogelijk te beperken.
In dit artikel aandacht voor de ontwikkelingen en innovaties op het gebied van duurzame verpakkingen aan de hand van voorbeelden.

Herbruikbare verpakkingen

Een van de oplossingen om verpakkingen te verduurzamen, is om van eenmalig naar meermalig gebruik te gaan, herbruikbare verpakkingen dus. Dat biedt kansen om de milieudruk van een verpakking terug te dringen. In B2B kennen we al vele soorten herbruikbare verpakkingen zoals pallets, kratten, vaten, bulkcontainers en fusten. Bij consumentenverpakkingen is statiegeld op kratten of kunststof flessen een bekend voorbeeld. Langzaamaan komen er meer nieuwe initiatieven op de markt als het gaat om herbruikbare verpakkingen voor consumenten.

OMODA: ECOBOX

Omoda wil zijn e-commerceproces verder verduurzamen. E-commerce-organisaties zijn steeds meer op zoek naar manieren om duurzamer te leveren. Het reduceren van verpakkingsmateriaal is één van de pijlers hierin.
Omoda heeft in samenwerking met het verpakkingsbedrijf Paardekooper een kunststof verzenddoos ontwikkeld die tot 50 keer hergebruikt kan worden, de ‘Ecobox’. De verpakking kan worden opgevouwen en worden geretourneerd. Klanten die voor dit duurzame alternatief kiezen, betalen 4,95 euro statiegeld. De klant kan de doos houden of terugsturen en dan krijgt hij het statiegeld terug.

UNILEVER: HERVULBARE SPUITFLES

Unilever lanceerde voor het merk Cif een hervulbare spuitfles, inclusief navulverpakkingen met geconcentreerd schoonmaakmiddel. Deze navulverpakkingen kunnen worden aangemengd met water. Unilever noemt de verpakking de ‘Eco-refill’. Deze verpakking is recent op de markt gekomen in het VK en wordt in de loop van 2020 in Nederland gelanceerd.
De hervulbare spuitfles is in het leven geroepen om het materiaalgebruik van de verpakkingen terug te dringen. De Eco-refill kan langer worden gebruikt dan de traditionele kunststof flacons. De nieuwe verpakking levert een reductie van 75% materiaalgebruik op ten opzichte van de huidige flacons. Ook wordt het aantal vervoersbewegingen teruggebracht met 87% doordat meer verpakkingen efficiënt op een pallet passen.

AMAZON: VERZENDDOOS ALS KATTENHUIS

Het is algemeen bekend dat kinderen en katten graag met kartonnen dozen spelen. Soms liever met de verzenddoos dan met wat er in zit. Amazon heeft sinds kort verzenddozen geïntroduceerd met een ingebouwde fun factor. De dozen kunnen worden opgebouwd tot een raket, auto of fort voor je huisdier. Maar je kunt er ook een robotkostuum of een midgetgolfmolen van maken. De dozen maken deel uit van het Amazon’s Less Packaging, More Smiles-programma. Het programma bevat een oproep tot actie om de dozen te recyclen. Op de doos staat een QR-code vermeld die de consument naar de kartonnen creaties moet leiden.
De klanten van Amazon bleken voor het programma al creatief om te gaan met de verpakkingen. Dit inspireerde Amazon om nieuwe verpakkingsontwerpen te ontwerpen. In de loop der jaren hebben zij op verschillende manieren de uitstoot van CO2 terug weten te dringen door het gewicht van verpakkingen met 33% te verminderen en meer dan 880.000 ton verpakkingsmateriaal te elimineren.

Gerecyclede producten van recyclede verpakkingen

Het is van belang dat verpakkingen zoveel mogelijk recyclebaar worden, maar met recyclen alleen zijn we er nog niet. We moeten toewerken naar een circulaire verpakkingsindustrie. Dit wil zeggen dat verpakkingen die voor een eerste keer gerecycled zijn wederom hergebruikt kunnen worden. Daarvoor moeten de verpakkingen bij voorkeur uit één materiaal bestaan, met een transparante kleur. Hierdoor kan een verpakking in zijn geheel verwerkt worden tot een nieuw eindproduct. Steeds meer bedrijven zijn bezig met het recyclen van hun verpakkingen tot nieuwe eindproducten.

McDONALD’S: BADKLEDING VAN RIETJES

In Oostenrijk heeft McDonald’s een zwemkledingcollectie gelanceerd. Deze zwemkledingcollectie is gemaakt van het gerecycled materiaal van plastic milkshakebekers en de bekende geel-rood plastic rietjes. Een campagne van Virtue moet de collectie onder de aandacht brengen. Virtue is het creatieve bureau van Vice in Wenen. McDonald’s wil met de campagne laten zien dat het zich inzet voor duurzaamheid. De zwemkleding is ontworpen door bekers en rietjes te vervangen voor recyclebaar papier. Door middel van een contentcampagne op de online kanalen van McDonald’s Oostenrijk wordt de zwemkledingcollectie onder de aandacht gebracht.

COCA-COLA: FLES VAN PLASTIC UIT ZEE

Coca-Cola heeft een prototype ontwikkeld die is gemaakt met ingezameld en gerecycled plastic uit zee. Hiermee laat het bedrijf zien dat op een dag zelfs afval uit de oceaan hergebruikt kan worden in gerecyclede verpakkingen voor voedsel en dranken.
Coca-Cola is hiervoor een samenwerking aangegaan met Ioniqa Technologies, Indorama Ventures en Mares Circulares. De prototypes die zijn ontwikkeld bestaan voor 25% uit gerecycled plastic afkomstig uit zwerfafval uit de Middellandse Zee en van de kustlijn van Spanje en Portugal. De flessen zijn ontwikkeld om aan te geven tot welke revolutionaire recyclingtechnologieën we momenteel in staat zijn. De prototypes van Coca-Cola zijn de eerste plastic flessen ooit gemaakt van plastic uit de zee dat met succes is gerecycled.

Biobased verpakkingen

Door aangescherpte milieuwetgeving en de vraag naar groene verpakkingen vanuit de consument worden bedrijven genoodzaakt om na te denken over duurzame, circulaire verpakkingen in plaats van traditionele, op olie gebaseerde kunststoffen. Een trend is dat er steeds meer biobased verpakkingen op de markt komen. Enkele voorbeelden:

FRIESLANDCAMPINA: BIOBASED DRANKKARTON

Friesland Campina bracht een biobased verpakking voor Chocomel op de markt. Deze verpakking bestaat voor meer dan 80% uit plant based materialen. De plastic dop en plastic buitenlaag zijn geproduceerd uit plant based materialen met suikerriet als basis. Het Zweedse milieuonderzoeksinstituut IVL voerde een levenscyclusanalyse uit en kwam tot de conclusie dat het vernieuwde drankkarton een CO2-besparing tot 17% oplevert ten opzichte van de oude verpakkingen.

NATURELLE: PAPIER IN PLAATS VAN KARTON

Naturelle is een biologische groothandel voor groente en fruit en een onderdeel van The Greenery. Naturelle verpakt zijn producten in biobased karton. Deze duurzame verpakking is verrijkt met tomatenvezels, afkomstig van tomatenplanten die na het oogsten worden gecomposteerd. Op deze manier wordt de plantenreststroom ingezet voor de productie van recyclebaar massief karton. Grondstoffen worden maximaal hergebruikt en zo draagt de groothandel bij aan de circulaire economie.

DANONE & NESTLE: BIOPLASTIC FLESSEN

Het Franse bedrijf Danone en het Zwitserse bedrijf Nestlé hebben hun krachten gebundeld om samen een petfles te ontwikkelen die voor 100% is gemaakt van biobased materialen. Dit door gebruik te maken van bijvoorbeeld zaagsel, houtsnippers en oud karton. Zij zijn hiervoor een samenwerking aangegaan met de Amerikaanse start-up Origin Materials. Het doel van de bedrijven is om in 2020 de eerste 100% biobased flessen in de winkel te hebben. Daarnaast willen ze ervoor zorgen dat de techniek op korte termijn voor de complete voedingsmiddelenindustrie beschikbaar komt.

Dit artikel is geschreven door Marthijn van Oostveen, contentmarketeer bij Vendrigpackaging.com.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken