[Ondernemer van de Week] Bernd Damme - oprichter juwelenhuis House of Eléonore
- Food-en-retail
- 15 jul 2016 @ 00:01
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - ProductdesignWinkelenZakelijk
- 15 jul 2016 @ 00:01
- Redactie Food en Retail
In het alweer 89ste deel uit onze successerie 'Ondernemer van de Week' -over 100 opvallende vakgenoten die binnen hun organisatie of als DGA iets bijzonders uit de grond stampen- sprak de redactie Food&Retail met Bernd Damme, oprichter, drijvende kracht en marketeer van het bijzondere juwelenhuis House of Eleonore.
1. Stel jezelf graag voor.
Mijn naam is Bernd Damme, 26 jaar. Ondernemerschap zat er al vroeg in. In 2006 heb ik mijn eerste bedrijf opgericht, wat zich richtte op de verkoop van merkzonnebrillen op internet. Uiteindelijk heb ik dat in 2013 verkocht. Ook heb ik samen met partners menswear brand Pelliano opgezet. Daarnaast ben ik actief op het gebied van het stimuleren van (jong)ondernemerschap. Zo adviseur ik twee start-ups (Woov & Flex-Appeal) en maak ik deel uit van het bestuur van het Wonderfeel festival wat 21 / 23 juli haar tweede editie beleeft. Sinds de eerste plannen op de tekentafel in 2014, bouw ik samen met een internationaal team aan juwelenhuis House of Eléonore met als missie om de juwelen en diamant industrie transparanter, duurzamer en persoonlijker te maken. Daarin worden we o.a. gesteund door het 162-jarige Royal Asscher.
2. OK, House of Eléonore kun je aangeven wat de geschiedenis en drijfveren zijn en waar dit juwelenmerk om draait?
House of Eléonore is een Nederlands juwelen start-up dat geheel in het teken staat van verantwoorde luxe. De naam verwijst naar Eleonore van Aquitanië een zeer kleurrijk en kapitaalkrachtige vrouw die in haar tijd hertogin van Aquitanië en achtereenvolgens koningin van Frankrijk en Engeland was. In 1137 was ze de meest begeerde bruid van Europa en voerde zelfs haar eigen troepen aan op het slagveld als hertogin. Daarnaast hervormde ze het openbaar bestuur, had ze een groot hart voor de kunsten en droeg ze de eerste bekende diamant in Europa; de 90 karaats ‘Briolette of India’. Door te verwijzen naar Eleonore van Aquitanië wordt een ode gebracht aan de schoonheid van de vrouw. Sterke vrouwen, die zich bewust zijn van hun kracht, wijsheid en innerlijke vermogen.
Het juwelenhuis maakt verder gebruik van laboratory created diamanten en Fairtrade goud afkomstig uit Peru, vanuit het geloof in transparantie, vakmanschap en sustainability. Elk juweel is van de hoogste kwaliteit en vervaardigd door ambachtsmensen afgestemd op de wensen en behoefte van de consument. We hebben dan ook een ready-to-wear collectie, maar ontwerpen (bespoke service) ook veel in opdracht in ons atelier; van verlovingsringen tot colliers.
3. Hebben jullie voor de lancering van start-up House of Eléonore samengewerkt met reclame- of PR-bureaus?
Ja, we werken samen met Het PR Bureau in Amsterdam voor oa het contact met de pers, PR strategie en events, zoals de lancering van onze Paradise collectie in het Scheepvaartmuseum afgelopen jaar.
4. Is de markt van juwelen in Nederland een ingewikkelde, licht graag toe? Moeilijk je hoofd boven water te houden of juist vetpot?
We richten ons met name op de Amerikaanse markt, aangezien deze het meest interessant is voor ons. Juwelen spelen een andere rol daar in de maatschappij dan hier; men geeft dan ook veel meer uit aan bijvoorbeeld een verlovingsring. In Nederland en daarbuiten zien we dat duurzaamheid en transparantie een steeds belangrijkere rol gaat spelen en dat unieke authentieke producten de voorkeur genieten. Daar spelen we dan ook op in.
5. Je meldt resultaten waar jullie erg blij mee & trots op zijn. Wil je die delen?!
Allereerst dat we al het goud wat we gebruiken Fairtrade is, we inmiddels de juwelen in Nederland vervaardigen en dat we onlangs een grote deal hebben gesloten met het Amerikaanse Amazon, maar daarover later meer. Daarnaast hebben we vorige week samen met Edwin Oudshoorn onze debut catwalk show gegeven tijdens de Couture Week in Parijs.
6. Tenslotte: hoe gaan jullie verder?
De komende maanden gaat er veel gebeuren. We gaan onze bridal collectie dit najaar lanceren, er komt een capsule collectie aan en gaan we binnenkort een samenwerking aan met een warenhuis.
7. Nog ander nieuws over start-up House of Eléonore te melden?
Zeker! Recent hebben we een branded store op Amazon.com gelanceerd. Onze collectie 'Paradise' is nu wereldwijd via de branded store verkrijgbaar. Onze samenwerking laat zien hoeveel waarde we hechten aan de online shop ervaring binnen de juwelenindustrie. Bovendien kunnen we met een groot online bereik, een grote groep mensen bereiken met een duurzaam alternatief. We brengen een revolutie teweeg in de diamantindustrie door een volledig assortiment aan kleurrijke stenen zoals blauw, roze, geel en oranje zo voor een groter publiek toegankelijk te maken.
Bekijk hier de 'official launch House of Eléonore'
Voor eerdere hoogvliegers uit deze serie, zie de linkjes hieronder
tekst: Peter van Woensel Kooy
Bernd Damme - juwelenhuis juwelenhuis House of Eléonore
Creatie van House of Eléonore
Eerdere hoogvliegers uit deze serie:
88. [Ondernemer van de Week] Hannah Vreugdenhil - food delivery service DoorMeal
87. [Ondernemer van de Week] Pieter Teekens - oprichter Beef & Burgers en Friet Fjieuw
86. [Ondernemer van de Week] Laurens Claassens - mede oprichter V2C Dutch Dry Gin
85. [Ondernemer van de Week] Olaf van Rijn - Choco Taste Box
84. [Ondernemer van de Week] Enzo Kleijn - initiator streetfoodfestival Yummya
83. [Ondernemer van de Week] Remko Hol en Olivier Nipshagen - Olijck worsten
82. [Ondernemer van de Week] Rob van Rozendaal - The Music Marketeers
81.[Ondernemer van de Week] Kevin de Roos - eigenaar en bedenker Tante Nel Rotterdam
80. [Ondernemer van de Week] Marieke van Beijnum en Willemijn van Dijk - Borrelplateau
79. [Ondernemer van de Week] Alec Boswijk - oprichter Alchemist Garden en CvE
78. [Ondernemer van de Week] Van der Will, De Vries en Bakhtiar - oprichters Jajem
77. [Ondernemer van de Week] Maarten van den Biggelaar - oprichter Manyguide
76. [Ondernemer van de Week] Iris Weges - consultant Female Health Company
75. [Ondernemer van de Week] Clara de Nijs - dga en founder Clara's Champagnes
74. [Ondernemer van de Week] Sebastian Brokmann - co-founder Fruitful Office
73. [Ondernemer van de Week] Saira Mamadeus - drijvende kracht Hennep Burger
72. [Ondernemer van de Week] Mark Boekraad - mede-oprichter ShirtsofHolland
71. [Ondernemer van de Week] Merel Wildschut en Jamie van Zijl - De Groene Meisjes
70. [Ondernemer van de Week] Marij Peeters en Theo Peeters - Het Raadhuys
69. [Ondernemer van de Week] Kitty Smeeten& Th. de Groen - Hands Off My Chocolate
68. [Ondernemer van de week] Caroline Glasbergen - oprichter 'Fitshe' female sportshakes
67. [Ondernemer van de Week] Roy Liezen - marcom expert Afosto retail systemen
66. [Ondernemer van de week] Yves Viegen - marketeer Foodtube
65.[Ondernemer van de Week] Jop van de Graaf - oprichter SLA restaurants
64. [Ondernemer van de Week] Christian Clerx - oprichter online cityportals CityZapper
63. [Ondernemer van de Week] Daniëlle Duit & M. Lauret - bierbrouwerij Duits&Lauret
62. [Ondernemer van de Week] Lennard ter Hall - oprichter Slow Escargots
61. [Ondernemer van de Week] Stefan vd Ven, Patric Brinkman & Ton Verhoeven - Exota
60. [Ondernemer van de Week] Carin Frijters en Femke Cuijpers - bedenkers RetailTheater
59. [Ondernemer van de week] Herbert en Yvonne Nijland - kaas Landgoed Kaamps
58. [Ondernemer van de Week] Gretske de Jong - winkelmanager bij Scheltema
57. [Ondernemer van de Week] Yvonne Roos - uitvaartbegeleider Charon
56. [Ondernemer van de Week] Ingmar Berkhout - drijvende kracht Digusti
55. [Ondernemer van de Week] Steven van Dorp - oprichter en vlogger InDePaskamer.nl
54. [Ondernemer van de week] Wendy van Mourik - eigenaar van De Paarse Keizerin
53. [Ondernemer van de Week] Huub van de Lang - oprichter Bandit Diervoeding
52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer
51. [Ondernemer van de Week] Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate
50. [Ondernemer van de Week] Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde - Oestercompagnie
49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino
48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger
47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades
46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director Digitas bouwer Vertu
45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands
44. [Ondernemer van de Week] Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS
43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - media en content ING retail
42. [Ondernemer van de Week] Saskia de Knegt - oprichter Worlds of Opportunities
41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS
40. [Ondernemers van de Week] Linda Hartman&Brigitte van der Loo - Koffiejuffrouw
39. [Ondernemer van de Week] May-Britt Mobach - hoofdredacteur Amayzine.com
38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder&De Clercq
37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese
36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica
35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts
34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash
33. [Ondernemer van de week] Remko Been - manager omnichannel & marketing Storelink
32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace
31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel
30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy
29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin
28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany
27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer Urban Cacao
26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy
25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts
24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien
23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style
22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union
21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina
20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!
19. [Ondernemer van de Week] Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero
18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn
17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – E-commerce manager O'Neill
16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm
15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen
14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models
13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij
12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash
11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver
10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - directeur M&I Ad van Geloven (Mora)
9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp
8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - directeuir Engelsma Wijnia Autogroep
7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten
6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – marketeer Allerhande
5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl
4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne
3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG
2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – marketeer Doritos
1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman - founder en CEO 'fashioncheque'
Ook een keer schitteren in deze serie? Zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.nl
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- vakgenoten
- partners
- merkzonnebrillen
- oprichter
- Bernd Damme
- marketeer
- juweel
- internet
- DGA
- karaat
- Food&Retail
- Ondernemer van de Week
- Asscher
- bedrijf
- diamant
- ondernemer
- House of Eleonore
- verkoop
- juwelenhuis
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Kinderboekenweek: McDonalds komt opnieuw met boekje bij Happy...
- Frans Bauer rapt voor Uber Eats
- Jumbo verder richting duurzamer voedselsysteem met biologisch
- Levi's lanceert wereldwijde campagne met Beyoncé
- [onderzoek] Jongeren waarderen discount, luxe en tweedehands
- Commissarisjes bepalen nieuwe koers van de Koffiejongens
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Uniqlo opent flagshipstore op... 10-10-2024
- Albert Heijn komt met fluitschaal... 09-10-2024
- Donutketen Dunkin’ in Nederland... 09-10-2024
- Rituals breidt wellbeing-concept... 09-10-2024
- Bananenredder Sunt verandert van naam09-10-2024
- Rutger Anema CMO Oot Granola08-10-2024
MarketingTribune Events
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing