Nieuwe Schijf van 5 gelanceerd: eet meer groente en minder vlees
- Food-en-retail
- 22 mrt 2016 @ 12:39
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - FoodOnderzoek
- 22 mrt 2016 @ 12:39
- Redactie Food en Retail
De zojuist gelanceerde nieuwe Schijf van 5 is vooral een aanmoediging voor meer variatie in het eetpatroon. Zoals volgers van MarketingTribunes platform Food&Retail al konden voorspellen, is de groep groenten en fruit uitgebreid en zijn noten en peulvruchten aan dee nieuwe schijf toegevoegd. Nieuw toegevoegd zijn ook yoghurt, eieren en koffie. Koolhydraatrijkeproducten als brood en aardappelen zijn amper van plek veranderd, in tegenstelling tot de rol van vleesproducten. Het Voedingscentrum raadt anno 2016 aan meer groente en minder vlees te eten.
Met de nieuwe aanpassingen valt 'de Schijf' onder te verdelen in vijf groepen:
1. Groente en fruit,
2. Smeer- en bereidingsvetten,
3. Vis, peulvruchten, vlees, ei, zuivel en noten,
4. Brood, graanproducten en aardappelen en
5. Dranken.
Het Voedingscentrum dat het nieuws presenteerde in de Westerliefde te Amsterdam en daar nu met aanwezige pers een 'verantwoorde lunch' volgens de nieuwe richtlijnen serveert, adviseert daarnaast om niet te vaak producten te eten die buiten de Schijf van 5 vallen. Het gaat hierbij voornamelijk om bewerkte producten die over het algemeen veel zout, bergen suiker of verzadigd vet bevatten. 'Snoep, snacks, koek, sauzen, vleeswaren, sappen en zoet broodbeleg kunnen wel gegeten worden, maar niet te vaak.' Hiermee volgt het Voedingscentrum eerdere adviezen van de WHO, Gezondheidsraad en voorspellingen in onze Jongereniconen 2015 (hoofdstuk 3 - Food). Het Voedingscentrum heeft een nieuwe online service ontwikkeld genaamd Mijn Eet-update. Hierbij kan de consument zelf invulling geven aan welke richting hij op wil binnen de Schijf van 5.
(PvWK)
Volop uit de Schijf van Vijf
* Veel groente en fruit
* Vooral volkoren, zoals volkorenbrood, volkoren pasta en couscous en zilvervliesrijst
* Minder vlees en meer plantaardig. Varieer met vis, peulvruchten, noten, eieren en vegetarische producten
* Genoeg zuivel, zoals melk, yoghurt en kaas
* Een handje ongezouten noten
* Zachte of vloeibare smeer- en bereidingsvetten
* Voldoende vocht, zoals kraanwater, thee en koffie
(bron: nieuwe Schijf van 5, MT -Voedingscentrum.nl)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- minder vlees
- sappen
- Schijf
- 5
- snoep
- Schijf van Vijf
- zout
- vleeswaren
- verzadigd vet
- Voedingscentrum
- 2016
- snacks
- sauzen
- eten
- Westerliefde
- meer groente
- bergen suiker
- bewerkte producten
- koek
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Albert Heijn kiest Jeroen van Koningsbrugge als nieuwe...
- [marketeer 230] Isabelle Pinckaers - Head of Marketing Podimo
- Horroriconen komen samen op Fanta Halloween verpakkingen
- [column] Zo raakt je duurzaamheidsboodschap wél: menselijkheid...
- Categoriewinnaars 'ABN Amro Retailer of the Year 2025-2026...
- Nescafé Dolce Gusto brengt nieuw koffiesysteem Neo met...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Breaking: Deen Jesper Højer is... 17-09-2025
- Bolletje lanceert ronde Bagel Cracker16-09-2025
- Intergamma lanceert... 16-09-2025
- Primeur in Haarlem: eerste... 15-09-2025
- Dirk haakt stevig in op Prinsjesdag... 15-09-2025
- Dumfries helpt tieners leren... 15-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes