Schone Kleren Campagne hangt vuile was buiten

  • Food-en-retail
  • 3 sep 2014 @ 09:00
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnderzoekMerken

Ondanks de inspanningen van kledingmerken zijn de arbeidsomstandigheden in landen als Bangladesh en Cambodja nog steeds ontzettend slecht. De lonen zijn te laag om van te leven terwijl er urenlang wordt gewerkt in onveilige fabrieken. Een leefbaar loon is een mensenrecht. Daarom roept de Schone Kleren Campagne september uit tot actiemaand: maak van vuile was schone kleren!

Voor de zomer onderzocht SKC wat 171 bekende kledingmerken doen – en laten – voor het verhogen van de lonen van kledingarbeiders. Het resultaat: veel te weinig, slechts twee bedrijven zijn hiermee serieus aan de slag. De resultaten zijn hier te vinden.

Ongewijzigde situatie
Eind 2013 zocht de Schone Kleren Campagne negen vrouwen op in Bangladesh en Cambodja voor het project 'Who Runs the World? Girls! De vrouwen vertellen hoe een reguliere werkdag er uit ziet en wat zij zelf doen om hun situatie te verbeteren. Nu, negen maanden later, vroeg de organisatie wat er in hun leven is veranderd. In de fabriek is de situatie ongewijzigd. Maar op persoonlijk vlak voelen de vrouwen zich gesterkt door de Schone Kleren Campagne. ‘Ik weet 100% zeker dat ik mijn rug recht hou! Ik ben sterk en heb mijn verhaal de wereld ingestuurd. Ik ben erg blij en ik voel me fantastisch’, vertelt de Cambodjaanse Chhung Srey Sros (37).

Expositie Who Runs the World? Girls!
De portretten die Zilveren Camera winnares Marieke van der Velden van de negen vrouwen maakte zijn samen met hun verhalen te zien op de reizende expositie. In de maand september is deze te zien in de Jannissima Concept Store in Eindhoven tijdens het mode-evenement IT'S WEEKEND.

Petitie
Om een vuist te maken tegen de hongerlonen in de kledingindustrie is er een petitie in het leven geroepen. Al 55 duizend mensen door heel Europa sloten zich hierbij aan. De petitie tekenen kan hier. Schone Kleren Campagne zet zich al vijfentwintig jaar in voor goede arbeidsomstandigheden in de kledingindustrie. SKC is actief in 16 Europese landen en is onderdeel van een internationaal netwerk waarbinnen 250 organisaties samenwerken.

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken