[primeur] Revolutionaire Marlboro-innovaties gelanceerd: rookvrije 'Heets' powered by 'Iqos'
- Food-en-retail
- 20 apr 2017 @ 09:07
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Packaging designInnovatieMarketing
- 20 apr 2017 @ 09:07
- Peter van Woensel Kooy
Philip Morris lanceert vanaf nu twee nieuwe merken in Nederland, om te beginnen in Amsterdam, Den Bosch en Eindhoven. Bij de demonstratie van de producten wordt gemeld dat hier vijftien jaar aan research inzit en dat het systeem behalve nicotine en een prettig rookgevoel geen of minder andere schadelijke stoffen meebrengt. Hierdoor zijn de mini-sigaretten met minder accijns belast en mag je ze volgens de verkoper ook in rookvrije ruimtes gebruiken. Al zal dat nog even wennen zijn. 'Heets' en 'Iqos' bieden de rookvrije sigaret van de toekomst.
MarketingTribune liep tegen de demo aan op het Amsterdamse Weesperplein in een tabakszaak. Hier liggen mini-verpakkingen met de 'nieuwe sigaret' in de kleuren goud, rouge, groen verwijzend naar de oude 'gewone' Marlboro-verpakkingen, de Light en de groene menthol. Je hebt een acculader nodig, wordt ons verteld, van €70. Merknaam 'Iqos'. De Iqos die iets wegheeft van een coole smartphone is verkrijgbaar bij tabakszaken en - ketens, de verkrijgbaarheid wordt momenteel uitgerold in Nederland en in aantal andere Europese landen. In de Iqos kun je de houder van je mini-sigaretten die de 'Heets' heten, opladen en meenemen onderweg. Wie zin heeft in een nicotine-shot zonder andere schadelijke stoffen of een verbrande smaak, haalt de Heets-houder uit de oplader, stopt er een mini-sigaret in en drukt op een knopje met een lampje. Deze verhit de Heets zo hoog dat alleen de nicotine en vocht verdampt. Door de techniek gaat de mini-sigaret twee keer zolang mee. Als je nog twee trekjes over hebt, gaat het lichtje knipperen. MarketingTribune nam de proef op de som, constateerde dat de 'rooksensatie' zeer overeenkomt met die van een ouderwetse sigaret. Voor de liefhebber wel prettig. En dat je na afloop een mini-sigaret eruit haalt die niet tot as is verpulverd: alleen de nicotine is verdampt, vertelt de verkoper: 'Ik vind de ervaring hetzelfde als de e-sigaret, er is geen rookontwikkeling, de verbrande smaak ontbreekt. Dit wordt neergezet als de opvolger van de sigaret, terwijl je wel het gevoel hebt alsof je rookt.'
Marketing van de Heets
Philip Morris doet aan sampling en verkoop in Amsterdam, Eindhoven, Den Bosch. Uitrol van de nieuwe merken volgt deze week ook in andere Europese landen. Een pakje met de nieuwe halve staafjes kost net zoveel als klassieke sigaretten maar dan met lagere accijns want deze innovatie valt in dezelfde categorie als de e-sigaret, namelijk €6 per pakje. Dus een stuk goedkoper. 'Hier is vijftien jaar door Marlboro aan gewerkt en getest', wordt ons verteld. De marketing en promotie moet via WOM (word on mouth, red.), geschieden. Goede verhalen over de productbeleving van Heets en Iqos moeten zich na een demonstratie op de stoep van of in de winkel als een olievlek uitbreiden, door vrienden worden doorverteld en aanbevolen, want Marlboro mag tabaksgerelateerde producten niet uitdelen of korting geven. Sigarettenreclame is immers aan strenge voorschriften gebonden. Een waarschuwing voor de gezondheid staat nog wel op de pakjes, al ontbreken de nare foto's die op klassieke sigarettenpakjes staan. Dat oogt een stuk beter.
Heets en Iqos worden verkocht via ketens als Vivant en moeten moederbedrijf Philip Morris een nieuwe, gezondere toekomst geven. (PvWK)
Revolutionaire Marlboro-innovaties gelanceerd (foto PvWK voor MT)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Iqos
- onschadelijk
- roken
- uitrol
- opvolger
- Heets
- sigaret
- marketing
- Weesperplein
- e- sigaret
- demo
- smaak
- tabak
- Philip Morris
- nicotine
- Vivant
- innovatie
- primeur
- Marlboro
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- 'Actionkiller' Die Grenze opent in Amsterdam
- Albert Heijn gunt iedereen wat extra kersteer kerst
- Limited Heineken-fles bij start feestmaand
- [onderzoek] In groeimarkt on-the-go food wint gemak van...
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds: de oliebol
- Fritz-kola start bewustwordingscampagne tegen overconsumptie
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- CBL: Versterken voedselvoorziening... 12-12-2025
- Bas Dijkstra (Lazy): 'Ik hou van... 09-12-2025
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds:... 08-12-2025
- Albert Heijn gunt iedereen wat extra... 06-12-2025
- Limited Heineken-fles bij start... 04-12-2025
- [onderzoek] In groeimarkt on-the-go... 04-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025




