[Ondernemer van de Week] Bernd Damme - oprichter juwelenhuis House of Eléonore

[Ondernemer van de Week] Bernd Damme - oprichter juwelenhuis House of Eléonore
  • Food-en-retail
  • 15 jul 2016 @ 00:01
  • 13399 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • ProductWinkelenZakelijk

In het alweer 89ste deel uit onze successerie 'Ondernemer van de Week' -over 100 opvallende vakgenoten die binnen hun organisatie of als DGA iets bijzonders uit de grond stampen- sprak de redactie Food&Retail met Bernd Damme, oprichter, drijvende kracht en marketeer van het bijzondere juwelenhuis House of Eleonore.

1.      Stel jezelf graag voor.
Mijn naam is Bernd Damme, 26 jaar. Ondernemerschap zat er al vroeg in. In 2006 heb ik mijn eerste bedrijf opgericht, wat zich richtte op de verkoop van merkzonnebrillen op internet. Uiteindelijk heb ik dat in 2013 verkocht. Ook heb ik samen met partners menswear brand Pelliano opgezet. Daarnaast ben ik actief op het gebied van het stimuleren van (jong)ondernemerschap. Zo adviseur ik twee start-ups (Woov & Flex-Appeal) en maak ik deel uit van het bestuur van het Wonderfeel festival wat 21 / 23 juli haar tweede editie beleeft. Sinds de eerste plannen op de tekentafel in 2014, bouw ik samen met een internationaal team aan juwelenhuis House of Eléonore met als missie om de juwelen en diamant industrie transparanter, duurzamer en persoonlijker te maken. Daarin worden we o.a. gesteund door het 162-jarige Royal Asscher.

2.    OK, House of Eléonore kun je aangeven wat de geschiedenis en drijfveren zijn en waar dit juwelenmerk om draait? 
House of Eléonore is een Nederlands juwelen start-up dat geheel in het teken staat van verantwoorde luxe. De naam verwijst naar Eleonore van Aquitanië een zeer kleurrijk en kapitaalkrachtige vrouw die in haar tijd hertogin van Aquitanië en achtereenvolgens koningin van Frankrijk en Engeland was. In 1137 was ze de meest begeerde bruid van Europa en voerde zelfs haar eigen troepen aan op het slagveld als hertogin. Daarnaast hervormde ze het openbaar bestuur, had ze een groot hart voor de kunsten en droeg ze de eerste bekende diamant in Europa; de 90 karaats ‘Briolette of India’. Door te verwijzen naar Eleonore van Aquitanië wordt een ode gebracht aan de schoonheid van de vrouw. Sterke vrouwen, die zich bewust zijn van hun kracht, wijsheid en innerlijke vermogen. 

Het juwelenhuis maakt verder gebruik van laboratory created diamanten en Fairtrade goud afkomstig uit Peru, vanuit het geloof in transparantie, vakmanschap en sustainability. Elk juweel is van de hoogste kwaliteit en vervaardigd door ambachtsmensen afgestemd op de wensen en behoefte van de consument. We hebben dan ook een ready-to-wear collectie, maar ontwerpen (bespoke service) ook veel in opdracht in ons atelier; van verlovingsringen tot colliers.

3.     Hebben jullie voor de lancering van start-up House of Eléonore samengewerkt met reclame- of PR-bureaus?
Ja, we werken samen met Het PR Bureau in Amsterdam voor oa het contact met de pers, PR strategie en events, zoals de lancering van onze Paradise collectie in het Scheepvaartmuseum afgelopen jaar. 

4.      Is de markt van juwelen in Nederland een ingewikkelde, licht graag toe? Moeilijk je hoofd boven water te houden of juist vetpot?
We richten ons met name op de Amerikaanse markt, aangezien deze het meest interessant is voor ons. Juwelen spelen een andere rol daar in de maatschappij dan hier; men geeft dan ook veel meer uit aan bijvoorbeeld een verlovingsring. In Nederland en daarbuiten zien we dat duurzaamheid en transparantie een steeds belangrijkere rol gaat spelen en dat unieke authentieke producten de voorkeur genieten. Daar spelen we dan ook op in.

5.      Je meldt resultaten waar jullie erg blij mee & trots op zijn. Wil je die delen?!
Allereerst dat we al het goud wat we gebruiken Fairtrade is, we inmiddels de juwelen in Nederland vervaardigen en dat we onlangs een grote deal hebben gesloten met het Amerikaanse Amazon, maar daarover later meer. Daarnaast hebben we vorige week samen met Edwin Oudshoorn onze debut catwalk show gegeven tijdens de Couture Week in Parijs.

6.      Tenslotte: hoe gaan jullie verder?
De komende maanden gaat er veel gebeuren. We gaan onze bridal collectie dit najaar lanceren, er komt een capsule collectie aan en gaan we binnenkort een samenwerking aan met een warenhuis.

7.      Nog ander nieuws over start-up House of Eléonore te melden?
Zeker! Recent hebben we een branded store op Amazon.com gelanceerd. Onze collectie 'Paradise' is nu wereldwijd via de branded store verkrijgbaar. Onze samenwerking laat zien hoeveel waarde we hechten aan de online shop ervaring binnen de juwelenindustrie. Bovendien kunnen we met een groot online bereik, een grote groep mensen bereiken met een duurzaam alternatief. We brengen een revolutie teweeg in de diamantindustrie door een volledig assortiment aan kleurrijke stenen zoals blauw, roze, geel en oranje zo voor een groter publiek toegankelijk te maken.

