Nieuwe Schijf van 5 gelanceerd: eet meer groente en minder vlees

Nieuwe Schijf van 5 gelanceerd: eet meer groente en minder vlees
  • Food-en-retail
  • 22 mrt 2016 @ 12:39
  • 15005 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • FoodOnderzoek

De zojuist gelanceerde nieuwe Schijf van 5 is vooral een aanmoediging voor meer variatie in het eetpatroon. Zoals volgers van MarketingTribunes platform Food&Retail al konden voorspellen, is de groep groenten en fruit uitgebreid en zijn noten en peulvruchten aan dee nieuwe schijf toegevoegd. Nieuw toegevoegd zijn ook yoghurt, eieren en koffie. Koolhydraatrijkeproducten als brood en aardappelen zijn amper van plek veranderd, in tegenstelling tot de rol van vleesproducten. Het Voedingscentrum raadt anno 2016 aan meer groente en minder vlees te eten.

Met de nieuwe aanpassingen valt 'de Schijf' onder te verdelen in vijf groepen: 
1. Groente en fruit, 
2. Smeer- en bereidingsvetten, 
3. Vis, peulvruchten, vlees, ei, zuivel en noten, 
4. Brood, graanproducten en aardappelen en 
5. Dranken.

Het Voedingscentrum dat het nieuws presenteerde in de Westerliefde te Amsterdam en daar nu met aanwezige pers een 'verantwoorde lunch' volgens de nieuwe richtlijnen serveert, adviseert daarnaast om niet te vaak producten te eten die buiten de Schijf van 5 vallen. Het gaat hierbij voornamelijk om bewerkte producten die over het algemeen veel zout, bergen suiker of verzadigd vet bevatten. 'Snoep, snacks, koek, sauzen, vleeswaren, sappen en zoet broodbeleg kunnen wel gegeten worden, maar niet te vaak.' Hiermee volgt het Voedingscentrum eerdere adviezen van de WHO, Gezondheidsraad en voorspellingen in onze Jongereniconen 2015 (hoofdstuk 3 - Food). Het Voedingscentrum heeft een nieuwe online service ontwikkeld genaamd Mijn Eet-update. Hierbij kan de consument zelf invulling geven aan welke richting hij op wil binnen de Schijf van 5. 
(PvWK)

Volop uit de Schijf van Vijf
* Veel groente en fruit 
* Vooral volkoren, zoals volkorenbrood, volkoren pasta en couscous en zilvervliesrijst 
Minder vlees en meer plantaardig. Varieer met vis, peulvruchten, noten, eieren en vegetarische producten 
Genoeg zuivel, zoals melk, yoghurt en kaas 
Een handje ongezouten noten 
Zachte of vloeibare smeer- en bereidingsvetten 
Voldoende vocht, zoals kraanwater, thee en koffie 
(bron: nieuwe Schijf van 5, MT -Voedingscentrum.nl)



Redactie Food en Retail

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken