Schone Kleren Campagne hangt vuile was buiten
- Food-en-retail
- 3 sep 2014 @ 09:00
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - OnderzoekMerken
- 3 sep 2014 @ 09:00
- Redactie Food en Retail
Ondanks de inspanningen van kledingmerken zijn de arbeidsomstandigheden in landen als Bangladesh en Cambodja nog steeds ontzettend slecht. De lonen zijn te laag om van te leven terwijl er urenlang wordt gewerkt in onveilige fabrieken. Een leefbaar loon is een mensenrecht. Daarom roept de Schone Kleren Campagne september uit tot actiemaand: maak van vuile was schone kleren!
Voor de zomer onderzocht SKC wat 171 bekende kledingmerken doen – en laten – voor het verhogen van de lonen van kledingarbeiders. Het resultaat: veel te weinig, slechts twee bedrijven zijn hiermee serieus aan de slag. De resultaten zijn hier te vinden.
Ongewijzigde situatie
Eind 2013 zocht de Schone Kleren Campagne negen vrouwen op in Bangladesh en Cambodja voor het project 'Who Runs the World? Girls! De vrouwen vertellen hoe een reguliere werkdag er uit ziet en wat zij zelf doen om hun situatie te verbeteren. Nu, negen maanden later, vroeg de organisatie wat er in hun leven is veranderd. In de fabriek is de situatie ongewijzigd. Maar op persoonlijk vlak voelen de vrouwen zich gesterkt door de Schone Kleren Campagne. ‘Ik weet 100% zeker dat ik mijn rug recht hou! Ik ben sterk en heb mijn verhaal de wereld ingestuurd. Ik ben erg blij en ik voel me fantastisch’, vertelt de Cambodjaanse Chhung Srey Sros (37).
Expositie Who Runs the World? Girls!
De portretten die Zilveren Camera winnares Marieke van der Velden van de negen vrouwen maakte zijn samen met hun verhalen te zien op de reizende expositie. In de maand september is deze te zien in de Jannissima Concept Store in Eindhoven tijdens het mode-evenement IT'S WEEKEND.
Petitie
Om een vuist te maken tegen de hongerlonen in de kledingindustrie is er een petitie in het leven geroepen. Al 55 duizend mensen door heel Europa sloten zich hierbij aan. De petitie tekenen kan hier. Schone Kleren Campagne zet zich al vijfentwintig jaar in voor goede arbeidsomstandigheden in de kledingindustrie. SKC is actief in 16 Europese landen en is onderdeel van een internationaal netwerk waarbinnen 250 organisaties samenwerken.
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Nieuwe Retail Media Commissie bevordert kennisdeling...
- Retail Media Day brengt nieuwe standaard aan het licht
- Albert Heijn lanceert Lekker Weekend met remake van Saturday...
- Kruidvat rolt DOOH-netwerk uit in 775 winkels
- Picnic start campagne met goedkoper Duits assortiment
- Jumbo introduceert Kletswandelingen voor buurtbewoners
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- [marketeer 225] Reinout Koot -... 23-05-2025
- 100-jarig Remia maakt trip down... 22-05-2025
- Vivera lanceert nieuwe Signature... 21-05-2025
- Picnic start campagne met goedkoper... 20-05-2025
- Zeg hallo tegen 18 nieuwe verleidingen20-05-2025
- [onderzoek] Hiiper: Discount wint... 20-05-2025
MarketingTribune Events
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management