Bekijk hier de 'official launch House of Eléonore' 

Voor eerdere hoogvliegers uit deze serie, zie de linkjes hieronder

tekst: Peter van Woensel Kooy 
  



Bernd Damme - juwelenhuis juwelenhuis House of Eléonore


Creatie van House of Eléonore

 

Eerdere hoogvliegers uit deze serie:

88. [Ondernemer van de Week] Hannah Vreugdenhil - food delivery service DoorMeal

87. [Ondernemer van de Week] Pieter Teekens - oprichter Beef & Burgers en Friet Fjieuw

86. [Ondernemer van de Week] Laurens Claassens - mede oprichter V2C Dutch Dry Gin

85. [Ondernemer van de Week] Olaf van Rijn - Choco Taste Box

84. [Ondernemer van de Week] Enzo Kleijn - initiator streetfoodfestival Yummya

83. [Ondernemer van de Week] Remko Hol en Olivier Nipshagen - Olijck worsten

82. [Ondernemer van de Week] Rob van Rozendaal - The Music Marketeers

81.[Ondernemer van de Week] 
Kevin de Roos - eigenaar en bedenker Tante Nel Rotterdam

80. [Ondernemer van de Week]  Marieke van Beijnum en Willemijn van Dijk - Borrelplateau

79. [Ondernemer van de Week] Alec Boswijk - oprichter Alchemist Garden en CvE

78. [Ondernemer van de Week] Van der Will, De Vries en Bakhtiar - oprichters Jajem 

77. [Ondernemer van de Week] Maarten van den Biggelaar - oprichter Manyguide 

76. [Ondernemer van de Week] 
Iris Weges - consultant Female Health Company

75. [Ondernemer van de Week] Clara de Nijs - dga en founder Clara's Champagnes 

74. [Ondernemer van de Week] Sebastian Brokmann - co-founder Fruitful Office

73. [Ondernemer van de Week] Saira Mamadeus - drijvende kracht Hennep Burger

72. [Ondernemer van de Week] Mark Boekraad - mede-oprichter ShirtsofHolland  


71. [Ondernemer van de Week] Merel Wildschut en Jamie van Zijl - De Groene Meisjes

70. [Ondernemer van de Week] Marij Peeters en Theo Peeters - Het Raadhuys

69. [Ondernemer van de Week] 
Kitty Smeeten& Th. de Groen - Hands Off My Chocolate

68. [Ondernemer van de week]
Caroline Glasbergen - oprichter 'Fitshe' female sportshakes

67. [Ondernemer van de Week] Roy Liezen - marcom expert Afosto retail systemen

66. [Ondernemer van de week] Yves Viegen - marketeer Foodtube

65.[Ondernemer van de Week]  Jop van de Graaf - oprichter SLA restaurants

64. [Ondernemer van de Week] Christian Clerx - oprichter online cityportals CityZapper

63. [Ondernemer van de Week] Daniëlle Duit & M. Lauret - bierbrouwerij Duits&Lauret

62. [Ondernemer van de Week] Lennard ter Hall - oprichter Slow Escargots

61. [Ondernemer van de Week] Stefan vd Ven, Patric Brinkman & Ton Verhoeven - Exota

60. [Ondernemer van de Week] Carin Frijters en Femke Cuijpers - bedenkers RetailTheater

59. [Ondernemer van de week] Herbert en Yvonne Nijland - kaas Landgoed Kaamps

58. [Ondernemer van de Week] Gretske de Jong - winkelmanager bij Scheltema

57. [Ondernemer van de Week] Yvonne Roos - uitvaartbegeleider Charon

56. [Ondernemer van de Week] Ingmar Berkhout - drijvende kracht Digusti

55. [Ondernemer van de Week] Steven van Dorp - oprichter en vlogger InDePaskamer.nl

54. [Ondernemer van de week] Wendy van Mourik -  eigenaar van De Paarse Keizerin

53. [Ondernemer van de Week] Huub van de Lang - oprichter Bandit Diervoeding 

52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer

51. [Ondernemer van de Week]  Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate

50. [Ondernemer van de Week]  Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde -  Oestercompagnie

49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino

48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger

47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades

46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director Digitas bouwer Vertu

45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands

44. [Ondernemer van de Week]  Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS

43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - media en content ING retail

42. [Ondernemer van de Week]  Saskia de Knegt  - oprichter Worlds of Opportunities

41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS

40. [Ondernemers van de Week] Linda Hartman&Brigitte van der Loo - Koffiejuffrouw

39. [Ondernemer van de Week] May-Britt Mobach - hoofdredacteur Amayzine.com

38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder&De Clercq

37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese

36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica

35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts

34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash

33. [Ondernemer van de week] Remko Been - manager omnichannel & marketing Storelink

32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace

31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel

30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy

29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin

28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany

27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer Urban Cacao

26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy

25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts

24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien

23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style

22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union

21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina

20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!

19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero

18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn

17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – E-commerce manager O'Neill

16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm

15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models

13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij

12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver

10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - directeur M&I Ad van Geloven (Mora)

9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp

8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - directeuir Engelsma Wijnia Autogroep

7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – marketeer Allerhande

5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl

4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne

3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG

2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – marketeer Doritos

1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman - founder en CEO 'fashioncheque'


Ook een keer schitteren in deze serie? Zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.nl



Redactie Food en Retail

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken